Hoe zagen jullie verstek (45 graden of andere hoeken)?

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
226
120
Amersfoort
Zoals de titel al aangeeft ben ik benieuwd hoe jullie verstek zagen.

Ik heb een afkortzaag, maar dat ding (Makita) krijg ik onmogelijk ingesteld om een 90 graden hoek te zagen, laat staan 45 graden. Deze is al een keer terug naar de fabriek geweest, maar dat was weggegooide tijd gezien ze er niks aan hebben gedaan en wel aangaven dat ze het goed hadden ingesteld...

Ik ben nu een frame aan het maken voor een spiegel met een 45 graden verstek op iedere hoek. Ik ben wel in het bezit van een tafelzaag met slede om 90 graden kunnen te zagen (goh, waarom zou ik dat toch hebben...). Maar nog niks voor afwijkende hoeken. Ik sta open voor handgereedschap, maar wil wel iets dat echt betrouwbaar een hoek kan zagen en idealiter niet iets dat te duur is. Ik heb de Hongdui mitre gauge op het forum al voorbij zien komen vorige week, maar dat is toch wel prijzig.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.471
3.822
Je hoeft zo'n ding toch niet nieuw te kopen? Ik heb er 2. De duurste was iets van 5 of 6 euro. De andere was gratis.

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
226
120
Amersfoort
Dat was een bijzonder goede deal. De prijs die ik zojuist tegenkwam was 500+ euro (zie plaatje). En mee eens, ik koop met alle plezier tweedehands, zeker als zoiets als dit voor 1% van de aankoopprijs voorbij komt.

1760894936213.png

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.879
3.759
Gaanderen
Ze staan vaak op Marktplaats voor weinig. Of je ze kan scoren voor de prijs die chevy aangeeft, is de vraag. Voor enkele tientjes zie ik ze wel eens voorbij komen. Zijn ze nog goedkoper, dan is chevy je waarschijnlijk voor.:ROFLMAO:

• Haha
Waarderingen: Roelv

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
288
116
Delft
Ik heb een instelbare futselplank als het echt strak moet. Eerst afstellen en nameten met 45 graden haak op een teststukje.
Mijn afkortzaag kan ik zo ook instellen, maar dan sluiten 2 zaagsnedes toch minder strak aan dan 2 geschaafde vlakken.

• Leuk
Waarderingen: Charel09, Henk H en 0nn0

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
226
120
Amersfoort
Ik heb een instelbare futselplank als het echt strak moet. Eerst afstellen en nameten met 45 graden haak op een teststukje.
Mijn afkortzaag kan ik zo ook instellen, maar dan sluiten 2 zaagsnedes toch minder strak aan dan 2 geschaafde vlakken.
Instelbaar, op wat voor manier? Heb je hier een foto van?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.377
1.082
Enschede, Twente
Bij Hornbach verkopen ze een namaak-Ulmia die niet al te beroerd is. Deze (ietsje goedkoper dan een echte, maar hij zou zomaar uit dezelfde fabriek kunnen komen — of uit dezelfde container uit China):

Goede optie is ook een speciale aanslag voor een Japans zaagje, zoals deze:

Niet goedkoop, maar er zit een zaag bij plus twee reservezaagbladen. Het dummyzaagblad is voor het instellen.
Een goedkopere is deze:

Ik heb iets dergelijks en dat werkt prima, maar is een iets ouder model. Baptist en Dictum hebben deze, of vergelijkbaar, ook.
Mss dat je er een soort zadeltje met klem voor moet maken om het makkelijker in gebruik te maken.

En natuurlijk een futselplaat gebruiken om de kantjes exact en strak te krijgen.

Als budget geen issue is. koop je natuurlijk een Kapex. : ))

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.471
3.822
Een kapex is een bouwzaag. Ik heb nog nooit een lijstenmaker met een kapex gezien. Voor veel profielen wordt een verstekstans gebruikt.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.377
1.082
Enschede, Twente
Een kapex is een bouwzaag. Ik heb nog nooit een lijstenmaker met een kapex gezien. Voor veel profielen wordt een verstekstans gebruikt.
Tuurlijk, maar met een verstekstans kun je geen balken en dergelijke op verstek zagen. Het is een beetje het verhaal van schieten met een hagel-geweer, maar je raakt het object wel. Nog beter is de speciale verstekzaag van Festool, maar daarvoor geldt weer dat die geen hagel schiet & als ik die zou aanbevelen ondermijn ik mijn eigen argumentatie, dus. " ))

Wil je trouwens een verstekstans of guillotine kopen, met deze mensen heb ik goede ervaringen:

(Rot-site uit het jaar nul, gewoon de catalogus bekijken.)

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.471
3.822
Waarom moet een lijstenmaker balken in verstek zagen? Voor precisie zaagwerk kom je bij machines als de omga T50 en T55. Maar die koop je niet voor een paar lijstjes. Die beginnen bij een rug of 10. Dus valt een beetje buiten het hobby gebeuren.

Charel09

Post veel
10 sep 2014
2.038
983
Antwerpen
als het iets eenmaligs en je wil er niet veel geld aangeven, dan is een (niet instelbare) futselplank voor een 45 graden snel gemaakt en zo nauwkeurig als je zelf wil

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
288
116
Delft
Ik bedoel door in te stellen met een 45 graden haak op teststukjes.

Een instelbare futselplank is ook redelijk eenvoudig te maken en erg handig als je dingen in wil passen in een bestaande situatie.

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
434
166
Zuid Holland
large_15671669261795.jpg

Niet goedkoop, werkt wel.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.