Holle panelen gevuld met zilverzand?

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
736
290
RegioRotterdam
Ik moet een kastje bouwen, 80 cm breed, 80 cm hoog, en 50 cm diep. Het moet dienen als ondersteuning voor een houtdraaibankje. Zie ook dit draadje:
Voorbeelden kast of tafel onder tafelmodel MidiPro?

Het kastje moet zwaar en stijf worden. Ik heb vandaag bij de Houtdraaiwinkel wat gespeeld met zo'n bankje. Het stond op de 'originele' poten, zonder ballast, en dat bleek toch wat aan de wiebelige kant.
Ik overweeg daarom om de zijkantenen top en bodem vanhet kastje te maken van 'doos' panelen van 69 mm dik; randen 69x44 mm vurenhout, paneelvlak 10 mm multiplex, om de 25 cm ribben erin om 'kussenvorming' te voorkomen, houten vulling waar krachten komen (transportwielen; bouten waarmee draaibank vastzit), en dan resterend volume vullen met zilverzand via gaten in de (achter) rand. Ik sluit de gaten af met een deuvel.
ik moet uiteraard zorgen dat de gaten zo zitten dat het zand overal komt en er in het paneel geen lege ruimten overblijven.
Dat brengt me bij de vraag: Heeft iemand ervaring met het 'ballasten' van houtconstructies. Vergeet ik nog iets?

Ter info: ik heb ook gekeken naar het gebruik van betontegels als ballast. Ik heb daar niet voor gekozen omdat ik bang ben dat het beton op den duur de gaat rammelen of dat er 'klankkast' holten ontstaan. Zilverzand heeft een lagere dichtheid dan beton, maar het lijkt me een veiliger keuze.
 
Laatst bewerkt:

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Wordt het niet veel te zwaar? 80 x 80 x 60cm = 0,32m2 x 1500 kg (gewicht van een kuub zand) = bijna 500 kg ballast.

Betontegels lijken me dan toch handiger/praktischer. Desnoods fixeer/bevestig je ze op een bepaalde manier (draadeind bijv.). Het klankkast-effect is vrij makkelijk te voorkomen door de resterende ‘lucht’ op te vullen met een willekeurig materiaal (bubbeltjesplastic, restant isolatie, schuimrubber, …).

Overigens kan dat met zand natuurlijk ook, dat je een deel zand en een deel opvulling doet.

Edit: na een tweede keer lezen begrijp ik dat je de panelen zelf wilt opvullen i.p.v. het hele volume. M’n rekensommetje van 500 kg klopt dus niet ;-)
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
736
290
RegioRotterdam
Ik reken in de panelen onder en boven elk 19 kg kwijt te kunnen en in de zijpanelen elk zo'n 13 kg. Dat zou samen dus pak 'm beet 64 kg zijn. Met 20 kg multiplex en zeg 25 kg aan randhout en ijzerwerk komt het lege kastje dan op 109 kg. Dat lijkt me mooi in verhouding met de 65 kg die het bankje zelf weegt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: pietersch

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
Lang geleden heb ik luidsprekers gebouwd met zilverzand gevulde wanden. Het voordeel bij een luispreker is dat je de muziek maar aan hoeft te zetten om het zand te laten inklinken. Nu zul je met iets trillends aan de gang moeten als je geen holle ruimten wilt en de vulopening permanent sluit. Natuurlijk super droog zand gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab en Efvee

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
736
290
RegioRotterdam
Het weer is de komende dagen uitstekend geschikt om het zand super te drogen.

De drooginstallatie aan het werk aan de eerste lading:
20220716_152302.jpg
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.833
395
38
Enkhuizen
Even met een vlakschuurmachine tegen de kast aan om het zand te verdelen.
Zijkant van de zool gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.762
2.604
Gaanderen
Ik heb een twister 180 tafelmodel dus een maatje groter dan jouw machine. Deze staat gewoon op een eigen gemaakte werkbank van 18 mm multiplex. Er zitten 4 wielen onder van 125 mm. Hierop zit een oud werkblad van spaanlaat. Links en rechts heb ik 2 kasten met lades gemaakt het midden vak is open. Dus twee kubissen links en rechts. Hierboven op heb ik vuren balkjes gemaakt van 44x69mm en hierbovenop zit een werkblad met 18mm multipex met een 20 mm gatenpatroon. Dit laatste wil ik je niet aanbevelen omdat er veel doorvalt. Ik heb er dus nog een plaat spaanplaat op gelegd. De achterwand heb ik wel verstevigd met een plaat hout. Dit geeft veel extra stevigheid.
Ik kan de bank verrijden en de wielen staan niet op de rem en draai er vanalles op. De vibratie is minimaal.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
582
156
Lang geleden heb ik luidsprekers gebouwd met zilverzand gevulde wanden. Het voordeel bij een luispreker is dat je de muziek maar aan hoeft te zetten om het zand te laten inklinken. Nu zul je met iets trillends aan de gang moeten als je geen holle ruimten wilt en de vulopening permanent sluit. Natuurlijk super droog zand gebruiken.
Schuurmachine er tegenaan?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.