Hoek opmeten + blinde plankdragers

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Ik zou houten planken van 5x30x360cm in verstek willen laten verzagen bij de houthandelaar. Hoe meet ik de hoek om hen door te geven van deze schuin lopende muur?

20230818_112617.jpg

Ik wil er gerust een tooltje voor kopen. Hoe vertaal ik dit naar een nette schets?

Hoe maak ik die plank zwevend vast aan de muur om een schap te maken? Gaten boren in de plank en met een blinde plankdrager? Wat mag de diameter zijn van die drager in % van de dikte van het hout? Hoeveel dragers per lopende meter voor een plank waar planten, boeken, documenten, .. op komen?

Is het zo eenvoudig als al verzaagde planken op die manier monteren, of mis ik wat?
 
Laatst bewerkt:

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ik zou houten planken van 5x30x360cm in verstek willen laten verzagen bij de houthandelaar. Hoe meet ik de hoek om hen door te geven van deze schuin lopende muur?
Voor de duidelijkheid: die planken moeten de zwevende schappen worden? En op welke "schuine" muur moeten die komen? Op de foto is het niet erg duidelijk te zien vind ik. In de verticale richting zie ik een knik in de muur. Of bedoel je dat de hoek waar ik in kijk op de foto niet haaks is?

Vals verstek kan je het beste meten met twee planken. Eventueel kan je er daarna een protractor opzetten om de hoek te bepalen voor de zagerij - maar reken erop dat dit niet precies en dat je ze ter plaatse nog wat schaven of schuren.

Is het zo eenvoudig als al verzaagde planken op die manier monteren, of mis ik wat?
Ja, want voor blinde montage moet je de plank over de drager schuiven. Met een verstekhoek naar binnen toe kan dat niet, want de planken kunnen niet één voor één over de dragers worden geschoven, maar ze kunnen ook niet tegelijk erop omdat de twee planken in een andere richting over de dragers moeten. Je zou dan moeten kijken naar "blinde" leggers, een heel smal L-vormige drager als het ware, waarbij de plank van bovenaf op de drager wordt geplaatst - als zoiets bestaat.
 
Laatst bewerkt:

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
142
56
stukje karton passend knippen in de hoek en met een geodriehoek, gradenboog enz bij het karton de hoek meten.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Bedankt voor de feedback; die hoek is duidelijk. Het zwevende schap komt op een vlakke muur maar komt rechts tegen een vooruitstekende muur aan die afloopt naar rechts naarmate ie hoger wordt. Ik kan een papiertje waterpas zetten op de hoogte waar de plank moet komen en dat papiertje om de hoek plooien, om daarna de hoek te meten met een geodriehoek.

Ik las dat de hoeveelheid plankendragers afhangt van type drager, houtsoort en dikte, en gewicht op de schappen. Voor massief hout zou, voor blinde plankendragers, een drager om de 50cm goed zijn, zelfs voor zware boeken. Voor een schap van 1.5m, dus 3. Eentje links, eentje rechts, en eentje in het midden, denk ik dan, om het netjes te verdelen, maar dan is het toch maar om de 75cm?
 
  • Leuk
Waarderingen: ope1967

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
breedte van de schappen + lengte van de dragers speelt mee
En de draagkracht van de muur. Als de muren heel zacht zijn en de pluggen geen goede houvast hebben, zou ik een extra drager erbij zetten.

Voor een schap van 1.5m, dus 3. Eentje links, eentje rechts, en eentje in het midden, denk ik dan, om het netjes te verdelen, maar dan is het toch maar om de 75cm?
De buitenste komen niet helemaal aan de buitenkant natuurlijk. De buitenste dragers 25 cm. uit de rand en dan de derde in het midden. Dan is de tussenafstand netjes 50 cm.
Maar vergeet mijn eerdere opmerking niet: met de standaard insteek plankdragers is dit in combinatie met een verstekhoek niet te monteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: N1ls

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
En de draagkracht van de muur. Als de muren heel zacht zijn en de pluggen geen goede houvast hebben, zou ik een extra drager erbij zetten.


De buitenste komen niet helemaal aan de buitenkant natuurlijk. De buitenste dragers 25 cm. uit de rand en dan de derde in het midden. Dan is de tussenafstand netjes 50 cm.
Maar vergeet mijn eerdere opmerking niet: met de standaard insteek plankdragers is dit in combinatie met een verstekhoek niet te monteren.
Dat gaat wel, maar dan moet je met sleufgaten gaan werken. Heb dat zelf ook een keer moeten doen met een meanderende plank. Was een crime om te monteren, want tuurlijk geen vlakke muur, dus tich keer erop en eraf om het enigszins netjes pas te krijgen, maar het werkte verder prima.
Wel erg fraai eindresultaat (vond ik zelf)
 

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
En de draagkracht van de muur. Als de muren heel zacht zijn en de pluggen geen goede houvast hebben, zou ik een extra drager erbij zetten.


De buitenste komen niet helemaal aan de buitenkant natuurlijk. De buitenste dragers 25 cm. uit de rand en dan de derde in het midden. Dan is de tussenafstand netjes 50 cm.
Maar vergeet mijn eerdere opmerking niet: met de standaard insteek plankdragers is dit in combinatie met een verstekhoek niet te monteren.
Dank je wel voor je feedback! Deze begrijp ik helaas nog steeds niet: 'Met de standaard insteek plankdragers is dit in combinatie met een verstekhoek niet te monteren'. Als de plank in verstek is gezaagd, rechts om aan te sluiten bij een hellende parallelle muur, en de plankdragers blijven 25cm uit de rand, lukt dit toch?
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
396
173
Groene Hart
in verstek zagen doe je als je met een andere plank de hoek omgaat, zoals bij een fotolijst.
Ik denk dat jij met verstek bedoelt wat ik gewoon haaks afzagen zou noemen, of nou ja, net niet haaks in jouw geval.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Dit is wat ik met verstek bedoelde, en dan 2 kanten op. Is dit waar we het nu ook over hebben?
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1692367644822.jpg
    FB_IMG_1692367644822.jpg
    55,8 KB · Weergaven: 16

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
in verstek zagen doe je als je met een andere plank de hoek omgaat, zoals bij een fotolijst.
Ik denk dat jij met verstek bedoelt wat ik gewoon haaks afzagen zou noemen, of nou ja, net niet haaks in jouw geval.

Dit is wat ik met verstek bedoelde, en dan 2 kanten op. Is dit waar we het nu ook over hebben?
Nee, ik bedoel een enkele plank laten aansluiten op de muur, dus wellicht 'haaks afzagen' zoals Mink zegt. Sorry, ik ben hier niet in thuis.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Dan heb je dus niet het probleem wat ik wel had met de planken in de foto en kun je gewoon met reguliere gaten de plank aan verdekte steunen ophangen.
Kwestie van de hoek pakken en zagen, kan ook gewoon met een fatsoenlijke handzaag en wat naschuren...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: N1ls

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.