Hout verschuift tijdens klemmen

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Als ik 2 delen verlijm en ik zet ze in de klemmen krijg ik vaak het probleem dat de delen verschuiven ten opzichte van elkaar. Nu kan je dat met bijvoorbeeld een tafelblad opvangen door er balkjes op de boven- en onderkant te klemmen, maar dat kan niet altijd bij een haakse verbinding.
Hebben jullie daar nog tips voor?
Bij onderstaande verbinding maak ik gebruik van een losse pen en gat (eigenlijk een domino maar dan met de bovenfrees) maar de passing is iets losser om zo de delen exact te kunnen positioneren ten opzichte van elkaar. Met als gevolg dat je door de klemkracht ze juist weer gaat verschuiven...
Ik probeer al gebruik te maken van 2 buisklemmen die ik aan de boven en onderkant plaats, maar daar is het werkstuk eigenlijk net te smal voor.

thumbnail_20210327_113331.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.141
Fryslân
Je geeft het probleem zelf al een beetje aan. Je maakt de verbinding te los, waardoor ze gaan verschuiven. Als je de verbinding goed passend maakt, is verschuiven er niet meer bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als ik 2 delen verlijm en ik zet ze in de klemmen krijg ik vaak het probleem dat de delen verschuiven ten opzichte van elkaar. Nu kan je dat met bijvoorbeeld een tafelblad opvangen door er balkjes op de boven- en onderkant te klemmen, maar dat kan niet altijd bij een haakse verbinding.
Hebben jullie daar nog tips voor?
als de verbinding te los is, dan kan je dit opvangen door een vaste 90°-hoek op een stabiel blad te zetten
in die hoek zet je je werkstuk
daarna klem je beide delen tegen die vaste hoek
heb een vage herinnering: was jij het die lijmverbindingen vastschoot met nageltjes van 0,6 mm ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Idd de losse pen iets opdikken indien mogelijk. Dan op alle 3 de Assen klemmen. X-, y-en z as. Ik zou op jou foto links een recht balkje tegen de zijkant klemmen met 2 klemmen, 1 Lange helemaal naar rechts, deze houd enkel het rechte hulpbalkje op de juiste plek, dan nog een kleinere klem over hulpbalkje en linker balkje heen. Hiermee houd je de haaksheid. Boven en onder verbinding met klosjes ook een klem, en 1 lange aan linker kant over de verbinding heen. Klosjes en hulpbalk wel even plakband op doen, hierdoor kun je het na drogen makkelijk los halen en beschadig je je werkstuk niet.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.774
743
Enschede, Twente
Ik denk dat je te hard klemt. De eerste haal die je aan de klemmen geeft is er om de boel te fixeren, maar wel zo dat je met zachte tikjes met een rubberen hamer nog kunt corrigeren. Bovendien geeft dit de lijm de kans 'aan te trekken'. Als alles beter past haal je de klemmen nog wat strakker aan, maar niet knoeihard — het duurt soms tien minuten voordat de lijm goed reageert (maw goed in de oppervlaktes trekt). Dat betekent dat je telkens de klemmen even naloopt en zonodig aanhaalt. Het gevoel hiervoor ontwikkel je heel snel (het is echt 'voelen'!).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tijmen en Nakse

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Het klopt dat wanneer ik de domino precies pas maak er minder zal verschuiven. Maar het zou natuurlijk ook zonder domino moeten kunnen. En dan zal het nog meer kunnen verschuiven.
Naast buisklemmen heb ik ook de snelspanklemmen van Ecotools en nog wat andere merkloze klemmen met een spindel.
Ik gebruik inderdaad wel eens een pin nailer, maar dat is meer bij plaatmateriaal. Hier is het massieve hout te dik daarvoor.
Ik merk inderdaad ook dat wanneer de lijm meer 'pakt' het verschuiven veel minder is. Wellicht moet ik minder lijm gebruiken en wachten met te hard klemmen. Die buisklemmen zijn met een klein tikje aan de hendel meteen een pak strakker. Dus dat komt vrij nauw.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
708
738
de buurt van den bosch
als de verbinding te los is, dan kan je dit opvangen door een vaste 90°-hoek op een stabiel blad te zetten
in die hoek zet je je werkstuk
daarna klem je beide delen tegen die vaste hoek
heb een vage herinnering: was jij het die lijmverbindingen vastschoot met nageltjes van 0,6 mm ?
dit zou ook mijn idee zijn, zorgen dat het geen kant op kan.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Bij (te) hard klemmen is het altijd lastig om de krachten haaks op je werkstuk te krijgen zodat het niet verschuift. Je moet je bij zo'n zwevende pen/gat ook afvragen of die forse klemkracht vanuit deze richting nou veel voor de stevigheid van je verbinding gaat betekenen. Dat kleine stukje kopshout gaat het niet zijn, de lijmverbinding zal op het langshout van de pen zijn. En dan moet je verbinding (op die vlakken) gewoon strak zijn.

