Hout tuintafel

tompie

Nieuw lid
9 mrt 2021
9
0
bornem
We hebben ondertussen ons gelast frame toegekregen van onze tuintafel. Nu zijn we aan het twijfelen welk hout we hier best voor gaan gebruiken. Dachten aan padouk met een speling van 5mm tussen de planken en aan de zijkanten ook. Welk is jullie mening hierover.
Afmetingen tafel 3.2m x1.1m planken leggen we in de langste richting.

Zie foto voor het frame
 

Bijlagen

  • IMG_20220609_080620_641.jpg
    IMG_20220609_080620_641.jpg
    74,4 KB · Weergaven: 76

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
wil je het hout nu permanent strak in het frame of met een 5 mm rand zoals je eerst schreef?

Als het strak moet, dan de planken die aan de zijkant aan het frame moeten blijven zitten zo kort mogelijk op het frame fixeren, zodat als ze werken (en dat gaat élke houtsoort doen bij een tuintafel) de kanten van het frame af van positie veranderen.
 

tompie

Nieuw lid
9 mrt 2021
9
0
bornem
wil je het hout nu permanent strak in het frame of met een 5 mm rand zoals je eerst schreef?

Als het strak moet, dan de planken die aan de zijkant aan het frame moeten blijven zitten zo kort mogelijk op het frame fixeren, zodat als ze werken (en dat gaat élke houtsoort doen bij een tuintafel) de kanten van het frame af van positie veranderen.
Ik dacht planken met onderlinge afstand van 5mm en dacht dit ook te nemen tegen de framrand. Zodat als ze werken de rand niet scheeftrekt. De spatie mss met zwarte mastiek opkitten? En dan welke houtsoort hier het ebste voor geschikt is
 

tompie

Nieuw lid
9 mrt 2021
9
0
bornem
tussen al de planken of enkel aan de rand ?
op het dek van een boot zie je dat wel eens
dat helt iets af, denk ik
bij een horizontale tafel blijft het water er op staan
Als er 5mm tussen de planken zit en enkek aan de buitenste rand kit. Loopt het water er mooi af lijkt me.
 
J

j1eke

Guest
Padoek lijkt me een uitstekende keuze. Mooi, vast en duurzaam.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Padoek, valse acacia (heet ook wel robinia), kastanje, douglas, en als je een donker blad wil kan je ook denken aan de thermisch verduurzaamde houtsoorten zoals fraké.
 

tompie

Nieuw lid
9 mrt 2021
9
0
bornem
Ondertussen is de nieuwe padouk tuintafel een feit. Ze is nu aan het verkleuren en we zouden graag deze bruine kleur behouden. Kunnen jullie een olie aanraden om deze te behandelen?

Mvg
Tom
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ondertussen is de nieuwe padouk tuintafel een feit. Ze is nu aan het verkleuren en we zouden graag deze bruine kleur behouden. Kunnen jullie een olie aanraden om deze te behandelen?

Mvg
Tom
door 'olie' te vermelden duw je de oplossing in een bepaalde richting
ik veronderstel dat jouw belangrijkste doel is de huidige kleur te behouden
als die nu bruin is, dan is de verkleuring reeds gestart
padoek is diep bruinrood
alle hout wordt buiten zonder bescherming grijs
olie dringt in het hout in
daarom verwacht ik dat ze minder beschermend werkt dat een laag die er bovenop ligt
blijft na een regenbui water op het hout staan, dan verwacht ik zelfs dat dat de inwerking van het zonlicht versterkt
in mijn beperkte ervaring is dit het beste produkt
mogelijks heeft @Charel09 dit ondertussen gebruikt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.