Hout skelet Garage met kap

Boy Voeten

Nieuw lid
23 jan 2025
4
2
Bergen op zoom
Goedemiddag mede forummers,

Ik ben bezig met het uit tekenen van een garage in hsb.
hier even kort de opbouw.

- fundering met vorstrand 70cm diep en vloer dikte 15cm
Een borst wering van 50cm boven maaiveld met gevel stenen.

- opbouw staanders sls 38x184mm om de 40,6 ivm aanbrengen zweeds rabat.

-boven op de staanders een muurplaat waar op een sporen kap word aangebracht.

- ivm de max hoogte van 5m (vergunningsvrij wil ik de balklaag op ongv 220cm onderkant balklaag houden.
op deze manier hou ik een kleine borstwering boven de verdiepingsvloer.
en een beloop bare zolder

dit brengt mij bij de volgende vraag.

Hoe ga ik deze constructie star krijgen oftewel stevig maken.

ik zit met 2 opties

- alle verbindingen aansluiting balklaag/staander aan beide zeiden in de underlayment verlijmen en met ringnagels vast schieten

of op 3 plaatsen aan beide zeiden deze opsluiten met stalen schetsplaten en deze aan elkaar bouten, de overige verbindingen zal ik dan met tellerkop schroeven 8x240 vast
schroeven.

PS. het ontwerp is nog niet af


detail balklaag.JPG

aanzicht.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
274
107
Almen aan zee
Ik snap dat je boven voor de gebruikshoogte ook nog een stukje borstwering wilt,
maar daarmee 'ontneem' je de balken van je verdiepingsvloer de functie van trekbalk.
Weg is je driehoek...

Je haalt wel heel wat stijfheid uit de gesloten driehoeken van je voor- en achtergevel,
maar voor de rest alles opvangen met een paar schetsplaten lijkt me gevoelsmatig toch wat weinig.
Ik zou dan wel gaan voor plaat bij elk van de staanders en balken.
En misschien nog iets van een (verlaagde) hanebalk.

Maar ik ben geen bouwkundige, dus bouwers wat vinden jullie?

Ik zou trouwens wel de spantbenen bovenop een staander zetten,
en niet er tussenin alleen op de muurplaat.

En: welkom hier.
Leuk als je je vorderingen deelt.
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
337
74
Oss
ik vind die 220 onderkant balklaag wel erg laag. ( ivm verlichting of eventueel plafond ) zeker als je grotere delen moet omdraaien. zou de vloer iets omhoog brengen want op de zolder moet je net naast het midden toch bukken. dan kan de balklaag op de muur komen liggen en daar verbinden en dat op de vloer of eind van de balklaag een muurplaat al dan niet gedraaid om verbinding te maken, hoogte kun je nooit meer aanpassen.
En dat vergunningvrij weet ik zo ook niet is dat niet overal anders. Hier was het namelijk 3m hoog.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.347
510
Ik zou me eerst een orienteren of een vergunning voor een net wat hogere schuur tot de mogelijkheden behoord.
die 220 ga je spijt van krijgen.

Bevestig je balken aan de zijkant tegen je staanders en gebruik daarvoor bouten
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.890
2.485
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Boy Voeten ,welkom als nieuw lid

ivm de max hoogte van 5m (vergunningsvrij wil ik de balklaag op ongv 220cm onderkant balklaag houden.
op deze manier hou ik een kleine borstwering boven de verdiepingsvloer.
en een beloop bare zolder
door de dakhelling minder scherp te maken heb je boven meer loopruimte
op 3 plaatsen aan beide zeiden deze opsluiten met stalen schetsplaten en deze aan elkaar bouten, de overige verbindingen zal ik dan met tellerkop schroeven 8x240 vast
schroeven plaats je best haaks op de trekkracht
schroeven in kops hout is een zwakke verbinding
 

Boy Voeten

Nieuw lid
23 jan 2025
4
2
Bergen op zoom
Goedeavond heren,

Bedankt voor de reacties en de tips.

