Hout met slaap

A

Athanor

Guest
In het forum "marktplein" kwam de vraag naar voren over hout met slaap. Ariette vroeg het volgende: "kan je slaap veroorzaken in een stuk eikenhout door het een week lang ondergronds te stoppen?" Ik heb een artikel uit Fine Woodworking gevonden dat daar een methode voor beschrijft. In de bijlage kunnen jullie e.e.a. nalezen.

Fons



Attached files Spalted wood.pdf (337.4 KB)
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
Athanor zei:
In het forum "marktplein" kwam de vraag naar voren over hout met slaap. Ariette vroeg het volgende: "kan je slaap veroorzaken in een stuk eikenhout door het een week lang ondergronds te stoppen?" Ik heb een artikel uit Fine Woodworking gevonden dat daar een methode voor beschrijft. In de bijlage kunnen jullie e.e.a. nalezen.

Fons

Bedankt voor deze tip :) :) ,ik ga het gauw eens met een stuks essen uitproberen.
Alleen 1 ding kan ik niet goed vertalen en dat is dat spul(vermiculite) uit die zak...is dat gewoon potgrond?

fred
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik kan de tekst niet lezen. He document wordt wel geopend en de foto's zijn zichtbaar, maar de tekst wordt als bolletjes weergegeven. Iemand een oplossing.
Volgens mij bedoelen ze met vermiculiet werkelijk vermiculiet. Dit is een natuurlijk materiaal dat veel als isolatiemateriaal wordt gebruikt. In losse vorm voor het opvullen van onder andere spouwmuren, maar in geperste vorm (platen en blokken) voor de bekleding van de vuurhaard van kachels en ketels. Misschien gebruiken ze dit hier om de potgrond een lossere structuur te geven.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
mathieu zei:
Volgens mij bedoelen ze met vermiculiet werkelijk vermiculiet. Dit is een natuurlijk materiaal dat veel als isolatiemateriaal wordt gebruikt. In losse vorm voor het opvullen van onder andere spouwmuren, maar in geperste vorm (platen en blokken) voor de bekleding van de vuurhaard van kachels en ketels. Misschien gebruiken ze dit hier om de potgrond een lossere structuur te geven.

Correct
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Fons

Ook ik kan je bericht niet lezen. Ik heb zelf het blad niet en moet dus maar een beetje raden wat je bedoeld. Is het doel om het hout kunstmatig te verouderen zonder veel tijd te nemen?

Hartelijke groet Hugo
 
A

Athanor

Guest
Het documentje had ik op mijn Ipad geproduceerd. Misschien dat daar de problemen uit voortkomen. Daarom hierbij vanaf mijn WINDHOOS machine een kopie van het originele artikel.

Fons



Attached files hout met slaap.pdf (664.7 KB)
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Fons

Bedankt voor de pdf. nu snap ik het ook wat beter. Ik wil het in het voorjaar ( ivm de temperatuur) ook een keer proberen. Dan moet ik alleen nog lucht gedroogd hout zien te vinden.

Hartelijke groet Hugo
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
armadaman zei:
Hallo Fons

Bedankt voor de pdf. nu snap ik het ook wat beter. Ik wil het in het voorjaar ( ivm de temperatuur) ook een keer proberen. Dan moet ik alleen nog lucht gedroogd hout zien te vinden.

Hartelijke groet Hugo

Luchtgedroogd hout ligt zat in Burgum.... :) :) :)
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Als ik stammen wil 'spalten' laat ik ze een paar maand of half jaartje op een hoop rottende bladeren in de schaduw liggen (af en toe even omkeren). Vooral met Berk is dat altijd een succes.
Het wil uiteraard beter in vochtige seizoenen, herfst/winter/lente.

De schimmel stoppen is lastiger; gelijk de stam in stukken zagen, grondig schoonmaken en luchtdrogen. Kleine stukken gaan de magnetron in, dat stopt de zaak gelijk.
 

Arthur v V

Nieuw lid
4 nov 2010
19
1
mijn oude stagebaas had een kettingzaag omgebouwd tot plankenzaag met een enorm blad en een rol geleider.
We gingen een beuk te lijf met slaap. Hij wilde hem laten liggen, maar heb hem overtuigd om m toch te doen. Heel mooi, maar niet echt neutraal natuurlijk.
Hij had ook zelf een droogkabine gebouwd die hij van huis uit kon besturen via internet. als je ruimte hebt echt een topidee.
hij had ook een eik met biefstukzwam aantasting. Blijkbaar heel gewild omdat het hout er al door en door uitziet als 16e eeuws eiken.
schimmels.. ik hoef ze niet, maar op een stukje hout of in mijn kaas kan ik ze best waarderen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.