Hout voor bestekbak

Jichem

Actieve deelnemer
1 dec 2019
33
2
In ons huis hebben we een wat afwijkende maat bestekla waardoor de meeste standaard bakken niet of slecht passen. Daarbij zijn de gene die passen qua indeling niet handig voor ons. Daarom wil ik een eigen bestekbak gaan maken. Nou heb ik nog redelijk wat kersen, beuken en eiken liggen, dus ik zal dit voornamelijk gaan gebruiken.
Waar ik echter een beetje mee zit is een mooie kleuren combi met de bodemplaat, deze zal denk ik van multiplex gemaakt worden. Zijn er andere niet al te dikke (en dure) platen die mooi met 1 van deze houtsoorten matched?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.497
344
Torhout, België
Kort antwoord: nee, er is geen goedkoop multiplex dat zal matchen. Je kan natuurlijk wel luxe-multiplex kopen met eiken of beuken toplaag. Probleem is dat die niet goedkoop zijn en dat je wellicht minstens een halve plaat zal moeten kopen. Misschien heeft iemand hier wel nog een restje liggen tegen een prijsje?
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Er zijn al aardig wat opties genoemd, maar waarom niet massief?
Hier de besteklade die ik eens gemaakt hebt voor bij ons in de keuken. Bodem is ook massief noten, net als de zijkanten en de tussendelen.

IMG_2273.jpeg

IMG_2275.jpeg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.080
399
een stukje mdf eventueel met beits wat aangekleurd en in de olie vind ik persoonlijk na gewoon een massief houten boden mooier passen dan multiplex.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
873
Ulvenhout
Je kan een multiplex toch ook beitsen? Dan kom je misschien al goed in de buurt. En vergeet niet dat er allemaal bestek op ligt dus je zal er überhaupt niets veel van zien.
 

Jichem

Actieve deelnemer
1 dec 2019
33
2
Excuses voor het uitblijven van een reactie, ik krijg normaal meldingen van nieuwe reply's. Deze keer dus niet.
@avos , wow mooi gemaakt zeg! wat zijn inderdaad de afmetingen en diktes? Zoiets heb ik ook aan zitten denken, maar dan moet ik een vrij dunne bodem uit meerdere delen aan elkaar lijmen. Of uiteraard een heel groot stuk hout hebben, maar dan komt de prijs om de hoek.
Normaal zou ik dat niet zo erg vinden, maar deze keuken gaat geen jaren meer mee denk ik.
Ik ga alle opties even op een rijtje zetten, even een stuk multiplex beitsen en kijken wat dat oplevert en dan de knoop doorhakken.

Bedankt allemaal voor het meedenken!
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
de lengte van de bestekbak is zo'n 85cm. De zijkanten zijn circa 8-9mm dik met een hoogte van 7cm.
De bodem dikte kan ik niet echt meer nagaan, die ligt in de zijkanten. Maar ik schat in een 1cm, wellicht 1,5. Met name de zijkanten geven al voldoende steun in de overspanning.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.