Hout binnenwerk stalen/industrieel meubel

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Hoi Allemaal,

Ben na een tijdje weer eens begonnen met het maken van meubels.
Heb mijzelf een nieuwe uitdaging gegeven, door iets te maken met deuren en laden.
Voor de laden maak in inmiddels gebruik van zo'n zelfbouwlade systeem waar je meubelpanelen in kunt plaatsen, het alphabox systeem.
Nu wil ik een goede ondergrond waar ik mijn kast scharnieren, en ladegeleiders aan te bevestigen.
Zat te denken aan een 18mm plaatmateriaal, die ik met verzonken inbusboutjes aan m'n stalen frame vast zet. Links en rechts 2 grote platen.

Populierentriplex is inmiddels niet zo standaard meer als een paar jaar geleden, vanwege gedoe met poetin volgens mij.
MDF is lastig af te werken in mijn ogen, dus wat is het meest geschikt? Berken triplex is mooi, maar erg duur.
Wat is een goed alternatief? Wat voldoende sterk is voor keuken scharnieren, en lade geleiders. En wat ook nog makkelijk te schilderen is?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Populierentriplex is inmiddels niet zo standaard meer als een paar jaar geleden, vanwege gedoe met poetin volgens mij.
denk dat je op berken doelt
van populier maken ze hier in vl lucifers, of maakten, want de industrie verschuift helaas
in ieder geval planten we hier nog populier om zompige grond economisch te gebruiken

mdf is geperst karton, tenzij je naar Hdf overstapt

wat houd jou tegen om mpx te gebruiken ?
tegenwoordig weer best betaalbaar

mogen we een paar foto's van jouw ontwerpen & realisaties ?
die fleuren een draadje altijd op
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Uiteraard, heb er wat voor jullie opgezocht:
Is allemaal van eiken schaaldelen die al 30 jaar op een hooizolder hebben gelegen, boven het vee.
Vandaar de verkleuring van het hout.
Frames zelf gezaagd, gelast en gespoten. (grote tafel is wel gepoedercoat)
Houtwerk van ruwe schaaldelen, gezaagd geschaafd en verlijmd.
Hout is gelakt met skylt.
 

Bijlagen

  • IMG-20200331-WA0010.jpeg
    IMG-20200331-WA0010.jpeg
    51,1 KB · Weergaven: 16
  • IMG_20210321_163823_3.jpg
    IMG_20210321_163823_3.jpg
    40,1 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20210411_134851_5.jpg
    IMG_20210411_134851_5.jpg
    78,2 KB · Weergaven: 15
  • IMG-20200616-WA0022.jpeg
    IMG-20200616-WA0022.jpeg
    93 KB · Weergaven: 15

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
denk dat je op berken doelt
van populier maken ze hier in vl lucifers, of maakten, want de industrie verschuift helaas
in ieder geval planten we hier nog populier om zompige grond economisch te gebruiken

mdf is geperst karton, tenzij je naar Hdf overstapt

wat houd jou tegen om mpx te gebruiken ?
tegenwoordig weer best betaalbaar

mogen we een paar foto's van jouw ontwerpen & realisaties ?
die fleuren een draadje altijd op
MPX bedoel je het standaard interieur multiplex? Ben ik zelf helemaal geen fan van, toplaag flinterdun en rafelt snel. Heb ik toch liever populier met een wat dikkere toplaag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.