Holzstar of jet

Nightwatcher

Actieve deelnemer
12 nov 2018
48
3
Vught
Ik ben op zoek naar een nieuwe machine. Ik zat te denken om een skil zaagtafel te kopen aangezien die best betaalbaar is. Tijdens mijn internet zoektocht kwam ik terecht bij vdh machines. Ik zag daar een lintzaag en houtdraaimachines van holzstar en jet. Aangezien ik deze machines ook niet heb dacht ik te vragen of iemand ervaring heeft met houtdraai of lintzaag machines van deze merken. Groetjes mark.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Een zaagtafel kopen omdat deze betaalbaar is is niet vaak de juiste keuze. Hangt erg af van wat je van de nauwkeurigheid verwacht. Skill is een goedkoper merk maar zeker niet slecht in zijn algemeenheid. De draaibanken van Jet zijn prima. Voor een bedrag van enkele honderden euro's mag je geen top draaibank verwachten. Ook hiervoor geldt wat verwacht je ervan en wat wil je ermee. Ik maak wel eens een pen en moet dan schroefdraad snijden in metrisch fijn 0.6 spoed Als de draaibank dan 3 tiende afwijkt is de helft van je schroefdraad weg. Bij draaibanken geldt hoe zwaarder de bank des te stabiler is deze. Met Holzstar heb ik geen ervaring maar het zijn machines uit het verre oosten voor "goedkope prijzen" Holzkraft daarin tegen zijn zeer goede machines.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb enkele machines van Jet. Ze zijn absoluut geen A-merk, maar wel zeer bruikbaar. Mijn zaagtafel is precies en krachtig, alles wat moet werken, werkt, en alles houd zijn instellingen goed vast. Mijn Jet draaibank is robuust en precies genoeg. De afwerking laat vaak te wensen over en een afkortzaag die ik van hetzelfde merk wilde halen bleek niet haaks te zijn, dus die liet ik voorbij gaan. Het is dus per machine te bekijken. Qua lintzaagmachines heb ik alleen ouderwetsche kwaliteit van voor de oorlog staan dus daar kan ik niks over zeggen :).
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
Heb hier nu me 2de jet draaibank staan.
Eerst een kleine nu een grotere.
Ben er tevreden over.
 

Nightwatcher

Actieve deelnemer
12 nov 2018
48
3
Vught
Aah jet klinkt wel goed bedankt voir de reacties. Maar holzstar was wel iets goedkoper dus als iemand daar nog ervaringen mee heeft kan ik vergelijken. Goed beslagen ten ijs zeg maar.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Holzstar is een merk dat generieke Chinese machines verkoopt. Hiermee bedoel ik dat ze niets zelf produceren, maar bij verschillende OEM-fabrikanten machines kopen. Dat betekent dat je dezelfde machines vaak ook bij andere merken kunt kopen (soms met kleine verschillen). De verschillende fabrikanten maakt dat de kwaliteit van de machines erg kan wisselen. Holzstar is een merk van Stuermer Maschinen. Zij hebben ook Holzkraft als merk en dat is een stuk beter (een gedeelte van Holzkraft komt van topmerken als SCM en Casedei). Holzstar en Holzkraft zijn in Duitsland vaak veel goedkoper (zie prijsvergelijker Idealo.de).

Jet in Europa verkoopt vooral ook Chinese OEM-machines, maar schat hen toch iets hoger in. Vaak bieden dergelijke OEM-fabrikanten verschillende opties aan, waarbij Jet eerder voor de top-opties gaat en Holzstar voor de wat goedkopere.

Je zou ook kunnen kijken naar Record Power. Die laten het in China produceren, maar naar eigen/Engels ontwerp. Veel woodworkers zijn tevreden met hun Record Power lintzaag (zeker de Sabre serie). Baptist in Arnhem verkoopt Record Power en heeft een hele goede reputatie.

Als laatste optie kun je kijken naar Axminster Tools. Zij hebben ook een breed aanbod dat vaak afwijkt van Jet, Record Power of Holzstar. GereedschapPro kan alles van Axminster leveren (ook als het niet op hun website staat). Op die manier heb je een lokale verkoper voor service.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik ken dat pientere pookje van mijn vorige draaibank de Jet 1442. Niets mis mee je moet hem alleen verstellen als deze draait. Dus niet stilstaand. Ook is het toerental niet lager te krijgen als de laagste stand. Logisch maar als je schroefdraad wil gaan strelen dan is 300 toeren (bij de jet) wel hoog. De jet die ik had is wel zwaarder uitgevoerd dan de andere draaibanken met zo'n pookje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

Nightwatcher

Actieve deelnemer
12 nov 2018
48
3
Vught
Super bedankt voor jullie uitgebreide en goed onderbouwde antwoorden. Hier kan ik wel wat mee zou ik zeggen. Ik denk dat ik een skil zaagtafel koop en met het geld wat ik overhout eens ga shoppen voor een draaitafeltje. Het lijkt me erg leuk eens wat hout te draaien. Dus ik ga eens neuzen op het internet! Bedankt!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Meld je aan bij een afdeling van Radius en ga daar een keer kijken. Gewoon op proef. Kan je zo ergens een keer uitleg krijgen. Dat scheelt een hoop problemen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Zelf geen ervaring met de beide merken, maar wel (mindere) met VDH.
Ik ben daar een paar keer binnen geweest voor verschillende machines, maar steeds werd ik niet als een echte klant behandeld. Dat is daarmee dan ook steeds de reden geweest dat ik niet bij hen, maar bij een concurrent heb gekocht.
Vooral toen ik op zoek was naar een vandiktevank. Ik mocht zelf wel in de showroom kijken en wat dingen opmeten, maar ik kreeg verder echt het idee dat ik de zaak uit werd gekeken, met het idee van "die gaat dat ding toch niet kopen". De prijs moest ik zelf maar op de website opzoeken. En dat gevoel van klant-onvriendelijkheid heb ik van meerdere mensen gehoord.

Over het merk Jet lees ik (zeker ook hier) veel positieve zaken. Maar helaas is VDH de enige dealer van Jet in NL, dus bij een nieuwe machine ben je wel van ze afhankelijk als je niet online in het buitenland wilt kopen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zelf geen ervaring met de beide merken, maar wel (mindere) met VDH.
Ik ben daar een paar keer binnen geweest voor verschillende machines, maar steeds werd ik niet als een echte klant behandeld. Dat is daarmee dan ook steeds de reden geweest dat ik niet bij hen, maar bij een concurrent heb gekocht.
Vooral toen ik op zoek was naar een vandiktevank. Ik mocht zelf wel in de showroom kijken en wat dingen opmeten, maar ik kreeg verder echt het idee dat ik de zaak uit werd gekeken, met het idee van "die gaat dat ding toch niet kopen". De prijs moest ik zelf maar op de website opzoeken. En dat gevoel van klant-onvriendelijkheid heb ik van meerdere mensen gehoord.

Over het merk Jet lees ik (zeker ook hier) veel positieve zaken. Maar helaas is VDH de enige dealer van Jet in NL, dus bij een nieuwe machine ben je wel van ze afhankelijk als je niet online in het buitenland wilt kopen.
Mijn Jet zaagtafel in DE besteld en die werd gewoon voor de deur in NL afgeleverd, geen centje pijn. Geen enkel verschil met een NL webshop en nog goedkoper ook.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.