Hoe uitblaasventiel inspecteren en onderhoud 3M 7500 halfgelaatsmasker

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Ik wil graag mijn stofmasker compleet schoonmaken en het uitblaasventiel goed inspecteren.
Het lukt mij echter niet om de binnenschaal van de buitenschaal te scheiden.
Heeft iemand dat wel eens gedaan hier?

Contact met 3M en diverse leverancier was geen succes. Deze zeggen dat je het verzonken knopje aan de binnenzijde moet indrukken met eem plastic spatel oid. Zit geen beweging in.
Alle losse onderdelen zijn te verkrijgen, maar voor de rest ....homaar..

1608743208242.png
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Ik heb dat ook ooit naar gekeken en kreeg ze ook niet los. Volgens mij zitten ze vast met ”klik” mechanische sluitingen, zodra je ze eruit probeert te trekken breken ze.

De uitblaasventiel moet sluiten op het moment dat je in ademt. Dit kunt je controleren door je masker om te doen zonder filters en dan met je vlakke handen op je filteropening leggen en inademen. Krijg je geen lucht en trekt zich vacuum, dan is deze goed afgesloten.
Mondkap werkt het beste op de gladde huid. Dus eerst scheren, voordat je gaat klussen ;).
Als dit werkt, is het eigenlijk voldoende. De binnen en buitenschalen hoeven dan niet af.

Naar mijn weten is uitblaasventiel niet vervangbaar, hetgeen een complete mondkapje vervangen dient te worden. De zuigventielen (bij de filters) deze kun je wel vervangen, al zijn ze tegenwoordig maar moeilijk verkrijgbaar.

Ik maak het regelmatig schoon met een handwarm water met een zacht sopje . Daarna overvloedig spoelen met water en drogen. Dat is vaak voldoende, om een goede sluiting terug te geven.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Waar kun je die vervangingsonderdelen bestellen?

Ik heb een 7500 serie, volgens mij ontloopt de halfgelaatmaskers tussen de series elkaar niet veel.
Ik heb zojuist even geprobeerd, maar het zat te goed vast. precies zoals jij het omschrijft.
Ik blijft er nu verder van af, nu deze nog goed is. Met dit soort klemmechanisme wordt de schade dikwijls groter dan wanneer je deze met rust laat.
Misschien heeft een ander forumlid wel de ervaring.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.