Hoogte zaagblad in zaagtafel

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
358
134
Tijdje geleden een zaagmachine gekocht waarbij het mij opviel dat het blad nogal ver boven de tafel uitstak. Heb er platen mee gezaagd en werkte prima. Echter, het blijkt dat het zaagblad niet zover omlaag kan dat ie onder het blad verdwijnt.
Heb inmiddels wel ontdekt dat het een 10” zaagmachine is en er een zaagblad van 30cm in zit. Past prima lijkt of dat het er voor gemaakt is.
Probleem opgelost… Nou nee want er zit nu een 25cm blad in en die steekt nog steeds een cm boven het blad uit

Bouten van blad opvullen met ringen? Ligt nu direct op het frame. Nog verder opvullen zodat het fijne 30cm blad er in past?

iemand advies / ervaring hiermee.
het betreft een Wadkin Bursgreen 10AGS5E93EE8D-7404-4066-847A-E1EF9EC7D322.jpeg
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Misschien kan het zijn dat er vuil zit op het schroefdraad van de hoogteverstelling.
Dat inderdaad eerst maar eens bekijken. En hoe erg is het als je blad niet geheel naar beneden kan? Uiteindelijk is het een zaag en ik heb horen zeggen dat het dan wel handig is als het zaagblad boven je tafel uitsteekt.

Ik vermoed dat het een schulpzaag is (doorzagen van hout in langsrichting) en dus zomaar niet ontworpen is om verdekte snedes te maken en dus niet onder de tafel kan zakken).

Ben benieuwd of je na het schoonmaken beter resultaat behaalt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
358
134
Schulpzaag? Misschien naïef gedacht van mij maar elke zaagtafel kan zijn zaagblad toch verstoppen onder het blad? Zijn voldoende klussen waarbij je niet helemaal door een plank wil zagen.

Mechanisme is schoon zover ik er bij kan en het kan zien. Maar het zou zomaar kunnen dat er iets vastloopt op een plek die ik niet kan zien. Het punt waarop ie niet verder wil voelt ook erg solide, geen zachte stop zeg maar. Iets mechanisch wat het stopt

Om er goed bij te kunnen moet ik het blad er af halen. Een klusje waar ik niet echt op zit te wachten. Zeker niet als blijkt (schulpzaag) dat het zaagblad niet verder kan zakken.
 

A.N

Actieve deelnemer
Schulpzaag? Misschien naïef gedacht van mij maar elke zaagtafel kan zijn zaagblad toch verstoppen onder het blad? Zijn voldoende klussen waarbij je niet helemaal door een plank wil zagen.

Mechanisme is schoon zover ik er bij kan en het kan zien. Maar het zou zomaar kunnen dat er iets vastloopt op een plek die ik niet kan zien. Het punt waarop ie niet verder wil voelt ook erg solide, geen zachte stop zeg maar. Iets mechanisch wat het stopt

Om er goed bij te kunnen moet ik het blad er af halen. Een klusje waar ik niet echt op zit te wachten. Zeker niet als blijkt (schulpzaag) dat het zaagblad niet verder kan zakken.
Normaal gesproken moet je de zaag helemaal kunnen laten zakken bij dat type machine. Als je zoekt op Google : “” Wadkin saw guide pdf”” laten ze voorbeelden zien van halfhout verbindingen die je alleen kunt maken als de zaag tot een paar mm boven het oppervlak verzonken kan worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: TonP

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Als ik google naar de handleiding van jouw zaag (link) dan blijkt er standaard een 10" (254mm) zaagblad in te moeten, maar mag er voor diepe snedes ook een 12" (305mm) blad in.

Het lijkt mij dat het zaagblad helemaal in de machine zou moeten kunnen gaan (de 254mm dan). Dat de 300mm er iets uitsteekt zal inderdaad logisch zijn.
Als ik google op afbeeldingen van deze machine, kom ik meerdere foto's tegen van vergelijkbaar uitziende machines waar geen zaagblad bovenuit steekt. En het lijkt me sterk dat die allemaal "toevallig" genomen zijn zonder dat er een blad in zat.

Als ik jouw verhaal zo lees, dan zit er een dieptestop op. Is er ergens iets van te zien/ontdekken? Misschien is dat wel een verstelbare bout oid? (zoals bij mijn zaag de 45graden-stop is na te stellen) Of zit er ergens een stukje hout vast wat dit effect geeft (heb ik wel eens gehad).

Zit er een serviceluik waarmee je in de vout van de machine kunt komen? (waarschijnlijk wel, aangezien je al had gecontroleerd of het mechanisme schoon was) Zou je anders een paar foto's kunnen maken van de binnenkant van de machine, mogelijk dat iemand hier tips heeft waar naar te kijken.
Anders met 2 personen onderzoeken, de een aan het handwiel draaien en de ander (met een zaklamp om het goed te zien) kijken of de motor of een ander meebewegend deel ergens tegenaan komt op het moment dat je de laagste stand bereikt.

