Hout 'afval'

egg72

Actieve deelnemer
23 aug 2019
53
8
Kruibeke
hey, heb kort na elkaar twee stevige projecten, telkens beginnende vanuit hout op bool, en valt me weer op hoeveel schaafkrullen (heb geen vlakbank, alles met de handschaven), snippers (heb wel vandiktebank) en fijner houtstof van de tafelzaag je al snel verzameld, een eiken tafel verzamelde 6 puinzakken krullen/snippers en 4 zakken massief afval, nu bezig aan een keuken uit beuk, ga daar flink overzitten duidelijk. het massief afval houd ik bij voor m'n neef welke een open haard heeft en zelden nog hout moet kopen ervoor, maar de snippers breng ik naar het containerpark. hebben jullie daar andere oplossingen voor? dacht bv aan verstrooien in m'n tuin, maar zaag af en toe ook wat MDF en multiplex, dus lijkt me niet zo gezond, composteren in m'n bak heb ik geprobeerd, maar is gewoon veel te veel waardoor de verhouding nat/droog scheefloopt.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik volg met interesse. Zelf probeer ik ook mijn schaafkrullen kwijt te geraken door composteren en aanmaken van de barbecue. Maar dan heb ik ook veel overschot. Misschien kan iemand die (grotere) dieren houdt wel een grote voorraad gebruiken? Mits het MDF- en multiplexafval apart gehouden wordt uiteraard.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Dit is een terugkerend thema, volgens mij. Ik zet het wel op marktplaats, maar daar verwachten de mensen dat het gratis is, zodat ik nog niet eens de kosten van de plastic zakken eruit krijg. Ik heb wel eens gepraat met de lokale timmerfabriek die hun krullen leveren aan een bedrijf dat er kattenbakvulling of pellets van maakt, maar die waren niet al te happig. Verder zag ik ooit iemand die van een hydraulische cylinder en een hoop handigheid zelf een volautomatische pelletpers had gemaakt, maar die verwerkte volgens mij alleen zaagsel, geen krullen.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Zoals je al schrijft is MDF en multiplex niet geschikt voor in de tuin in verband met aanwezigheid van lijmstoffen. Deze horen in de kliko thuis.

Houten krullen/snippers kun je in de tuin als bodembedekker toepassen. Het voordeel is dat minder vocht uit de grond verdampt, vooral handig in de zomerdagen, dan hoef je minder te sproeien. Dit is me ook echt opgevallen. En in de winterdag is ook goed, dan gaan de wormen en andere diertjes lekker woelen in je tuin, zij zorgen voor een goede grond verbetering/beluchting. Dat vinden de plantjes ook leuk. Ze blijven lekker onder de "deken van hout krullen" dan is het niet zo koud voor ze. Nadeel is wel, dat muizen ook graag onder de deken liggen. Ik zeg altijd, zo lang ze, maar buiten blijven is het goed.
Zorg er wel voor dat houten krullen/snippers laag niet te dik wordt. En als je weet waar je klimplanten hebt of bodem bedekkers, af en toe door de houtkrullen om te checken of ze niet zijn doorgeschoten. Zo nodig de klimplant terug snoeien.

Hout zaagsel is wat lastiger. Deze mag je beperkt aan de compost toevoegen, dan wel gemengd. En als je direct op de grond doet, deze mengen met zand (even met de hark of schoffel erdoor). Dit kun je helaas niet blijven doen net als houten krullen. Door afbreken van zaagsel gaat deze in vorm van stikstof. Bij houten krullen/snippers is dit effect aanzienlijk kleiner.
Stikstof is enerzijds goed voor de groei van de planten, echter niet voor bloei en weerstand. Daarnaast zorgt stikstof een verzuring in de grond. Ene plant gedijd het goed en de ander weer juist niet.
Er zijn grote discussies geweest en te gaande bij de (hobby)tuinders onderling, over houtzaagsel in de grond of toevoegen bij de compost. Wanneer is het te veel, en wanneer mag je dit doen (voorjaar/najaar/ etc.).

Ik heb ook een tijdje met houtzaagsel in de tuin verwerkt en als je dit te kort en vaak achter elkaar doet vinden je plantjes het niet zo leuk. Je ziet het aan de kleur van stengels en bloemen. Ik ben overigens mee gestopt met zaagsel, het geeft zoveel gedoe, en het ziet er niet uit in de tuin. Houten krullen/snippers gaan nog. Daarnaast vallen in het najaar al genoeg bladeren en stengels in mijn tuin wat weer voor compost zorgt. Extra stikstof is niet nodig.
 

Trantor_3

Actieve deelnemer
8 okt 2017
39
7
Ik heb een aantal vrienden en familieleden met een houtkachel, daar kan ik mijn krullen kwijt en mijn afvalstukjes. Krullen voor het aanmaken en de afvalstukjes gewoon in het vuur.

Eiken zaagsel bewaar ik voor een vriend die dat gebruikt om voedsel mee te roken.
De rest gaat gewoon in het afval.


Maar ik heb alles bij elkaar hooguit een vuilniszal per week....
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
Houtkrullen en zaagsel gaat bij mij de kachel in.
Wat ik aan krullen en zaagsel maak in de zomer bewaar ik voor de winter.
En als de kachel het niet meer aan kan, dan gooi ik het in de tuin, tuin zat.

Masave neemt ook krullen van particulier in, neem eens contact met hem op.
 

egg72

Actieve deelnemer
23 aug 2019
53
8
Kruibeke
merci voor de reacties, blijkt dus idd niet evident te zijn, maar toch wel wat mogelijkheden zo. zit tegen antwerpen aan, dus die Masave is wat ver waarschijnlijk. was ook aan t denken om bij een paardenstal in de buurt te gaan horen, misschien zijn zij er wat mee.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
merci voor de reacties, blijkt dus idd niet evident te zijn, maar toch wel wat mogelijkheden zo. zit tegen antwerpen aan, dus die Masave is wat ver waarschijnlijk. was ook aan t denken om bij een paardenstal in de buurt te gaan horen, misschien zijn zij er wat mee.

Klopt, houtkrullen worden gebruikt in de paardenhouderij. Niet alle houtsoorten komen echter in aanmerking. Notenhout kan al zeker niet. Je zal je eens moeten informeren.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Wij hebben op de werkplaats een vaste afspraak met een schapenboer uit de buurt die onze zakken ophaalt en daar een kleine vergoeding tegenover stelt. De lege zakken neemt hij als ze niet kapot zijn de volgende keer gewoon weer mee terug, zodat we ze kunnen hergebruiken.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik geef ze ook aan iemand die paarden houdt.
Ik selecteer niet en geef gewoon alle krullen.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Houtkrullen in je tuin gebruiken als je de grond wat zuurder wilt maken voor zuurminnende planten (bijvoorbeeld hortensias). Als de houtkrullen schoon zijn en minimaal stof bevatten, dan is het bruikbaar in de paadenstal.
Ook lever ik wel eens een zakje krullen aan mensen die vlees of vis roken maar dat schiet niet op. Men vraagt dan om eiken, beuken of kersenkrullen. Elk zijn eigen smaak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.