Hoeveel accutollen heb je nodig om een klimtoestel te maken:) ?

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Gisteravond lekker aan het klussen geweest tot het donker werd, we zijn met onze tuin bezig en het klimtoestel moet worden verplaatst. De staanders zijn over van het oude klimtoestel, de rest van het hout komt uit de gesloopte vlonder op het terras.
Ik ben intussen "ervaren" genoeg dat ik het meeste in mijn eentje kon doen en het ook nog goed staat.

Ik krijg regelmatig opmerkingen over het aantal accutollen dat ik heb, maar dit was een mooie schroefklus waar je ziet dat je meerdere accutollen nodig hebt:)
2 x voorboren voor het hardhout 3 en 4mm
1 x soevereinen
1 x schroeven met T20 bit

Ook voor het eerst in tijden weer met mijn decoupeerzaag gewerkt en dat was echt leuk om te doen.

In de lengterichting is het geheel heel stijf, in de dwarsrichting nog niet en dat heb ik nog niet opgelost omdat ik nog een glijbaan, "klimwand" en trapje kwijt moet zien te raken.
 

Bijlagen

  • accutol01.jpg
    accutol01.jpg
    255,7 KB · Weergaven: 132
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.159
2.628
Ik gebruik voor het boren en verzinken gewoon bedrade machines. Dan kan je met een stuk minder accumachines toe. Je moet je alleen aanleren om de machines op hun plek terug te leggen, anders heb je op een gegeven moment een knoop aan snoeren. Maar het is wel fijn om meerde machines te hebben, zodat je niet steeds hoeft te wisselen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Met een gratis accu zijn die Makita machines nog net niet gratis. Daar kan geen snoermachine tegen op. En ja, dan is het wel heel makkelijk als je voor elke handeling een machine hebt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.159
2.628
Als je dagelijks zulk werk doet, zou ik ook een collectie accumachines aanschaffen. Maar voor af en toe zijn bedrade machines een veel goedkopere optie. Als ik mijn verzameling bedrade machines bekijk, dan zijn de meesten tussen de 30 en 40 jaar oud. Ze werken allemaal nog prima. Ik heb er een aantal vorig jaar voorzien van nieuwe boorkoppen, van wel 4,94 euro per stuk. Ze hebben allemaal nog hun eerste lagers en koolborstels. Dat is me nog met geen enkele accumachine gelukt. En die kosten in aanschaf al een veelvoud van een simpele bedrade machine. Voor boorwerk draaien de meeste accumachines niet snel genoeg, omdat ze een compromis zijn .
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
639
303
Het Groene Hart
Ik krijg regelmatig opmerkingen over het aantal accutollen dat ik heb, maar dit was een mooie schroefklus waar je ziet dat je meerdere accutollen nodig hebt:)
2 x voorboren voor het hardhout 3 en 4mm
1 x soevereinen
1 x schroeven met T20 bit
Maar waar is die vijfde accutol op de foto dan voor? ;)

Ik heb er ook een aantal, vier om precies te zijn
12V accutol
12V accutol met klopboor stand
12V slagtol
18V accutol, voor het extra koppel, maar eigenlijk niet altijd toereikend, misschien eens upgraden.

Gebeurt inderdaad regelmatig dat ik ze alle vier in gebruik heb, zo gek vind ik het niet ;)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
@Jochem:
De vijfde is een 200NM slagmoersleutel waarmee ik de de moeren op de draadeinden heb aangedraaid.
Ik heb nog een 18V en 12V slagschroevendraaier en drie 12V accutollen. Ik ben dus redelijk goed voorzien.
Maar ik merk dat ik de 12V machines minder en minder gebruik sinds ik de 18V brushless machines heb. Die draaien zoveel sneller dat het fijner schroeft en boort.

@chevy: mijn zware Makita 481 draait met 2200 toeren, dat is voor het meeste werk voldoende. En als je een boortje met 1/4" aansluiting hebt, dan kun je die ook in de slagschroevendraaier gebruiken en gaat met 3000+ toeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.