In principe de balken langs de staanders steken en dan vast bouten lijkt me inderdaad een goede verbetering.
Waardoor de complete constructie veel sterker word.

Verder ben ik deze werkhoogte beneden gewend,in mijn huidige schuur.
Dus wat dat betreft zou ik hier al tevreden mee zijn.


 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
229
107
Nijmegen
Ik adviseer een goede werkplaats (hoger) met vergunning te bouwen. En met een constructeur.
Dat kost nu even meer geld en tijd, maar die verdien je ruim terug.
Ik vermoed dat je spoorafstand naar hoh 60cm kan. Daar bespaar je weer wat op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Houtsoort

Boy Voeten

Nieuw lid
23 jan 2025
4
2
Bergen op zoom
Ik heb nog een aanvulling op bovenstaand voorstel gevonden.
Dubbele kramplaten tussen de balken die aan elkaar worden gebout.

Word dit door jullie ook wel eens toegepast?


1000041783.jpg
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
536
40
Zweden-Delft
Waarom zou je? 2x m12 is meer dan genoeg. Wrijving van de klem kracht is enorm sterk.

Ik zou mij eerder zorgen maken over de getekende kapconstructie, kans op spat krachten lijken mij vrij groot. Een sporenkap is doorgaans icm een erg schuin dak.
 

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Ik zou beginnen met een goed constructieprincipe en je dan pas druk gaan maken over de verbindingen.
Die borstwering gaat uitbuigen, de overspanning is te groot. Is op te lossen door een stabilisatiewand oid, maar daar moet wel een sterke basis onder. Ik neem aan dat je geen wanden wilt op de begane grond, dus zul je een versterking in de balklaag onder je stabilisatie moeten aanbrengen.
Of alles meer klassiek met kreupele stijlen en gordingen o.d. uitvoeren, dat geeft ook een stabiele borstwering. Kun je lekker makkelijk prefab dakplaten op leggen, ben je snel dicht.
 

Boy Voeten

Nieuw lid
23 jan 2025
4
2
Bergen op zoom
Ik begrijp dat veel mensen me naar een constructeur wijzen.
Miss ben ik ook gewoon een eigenwijze bouwer haha

Een van de redenen is dat mijn casco woning eind mei word opgeleverd.
Dan moet ik daar aan de slag om voor december de woning gereed te hebben.

De grond zal eind februari passeren.
Vanaf dan kan ik starten met de garage.
Als ik nu nog een constructeur een tekening moet laten maken en indienen.
Kom ik gevoels matig in tijd nood.

Ik baal er ook van dat ik vanuit welstand Zweeds rabat moet toepassen.
Het liefst heb ik gewoon een gemetselde buitenmuur en kalkzandsteen binnenmuur

Om terug te komen op de uitbuigende muurplaat.

Als de balklaag om de 40.6cm gekoppeld aan de staanders zit.
Dan kan doe muurplaat die 50cm hoger ligt en ook aan de staanders gekoppeld zit in mij optiek niet uitbuigen?

Nog maals dank voor de input, Ik waardeer het om er over te discussiëren en samen te brainstormen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Als je vergunningsvrij bouwt dan is er geen noodzaak om te potdekselen. Zolang het geen Welstandsexces is kun je bouwen zoals je wilt, uiteraard wel binnen de kaders van het vergunningsvrije. (alhoewel je waarschijnlijk nu op je woning doelt, maar de schuur kan dus wel)

Je staanders zijn van hout, dus dat gaat kruipen en zal door de tijd uit gaan buigen. Een dak is behoorlijk zwaar, onderschat dat niet. Hetzelfde geldt overigens voor traditionele bouw, allen is dat minder buigen en meer barsten omdat dat niet best reageert op trekbelasting
.
In principe kun je eea ook oplossen door wat (stalen) verstevigingen/driehoeken aan de binnenzijde van de borstwering aan te brengen mits je vloerbalken stijf genoeg zijn en de last wat verlichten door hanebalken aan te brengen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.