Een domino of lamello krijgt dat door het opzwellen, jouw verbinding waarschijnlijk niet. Wat je ook zou kunnen doen is je losse pen wat comprimeren door 'm bijvoorbeeld tussen een bankschroef te zetten. Wel snel werken met lijmen dan want anders zit alles zo muurvast.

En inderdaad, beide delen fixeren met een 90 graden hoek (bijvoorbeeld uit multiplex met gaten voor een klemmetje) werkt ook heel goed.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
twee tips: ouderwets -- spijkertjes inslaan en kop afknippen voor de proefverklemming, moderner -- op zijn plek houden met CA lijmen (maar dat gaat met die verbinding misschien niet zo goed)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.141
Fryslân
Het klopt dat wanneer ik de domino precies pas maak er minder zal verschuiven. Maar het zou natuurlijk ook zonder domino moeten kunnen. En dan zal het nog meer kunnen verschuiven.
Kops hout met langshout is moeilijk sterk te lijmen. Je moet de sterkte uit een goede verbinding halen. In combinatie met lijm word dat sterk. Niet door een te losse verbinding. Dat gaat na een poos los zitten na gebruik. Je kan allerlei "lapmiddelen" gebruiken om het verschuiven tegen te gaan, maar op de lange duur win je er niks mee.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
heb een vage herinnering: was jij het die lijmverbindingen vastschoot met nageltjes van 0,6 mm ?
Deze oplossing gebruik ik wel om de domino verbinding te zekeren, voor binnen kan het met de pinnailer, voor buiten gebruik ik RVS brads, zoveel mogelijk uit het zicht. Heb je waarschijnlijk in mijn topic over tuintafeltjes gezien....

Fons
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Dank voor alle adviezen.
Wat betreft het vastzetten op 90 graden, dat is niet zozeer het probleem. Daar is de passing van de domino zo dat ze niet verschuiven. Het gaat er in het voorbeeld om dat het stuk onderaan de foto een fractie naar boven of onder schuift waardoor de "L" die je nu ziet niet meer in 1 lijn ligt. Dmv extra klemmen en wat balkjes is dit inderdaad op te vangen. Maar je moet dan snel werken met al die klemmen. Ik kom vaak handen tekort.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Dank voor alle adviezen.
Wat betreft het vastzetten op 90 graden, dat is niet zozeer het probleem. Daar is de passing van de domino zo dat ze niet verschuiven. Het gaat er in het voorbeeld om dat het stuk onderaan de foto een fractie naar boven of onder schuift waardoor de "L" die je nu ziet niet meer in 1 lijn ligt. Dmv extra klemmen en wat balkjes is dit inderdaad op te vangen. Maar je moet dan snel werken met al die klemmen. Ik kom vaak handen tekort.
Ik heb deze stoelen gemaakt met lange deuvels. Geen ervaring met domino.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Heb je waarschijnlijk in mijn topic over tuintafeltjes gezien....
hier laat mijn geheugen mij zonder enige twijfel niet in de steek: het was een collega die de wanden van lades bij het lijmen op hun plaats hield door er nageltjes van 0,6 mm in te schieten
hij voegde er de commentaar aan toe dat die te klein waren om echt zichtbaar te zijn
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
150
45
Maar je moet dan snel werken met al die klemmen. Ik kom vaak handen tekort.
Neem een lijm met een langere open tijd, dit geeft je meer tijd voor het uitlijnen, nadeel is wel dat het dan ook langer geklemd moet worden voordat de lijm is uitgewerkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.