heb je al uitgevlooid hoe je de poten aan het blad gaat vastmaken ?Nu vraag ik me af hoe ik onzichtbare verbindingen kan maken tussen de poten en de dwarsbalk.
Helemaal mee eens. Dit was het eerste wat me opviel.goeie bemerking
samenstelling op de foto is héél fout
want alle groeiringen liggen in dezelfde richting !
Bekijk bijlage 153252
Yep, dat gaat schotelen (hol en bol staan) en werken onder invloed van temperatuur en schommelingen in luchtvochtigheid. Resultaat is dat de lijmnaden open gaan staan. In de praktijk is een tuintafel met open groeven ook wel praktisch voor morsen en kruimels.. het mooiste hiervoor is kwartiers gezaagd hout waarvan de jaarringen loodrecht op de vlakke boven- en onderkant staan.Bedankt voor de fijne reacties, de foto was inderdaad een voorbeeld van internet. Ik ben nog een beetje aan het 'plannen' hoe ik de tafel wil gaan maken. Ik had bedacht balken te lijmen tot een massief blad. Balken eronder om de poten aan te bevestigen en deze dan weer aan het blad te bevestigen. De tafel komt onder een overkapping te staan. Gaat dit ook problemen geven als ik er een massief blad van zou maken?
zeker in een buitenomgeving schommelt de relatieve vochtigheidsgraad van de luchtDe werking van hout door temperatuurschommelingen is verwaarloosbaar vergeleken met die door schommelingen in de vochtigheid van het hout.