Hoeveel is het verschil tussen volledig omhoog en volledig omlaag bij jouw zaag? In diezelfde handleiding lees ik (net onder figuur 6) dat de totale hoogteverstelling 79,4mm is. Mocht die verstelmogelijkheid bij jouw zaag minder zijn, zou het kunnen dat er ergens iets blokkeert of tegenaan loopt.

En anders heb je misschien nog wat aan deze youtube-filmpjes van een gast die zo'n zaag uit elkaar haalt en restaureert (om te zien hoe eea in elkaar zit zonder zelf te gaan sleutelen). Ook zaar zie ik op het eind een zaagblad in zitten dat er niet bovenuit steekt.

Ringen of vulstukken onder het blad zou ik zelf niet doen, dat gaat ook ten koste van je zaaghoogte.
 
  • Leuk
Waarderingen: TonP

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Hier zie je de hoogte verstelling. Zo te zien word die aan beide zijden bgrenst met wat stelboutjes.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Schulpzaag? Misschien naïef gedacht van mij maar elke zaagtafel kan zijn zaagblad toch verstoppen onder het blad? Zijn voldoende klussen waarbij je niet helemaal door een plank wil zagen.
Op veel plekken waar ze met massief werken staat een zaagtafel specifiek ingesteld voor schulpen. En dan staat het blad altijd zo hoog mogelijk en boeit instellen verder niet. Scheelt een berg instelwerk en gekloot met wisselen van zaagbladen.

Fijner werk doen ze dan op een andere (rol) zaagtafel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
Stofophoping in de sleuf aan de aanvoerkant van het blad. Elke keer dat je het blad helemaal naar beneden draait, duw je weer wat stof vast. Zaagblad verwijderen en de sleuf aan de aanvoerkant van je zaagas schoon pulken. Ik heb er een gebogen stukje rond 5mm voor en een luchtspuit met een lange tuit.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
358
134
Ok…. Probleem nog niet gevonden maar er klopt iets niet met de travel. Die meet ik op maximaal 60mm. In zijn laagste stand 15mm van het blad en de hoogste stand 75mm.

Er lijkt dus echt iets klem te zitten onder het blad. Spouwmes en bouten van het spouwmes zijn het iig niet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
Het vuil zit onder de eerste bout met zo'n grote ronde platte kop. Die dekt de gebogen sleuf af waar die bout in loopt. Het is een beetje lastig om bij te komen en er zit al snel weer vuil in. Ik gebruik mijn zaag ook als werkbank en dan is het waardeloos als je het zaagblad niet onder het tafeloppervlak kan draaien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
Voor de duidelijkheid, ik heb dus zo'n zelfde zaag. Maar dan met de breedste tafel met pootjes en de originele 3 pk krachtstroommotor. En een kap over de motor om wat zaagsel in de afzuiging te kunnen krijgen.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
358
134
Het vuil zit onder de eerste bout met zo'n grote ronde platte kop. Die dekt de gebogen sleuf af waar die bout in loopt. Het is een beetje lastig om bij te komen en er zit al snel weer vuil in. Ik gebruik mijn zaag ook als werkbank en dan is het waardeloos als je het zaagblad niet onder het tafeloppervlak kan draaien.
Dat zijn de platte bouten aan de achterzijde waar ook het spouwmes aan vast zit? Of ergens aan de voorkant die van bovenaf niet echt zichtbaar zijn?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
Als je het dekseltje er uit haalt en het zaagblad er af haalt, zie je als je de zaag omhoog of omlaag versteld, dat de zaagas in twee sleuven loopt. Een onder je spouwmes en een aan de voorkant. Min of meer onder je zaagas. In die voorste sleuf valt zaagstof, dat niet weg kan, omdat de platte voorkant van de bout dat verhinderd. Als je de zaagas naar beneden draaitsluit je dat zaagstof op en als je doordraait, druk je dit aan. Daardoor krijg je de zaagas steeds wat minder ver in de tafel gedraaid. Dus zaagblad er af en schoonpulken.
 
  • Leuk
Waarderingen: TonP

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
Als je meer zaagbreedte zou willen. Ik heb volgens mij nog een set langere zaaggeleiderstangen en het metalen blad met de afstandsstangen dat daar tussen ligt.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
358
134
Het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik het gevonden had.
Je ziet het pas als het zaagblad er uit is. Wat een prutconstructie zeg… Maar iig bedankt. Ben blij dat ik het blad er niet hoef af te halen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
Het is wat onhandig, maar als je het weet en je maakt er een hulpstukje voor om het makkelijk schoon te maken ,is er goed mee te leven. Even schoonblazen voor je de zaag naar beneden draait werkt goed. De rest van de machine is zo goed gebouwd, dat hij er na al die jaren nog steeds is en bij jouw weer aan zijn volgende leven gaat beginnen
 
  • Leuk
Waarderingen: TonP

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.