Holle vorm / urn (3) - Gleditsia met Wengé pinakel

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.173
352
Etten-Leur
Dit is nummer 3 van de serie holle vormen. De vorm / urn is Gleditsia tricanthos (Valse Christusdoorn) en de Pinakel van Wengé. Afmetingen globaal 23 * 10 cm. Afwerking van de vorm is Steinert Drechsleröl en de Pinakel is met verguldwas (koper kleur) van Chestnut behandeld. Daardoor zijn de poriën erg fijn gevuld met koperkleur en dat past best aardig bij de oranje tint van de Gleditisia.

DSC_0721.jpgDSC_0720.jpgDSC_0700.jpgDSC_0724.jpgDSC_0725.jpg
 

Bijlagen

  • DSC_0701.jpg
    DSC_0701.jpg
    32,2 KB · Weergaven: 6

Carin

Actieve deelnemer
21 mei 2021
36
54
Doornenburg
Dit is nummer 3 van de serie holle vormen. De vorm / urn is Gleditsia tricanthos (Valse Christusdoorn) en de Pinakel van Wengé. Afmetingen globaal 23 * 10 cm. Afwerking van de vorm is Steinert Drechsleröl en de Pinakel is met verguldwas (koper kleur) van Chestnut behandeld. Daardoor zijn de poriën erg fijn gevuld met koperkleur en dat past best aardig bij de oranje tint van de Gleditisia.

Bekijk bijlage 104725Bekijk bijlage 104726Bekijk bijlage 104727Bekijk bijlage 104728Bekijk bijlage 104729
Dit is wel heel mooi! Super gemaakt
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

houtbewerkers

Actieve deelnemer
24 aug 2013
170
170
74
Wassenaar
houtdraaien.weebly.com
Dit is nummer 3 van de serie holle vormen. De vorm / urn is Gleditsia tricanthos (Valse Christusdoorn) en de Pinakel van Wengé. Afmetingen globaal 23 * 10 cm. Afwerking van de vorm is Steinert Drechsleröl en de Pinakel is met verguldwas (koper kleur) van Chestnut behandeld. Daardoor zijn de poriën erg fijn gevuld met koperkleur en dat past best aardig bij de oranje tint van de Gleditisia.

Bekijk bijlage 104725Bekijk bijlage 104726Bekijk bijlage 104727Bekijk bijlage 104728Bekijk bijlage 104729
Prachtig werkstuk en geweldig gedraaid.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Knap gedraaid. Gleditsia is niet degemakkelijkste houtsoort.
Ik heb met plezier naar je werk gekeken. En dan komt gemakshalve altijd bovendrijven: hoe zou ik het doen?
Dit werk verdient een serieuze analyse.
Hoe ik daar naar kijk:
De bodem mag qua diameter kleiner waardoor het model meer lift krijgt en het lijnenspel van het geheel een lift geeft.
De opening (zie Jurriaan) kan beter vlak blijven met een scherpe rand alsof de uitholling tot millimeters dun is uitgevoerd. Dan zonder pinakel. Dus als zelfstandig object.
De pinakel zie ik liever als een soort ingelegd deksel met een scherper en fragieler gedetailleerde pinakel. Nu concurreert de pinakel vorm met de bolle vorm van het object. Een speelser ornament zou mij meer aanspreken.
Overigens met alle respect voor je draaiwerk!
Vr.gr. Jan Pranger.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.173
352
Etten-Leur
Knap gedraaid. Gleditsia is niet degemakkelijkste houtsoort.
Ik heb met plezier naar je werk gekeken. En dan komt gemakshalve altijd bovendrijven: hoe zou ik het doen?
Dit werk verdient een serieuze analyse.
Hoe ik daar naar kijk:
De bodem mag qua diameter kleiner waardoor het model meer lift krijgt en het lijnenspel van het geheel een lift geeft.
De opening (zie Jurriaan) kan beter vlak blijven met een scherpe rand alsof de uitholling tot millimeters dun is uitgevoerd. Dan zonder pinakel. Dus als zelfstandig object.
De pinakel zie ik liever als een soort ingelegd deksel met een scherper en fragieler gedetailleerde pinakel. Nu concurreert de pinakel vorm met de bolle vorm van het object. Een speelser ornament zou mij meer aanspreken.
Overigens met alle respect voor je draaiwerk!
Vr.gr. Jan Pranger.
Hier moet ik even naar kijken.. met name om de bovenzijde en pinakel wat beter te laten aansluiten. En ws bij nummer vier iets toepassen van de opm over buitenvorm. Ik heb geprobeerd om het verloop van de jaarring te respecteren omdat die nogal prominent is bij Gleditsia.
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Ik vind hem schitterend! Even voor mijn beeldvorming. Hoe hol is zo'n holle vorm nu? Ik bedoel daarmee, hoeveel inhoud zou je er in kwijt kunnen? Het lijkt me erg lastig om uit te hollen met zo'n kleine opening! (Geen enkele houtdraai ervaring hier, pure nieuwsgierigheid)

Met vriendelijke groet
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.173
352
Etten-Leur
Ik vind hem schitterend! Even voor mijn beeldvorming. Hoe hol is zo'n holle vorm nu? Ik bedoel daarmee, hoeveel inhoud zou je er in kwijt kunnen? Het lijkt me erg lastig om uit te hollen met zo'n kleine opening! (Geen enkele houtdraai ervaring hier, pure nieuwsgierigheid)

Met vriendelijke groet
Dank je wel.. de wanddikte is plm 10 mm en het wordt gemaakt met een rechte en enkele verschillende gekromde uitholgutsen. De krullen worden met een haakje uit de opening getrokken, om de paar minuten soms om te voorkomen dat de gekromde guts wordt meegetrokken. Blazen met perslucht gaat ook wel een beetje.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
prachtig werkstuk. Ik sluit me wel aan juriaan ivm de overgang van de pinakel. Maar smaken verschillen natuurlijk.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ziet er erg mooi uit!
Vind het zelf nog steeds lastig om door een klein gaatje uit te hollen en doe het dan maar via de bodem :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Dank je wel.. de wanddikte is plm 10 mm en het wordt gemaakt met een rechte en enkele verschillende gekromde uitholgutsen. De krullen worden met een haakje uit de opening getrokken, om de paar minuten soms om te voorkomen dat de gekromde guts wordt meegetrokken. Blazen met perslucht gaat ook wel een beetje.
Een guts is een holle beitel., dat ken ik.
Hoe ziet een gekromde guts eruit? Dat ken ik nog niet.

groeten,
Ornament
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.173
352
Etten-Leur
Een guts is een holle beitel., dat ken ik.
Hoe ziet een gekromde guts eruit? Dat ken ik nog niet.

groeten,
Ornament
Excuus.. Beter is zwanenhals (maar daar kwam ik even niet op) .. om onder de schouder te komen. Ik heb die van Woodcut Proforme gebruikt maar ook zelfgemaakt voorzien van carbide mes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.