Holdfast houdt niet vast in 20mm gat :/

starf

Actieve deelnemer
18 aug 2014
156
63
Heb de twee gramercy holdfasts overgenomen hier op het forum, die zijn origineel gemaakt voor 19mm gaten maar dacht dat ze ook gingen werken in 20mm gaten. Blijkt dat ze helemaal niet houden, of ik doe misschien wat fout? De Holdfast wat opschuren?

Zijn er dikkere holdfasts verkrijgbaar voor 20mm gaten?

Gelukkig eerst een testgat gemaakt
1679561268051.png

Paar andere foto's want wat leuks om naar te kijken kan nooit kwaad.

De nieuwe werkbank aan het vervolledigen, gemaakt van sier kinderbalken.

Heb al enkele banggood 20mm tools die wel hun ding doen.

1679561350878.png
1679561365212.png
1679561892509.png
1679561399376.png

1679561609220.png
 

starf

Actieve deelnemer
18 aug 2014
156
63
Het hout dat klaar ligt is voor het frame van de ladekast, heb ook nog wat walnoot voor de frontjes, might be overdoing it :)
1679562851724.png
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Ik heb geen ervaring met holdfasts, maar volgens mij werken ze doordat het lange eind een beetje schuin in het gat komt te zitten als je ze vast slaat en hij daardoor klem zit?

Je schrijft dat ze gemaakt zijn voor gaten van 19mm en je probeert ze nu in een gat van 20mm, dat is misschien net te ruim?

Kun je ze proberen in een gat van 19?
 
  • Leuk
Waarderingen: starf

starf

Actieve deelnemer
18 aug 2014
156
63
Ik heb geen ervaring met holdfasts, maar volgens mij werken ze doordat het lange eind een beetje schuin in het gat komt te zitten als je ze vast slaat en hij daardoor klem zit?

Je schrijft dat ze gemaakt zijn voor gaten van 19mm en je probeert ze nu in een gat van 20mm, dat is misschien net te ruim?

Kun je ze proberen in een gat van 19?
Heb (nog) geen 19mm bit, plus had ook de andere tools al voor 20mm gaten daarmee dat ik liever een oplossing zoek voor 20mm
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Ik kan je niet garanderen dat het werkt, want ik heb het slechts van horen zeggen. Maar ik weet dat iemand hetzelfde probleem had. Die heeft dat uiteindelijk opgelost door de schacht met grof schuurpapier op te ruwen. Toen dat ook niet hielp heeft hij er een krimpkous omheen gedaan en verhit. Die combinatie lijkt als een zonnetje te werken voor hem.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en JochemK

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Heb ook die holdfast, en die zitten als een huis in 19mm gat door eiken van bijna 9cm dik.
Heb het nog niet geprobeerd met 20mm gaten.
Kan ik bevestigen ;) , bij mij is het dan beuken van 85 mm dik. Toen ze nieuw waren, hielden ze niets vast. Heb ik opgelost door met een korrel 120 schuurpapiertje rond de pen te schuren ( de krasjes dus dwars op de pen). Sindsdien: perfect. Wil niet anders meer. Als de pen een beetje stroef is, zal het ook in een iets ruimer gat werken. Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: starf en JochemK

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.232
535
Eanske
ingoogni.nl
Dat het niet klemt is waarschijnlijk een combinatie van gatdiameter (te groot) en dikte (te dik) van de balk. Probeer het eens met een 20mm gat in een dunner hout.

Het blad van m'n bank is 100 mm en daar werkt het niet in een 19 mm gat, het blad is te dik, 80 mm werkt wel. Schuren helpt. Of bewerken met een centerpons. Of, wat lomper zoals ik heb gedaan, er een spiraal in snijden met een pijpensnijder.
 

starf

Actieve deelnemer
18 aug 2014
156
63
Ja na wat opzoekwerk blijkt inderdaad als je blad dikker is (mijn 82mm) dat het gat dus groter moet zijn, in principe is het gat al wat groter dan de 19mm die voorzien is, enkel wat schuren of op een andere manier ruwer maken dat zou moeten lukken.
Dat ik er met een wd4 ingespoten doek over gewreven had tegen het roesten zal ook niet geholpen hebben...
Zal terug rapporteren!
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Ik heb ze van lie nielsen en deze zijn geschikt voor dikke werkbladen,9 a 10 cm.
Bij gramercy werken ze het beste tot +/_ 9 cm bladdikte.Je kunt dan het beste aan
de onderkant van je blad de gaten groter boren.Dit geldt voor holdfasts van 19 mm
en ook gaten van 19 mm.
 

starf

Actieve deelnemer
18 aug 2014
156
63
Schuurpapier helpte een beetje.
De centerpunch vond ik niet direct maar gewoon de contactpunten van de holdfast wat bijwerken met een hamer en hij houdt gelijk een rots, bedankt allemaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP en Hkuit

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.