Hoeveel power is handig in een afkortzaag?

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Meer power is meer beter natuurlijk.. maar beter voor wat?

DeWalt maakt 3 vrijwel identieke afkortzagen (zover ik het kan zien tenminste?) de DWS773, DWS774 en DWS777.. van respectievelijk 1300W, 1400W en 1800W. De 1800W variant heeft ook een hogere RPM.

Het model trekt me wel, en ik heb niet zo heel veel te besteden, maar als het moet kan ik nog even doorsparen, is de 777 het waard? Is er nog iets anders anders dat ik over het hoofd zie?

Komt een 1300W wel door een plankje hout? Doet een 1800W dat met meer souplesse, of geraffineerdheid?

edit: ok de 773 heeft minder goede afzuiging, en het werkblad is niet machinaal gevlakt, dat lijken me wel significante nadelen. Nog niet iets significants tussen de 774 en 777 gevonden behalve het vermogen
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Inderdaad. Een scherp zaagblad is het belangrijkste. Ik heb in het verleden een 1300 watt dewalt afkortzaag gehad, en heb er nu één van 1800 watt. Er zit wel verschil in, maar dat merkte ik vooral bij dikkere balken. Maar met een scherp zaagblad en rustig doorzagen, was dat geen probleem met de zaag van 1300 watt.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Thanks! Ik bekeek net mijn cheapo afkortzaag, en die is slechts 1200W. Hij heeft ook een cheap blad, en behalve dat ie krom zaagt en je met splinters om de oren slaat heeft ie nooit moeite om door iets heen te komen als je hem de tijd geeft.

Ik denk dat de 774 prima gaat voldoen. Helaas heb ik net op marktplaats een vlak en vandiktebankje gewonnen dus moet ik weer even wachten met hwt upgraden van de afkortzaag..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.