hout lijmen

silvershadelynx

Nieuw lid
28 jan 2020
18
1
Hallo,

ik ben bezig met de bouw van een elektrostatische luidspreker, dit zijn grote platte panelen vergelijkbaar qua maat met een kamerdeur. Nou was ik bezig met het voetstuk, een vlakke plaat. Daar op heb ik gisteren met houtlijm een kastje voor de elektronica gelijmd, vier wandjes van 12 mm dik berkenmultiplex. Aan dit kastje wordt de luidspreker vastgeschroefd aan 1 zijde. M.a.w., het kastje moet goed verlijmd zijn met de voetplaat.

Nou had ik eerst alle delen gebeitst en ge-olied (Danish oil) en daarna met Bison D2 houtlijm verlijmd (stevig aangeklemd met lijmklemmen). Achteraf vraag ik mij af, of de verbinding wel stevig genoeg is, omdat ik het hout van de voetplaat niet eerst blank heb geschuurd. (de onderzijde van het kastje was wel ongebeitst / blank.

Misschien valt het mee, ik ga het maar gewoon in gebruik nemen denk ik, maar acheraf bezien vraag ik mij af: als 1 van de te verlijmen delen gebeitst en ge-olied is, en daarna niet geschuurd, wordt de lijmverbinding dan veel slechter?

(de reden dat ik eerst de losse delen ging beitsen en olieen was omdat dit enerzijds makkelijker is (hoekjes / randjes pak je dan makkelijker mee) en anderzijds heb ik niet zulke goede ervaringen met het beitsen van reeds gelijmde verbindingen omdat je dit snel gaat zien als je niet goed te werk gaat)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Korte antwoord, dat gaat niet goed olie en houtlijm, probeer maar eens water en olie te mengen:unsure:

Houtlijm moet in het materiaal trekken en beits en olie willen juist voorkomen dat er iets in je hout komt. Met alleen een dun laagje beits op waterbasis zal het waarschijnlijk wel goed gaan. Een alternatief is een andere lijmsoort gebruiken, maar bij olie blijft het volgens mij lastig
 
Laatst bewerkt:

silvershadelynx

Nieuw lid
28 jan 2020
18
1
Dank voor je reactie, klinkt logisch. Achter niet handig, maar een les voor de volgende keer. Ik denk dat ik het eerst maar eens ga testen op belasting, wie weet is de verbinding toch nog goed genoeg. En anders draai ik er wat schroeven in.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Elektrostaten hebben niet zo veel bassen, dus weinig belasting op de lijmverbindingen, schat ik in.
Ik zou hier best eens met jou over willen corresponderen. Een vriend van mij heeft twee elektrostaten die ik nog voor hem moet opknappen. Die staan in Tilburg. Ik weet zo niet wat voor merk, maar ze zijn manshoog. En iets van 40 cm breed.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Een tip voor een volgende keer als je wel eerst wil afwerken, plak de te lijmen delen af met tape, zodat deze niet worden afgewerkt. Zo houd je de te lijmen delen schoon en hecht de lijm wel optimaal.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Dank voor je reactie, klinkt logisch. Achter niet handig, maar een les voor de volgende keer. Ik denk dat ik het eerst maar eens ga testen op belasting, wie weet is de verbinding toch nog goed genoeg. En anders draai ik er wat schroeven in.


IK weet niks van electrostatische luidsprekers. Toch vraag ik me af of je met schroeven en/of slecht lijmen niet het risico hebt van contactresonanties.

mvg
Klaas
 

silvershadelynx

Nieuw lid
28 jan 2020
18
1
Elektrostaten hebben niet zo veel bassen, dus weinig belasting op de lijmverbindingen, schat ik in.
Ik zou hier best eens met jou over willen corresponderen. Een vriend van mij heeft twee elektrostaten die ik nog voor hem moet opknappen. Die staan in Tilburg. Ik weet zo niet wat voor merk, maar ze zijn manshoog. En iets van 40 cm breed.

Hallo Jan, je mag mij altijd een pb sturen, ik heb redelijk wat zelfbouw ervaring.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.