Hoogte dakrand bepalen

Brrod

Actieve deelnemer
12 feb 2019
46
1
beste klussers,

Inmiddels ben ik toegekomen aan het maken van het dak (ongeveer 300x300)

Op de balkenlaag komt 18mm osb te liggen. Het dak heeft een afschot van 1cm per meter.
En dan komt de dakrand..hoe hoog moet deze minimaal zijn? En heeft de dikte van de dakrand nog invloed?

in de toekomst wil ik een sedumdak erop maken...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Vroeger gebruikte je een mastiekklos/schroot om tegen aan te branden. Deze zijn meestal 75x75mm Daar komt dan nog je zink of alu tegenaan en dan zit je snel op de 10cm
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
75 is niet volgens de huidige voorschriften. Officieel moet je bij nieuwbouw een noodoverstort plaatsen als de rand lager is dan 12cm uit mijn hoofd. Rond de 10 cm zou ik als minimum wel aanhouden.
 

Brrod

Actieve deelnemer
12 feb 2019
46
1
Het gaat gelukkig om een tuinhuis en niet om een uitbouw. Maar het zweet breekt mij al aardig uit als ik dit soort dingen ga uitzoeken op internet 😉
Ik ga er EPDM op leggen en dan wordt een mastiek afgeraden.
Ik denk dat ik voor een balk 4,5x9 ga en hopen dat mijn 6cm HWA voldoende is 😅
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Of er wel of niet een overstort op moet heeft met meerder dingen te maken. O.A. oppervlakte,e
IK ben in het verleden door de gemeente aangeschreven om een ov;erstort te laten maken. Waren vier daken met een totaal oppervlak van 800m2. Op slechts een dak moest een overstort gemaakt worden. Hier was het hoogte verschil 50cm. maw er kon als de afvoeren verstop waren of het riool vol stond 375m2 - de dakkoepels vollopen. Das wel een gewicht. En ja ze hebben gewerkt. De huurder had de plicht het dak schoon te maken en was daar al 2 keer op gewezen. Zijn probleem was dat de overstort het trapgat van de kelder vol met water zette. Ja kelder vol met kleding en de rest kan je wel raden.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Let ook op de dikte van het (toekomstige) sedumpakket incl drainage etc. Dus dat je daarvoor genoeg hoogte hebt. Mogelijk is 9 cm dan te laag!
Even uit mijn hoofd heb ik op ons kippenhok (platdak met sedum) balkjes 5 x 12 gebruikt voor de opstand, om de goede hoogte te halen.
 

Brrod

Actieve deelnemer
12 feb 2019
46
1
Ik had begrepen dat dit weer afhankelijk was van de hoeveelheid afschot. Bij onvoldoende afschot is de hoogte van de drainagemat dan weer van belang er wordt je sedumopbouw hoger
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.