Hoogte zaagblad Hammer B3 stroef/beperkt

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Hey iedereen,

Had al enige tijd last met het instellen van de hoogte van het zaagblad op m'n Hammer B3. Hij ging niet meer helemaal naar beneden, en vooral ook niet meer helemaal naar boven.
Vandaag er eindelijk aan een onderhoud toegekomen. Uiteraard zat er wat gecompresseerd stof tussen bepaalde delen die het hele gebeuren wat beperkte, en ook wat stof tussen de schroef-as die verbonden zit aan het draaiwiel.
Echter, na alles helemaal gekuist te hebben, geraakt hij nog altijd niet op zijn volledige hoogte. Ik strand op een 9.5cm, terwijl hij eigenlijk tot 10,3cm zou moeten geraken (zaagblad is al enkele keren geslepen, dus met 10cm was ik ook al blij geweest).
Ik post hier ook even wat foto's van:
IMG_20190307_095510418.jpg
Eerste foto is vooraan getrokken. Er zat vooral wat stof in de sleuf boven en onder de 2 bouten, dit beperkte de beweging vooral. Nu terug mooi proper

IMG_20190307_095522244.jpg
IMG_20190307_095530104.jpg
Deze tweede en derde foto zijn van de spindle-as, ook al het stof tussen de schroefdraad hier uitgehaald

IMG_20190307_095705953.jpg
En dan hier de maximum hoogte dat ik het blad krijg. Verlies toch bijna een cm...

Hebben jullie een idee waar dit aan kan liggen? Heb ik een plek gemist waar stof zich kan ophopen en zo de zaagblad-hoogte kan beperken?

Al merci om mee te denken!
Peter
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb dat probleem van stroef lopen ook gehad op mijn C31. Maar geen idee of ik de zaag nu niet meer helemaal naar boven krijg. Zal straks eens meten.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
723
30
BE / Tienen
Welke is de diameter van het zaagblad? Machine kan tot 315mm aan, en die maximumhoogte uit de handleiding is met een dergelijk blad... Toevallig toch geen blad van 300mm opliggen?
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Nee, het is wel degelijk een 315mm blad. Ik geloofde zelfs even de getalletjes op het blad niet meer dus heb het echt na gemeten :).
De onderdelen waar hij nog hoger moet komen (bijvoorbeeld de spindel en die groeven van foto 1) hebben allemaal nog wel wat overschot, hier lijkt het probleem me niet te zitten. En het is ook niet zo dat de motor of het aggregaat al tegen de gietijzeren-plaat zit.
Ik ga er morgen ook nog eens met een verse blik naar kijken, maar ik kan me nu nog niet zo inbeelden wat het dan wel zou kunnen zijn. Raar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.