Ik heb onlangs een partij boolplanken (schaaldelen) kersenhout gekocht, 300 tot 500 breed, 3000 lang en 70 dik. De boolplanken hebben minimaal 10 jaar in een droge houtopslagruimte gelegen van een houthandelaar. Ik meet een vochtigheid van ongeveer 11-12 percent.
Mijn bedoeling is om hieruit voorpanelen te maken voor een reeks schuiven van 500 tot 900 breed en 300 tot 500 hoog, telkens met een dikte van 20 mm. De planken zou ik tot panelen lijmen en daarna verticaal op het voorpaneel van de schuifbak vast vijzen. De schuifbak zelf zou ik uit multiplex maken van 16 dik.
Bij een proefproject kreeg ik nogal wat problemen met scheurvorming (vooral bij de donkere delen). Uit 1 schaaldeel van 50 op 300 op 3300 haalde ik slechts één voorpaneel van 900 op 700 op 20 door de veelvuldige scheuren. Het hout (uit een andere partij) was toen echter nog erg vochtig (25 percent), wat wellicht de oorzaak was.
Welke stappen onderneem ik het best om zonder teveel kleerscheuren van een schaaldeel tot een massief voorpaneel te komen?
In welke volgorde wordt het best gewerkt voor volgende acties:
Mijn bedoeling is om hieruit voorpanelen te maken voor een reeks schuiven van 500 tot 900 breed en 300 tot 500 hoog, telkens met een dikte van 20 mm. De planken zou ik tot panelen lijmen en daarna verticaal op het voorpaneel van de schuifbak vast vijzen. De schuifbak zelf zou ik uit multiplex maken van 16 dik.
Bij een proefproject kreeg ik nogal wat problemen met scheurvorming (vooral bij de donkere delen). Uit 1 schaaldeel van 50 op 300 op 3300 haalde ik slechts één voorpaneel van 900 op 700 op 20 door de veelvuldige scheuren. Het hout (uit een andere partij) was toen echter nog erg vochtig (25 percent), wat wellicht de oorzaak was.
Welke stappen onderneem ik het best om zonder teveel kleerscheuren van een schaaldeel tot een massief voorpaneel te komen?
In welke volgorde wordt het best gewerkt voor volgende acties:
- Het schaaldeel schulpen (de breedte verschilt sterk)
- Het schaaldeel naar 2 planken van ongeveer 30 mm dikte laten verzagen (horizontale opdeling)
- Het schaaldeel naar 600 mm lengte verzagen, dus 5 stuks uit 1 schaaldeel (verticale opdeling)
- De planken op breedte zagen
- Moet ik het hout een weekje laten rusten tussen elke stap?
- Wanneer moet ik het hout klemmen om vervorming tegen te gaan?
- Moet ik het hout onmiddellijk na de horizontale opdeling ook naar een dikte van 25 schaven aan de niet-verzaagde kant (zodat zowel boven als onderkant gelijkmatig blootgesteld worden)?
- Kan ik iets doen om te vermijden dat het hout “scheurt” (met de nerf mee)?
- Tot welke breedte verzaag ik best de planken?
- Kan ik het hart van het hout behouden of moet dat er uit gezaagd worden?