Hout voor in de badkamer

JasperRRR

Nieuw lid
2 jan 2024
5
0
Delft
Hoi, ik ga een kastje maken voor in de badkamer maar ik vroeg me af wat voor hout hiervoor geschikt is en of er nog nabewerkingen nodig zijn. Het komt in de badkamer naast de douche, het is een nieuw appartement dus de ventilatie is in principe wel redelijk.

Ik ben opzoek naar een makkelijk te bewerken hout plaat (mdf, meubelpaneel multiplex etc). En bij de algemene bouwmarkt goed te verkrijgen.

Hier een voorbeeld van een deel van dat kastje, dit ding dan 2 keer.1716031195714.png
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
384
137
Het komt in de badkamer naast de douche, het is een nieuw appartement dus de ventilatie is in principe wel redelijk.
Zelfs in nieuwbouw met goede ventilatie, is de badkamer gevuld met damp als er (lang genoeg) warm wordt gedoucht.
Condensvocht en schommelingen in de luchtvochtigheid zijn dus onvermijdelijk.

Ik heb weinig ervaring ermee, maar algemeen qua materiaal: standaard MDF is niet zo goed met vocht, tenzij je het heel goed afwerkt.
Meubelplaat (spaanplaat) idem, belangrijk om de kopse kanten goed af te werken. Als daar vocht in komt, gaat het spul mooi bol staan.

Dan het ontwerp: ik zou overwegen om de meubels zwevend te maken. Het valt me op dat badkamermeubels veelal zwevend zijn. Waarschijnlijk omdat die vaak van spaanplaat zijn, en dan is een verbinding met de grond altijd gevoelig voor beschadigingen en vervolgens vocht indringen.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.046
380
Alphen aan den Rijn
Hier een kast van watervast multiplex gelijmd met watervaste lijm en Lamello`s .
Er zit ook geen achterwand in , wel rubberen afstandhouders om te voorkomen dat de kast de vochtige wand raakt .
Staat al 15 jaar in de badkamer zonder problemen .
Ik zou wel ( recht ) multiplex bij een goede houthandel halen .

Groeten Willem
IMG_8540.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
111
113
64
Boechout (Prov. Antwerpen)