Hout voor in de badkamer

JasperRRR

Nieuw lid
2 jan 2024
5
0
Delft
Hoi, ik ga een kastje maken voor in de badkamer maar ik vroeg me af wat voor hout hiervoor geschikt is en of er nog nabewerkingen nodig zijn. Het komt in de badkamer naast de douche, het is een nieuw appartement dus de ventilatie is in principe wel redelijk.

Ik ben opzoek naar een makkelijk te bewerken hout plaat (mdf, meubelpaneel multiplex etc). En bij de algemene bouwmarkt goed te verkrijgen.

Hier een voorbeeld van een deel van dat kastje, dit ding dan 2 keer.1716031195714.png
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
384
137
Het komt in de badkamer naast de douche, het is een nieuw appartement dus de ventilatie is in principe wel redelijk.
Zelfs in nieuwbouw met goede ventilatie, is de badkamer gevuld met damp als er (lang genoeg) warm wordt gedoucht.
Condensvocht en schommelingen in de luchtvochtigheid zijn dus onvermijdelijk.

Ik heb weinig ervaring ermee, maar algemeen qua materiaal: standaard MDF is niet zo goed met vocht, tenzij je het heel goed afwerkt.
Meubelplaat (spaanplaat) idem, belangrijk om de kopse kanten goed af te werken. Als daar vocht in komt, gaat het spul mooi bol staan.

Dan het ontwerp: ik zou overwegen om de meubels zwevend te maken. Het valt me op dat badkamermeubels veelal zwevend zijn. Waarschijnlijk omdat die vaak van spaanplaat zijn, en dan is een verbinding met de grond altijd gevoelig voor beschadigingen en vervolgens vocht indringen.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.046
380
Alphen aan den Rijn
Hier een kast van watervast multiplex gelijmd met watervaste lijm en Lamello`s .
Er zit ook geen achterwand in , wel rubberen afstandhouders om te voorkomen dat de kast de vochtige wand raakt .
Staat al 15 jaar in de badkamer zonder problemen .
Ik zou wel ( recht ) multiplex bij een goede houthandel halen .

Groeten Willem
IMG_8540.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
111
113
64
Boechout (Prov. Antwerpen)
Zelf heb ik begin dit jaar een badkamermeubel in grenen gemaakt (zie mijn draadje "badkamermeubel in massief grenen"). Dit kastje staat nu ongeveer een 4 tal maanden in de badkamer en er is nog niets kromgetrokken, en er wordt toch elke dag een (warme/hete) douche genomen. Het is wel geschilderd (1 laag primer, 2 lagen verf, het bovenblad met matte parketvernis), en staat niet pal tegen de muur.
 

JasperRRR

Nieuw lid
2 jan 2024
5
0
Delft
Bedankt voor de tip dat het zwevend dat ga ik zeker toepassen.

Gezien het gereedschap en ruimte die ik heb ben ik gelimiteerd aan plaatmateriaal. Ik had zelf nog even verder gekeken en ik zag deze dingen als optie en vroeg me af of jullie daar ervaring mee hadden?
- Vochtwerend MDF plaat
- Multiplex voor buiten
- Meubelpaneel en dan alle onbedekte randen behandelen met kantenband
- Exterieur verlijmd hardhout multiplex
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
208
48
Ik zou gaan voor mdf V313, liefst met lakdraagfolie. De kopse kanten zijn veel beter af te werken vanwege de hogere persing. Verkrijgbaarheid is mogelijk iets lastiger maar Google is je vriend, en anders kan een interieurbouwer in de buurt je er vast aan helpen.
 

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
209
75
Noordwolde (Fr)
Ik heb een in ons vorige huis een badkamer gemaakt van vuren messing en groef, gelakt. 15 jaar tegenaan gedouched zonder problemen. In het begin nam ik het wel af maar later ook niet meer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.