Hoe tot relatief betrouwbare houtprijzen te komen?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.046
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nu zal ik als eerste toegeven dat ik hier nog niet heel veel ervaring in heb, en ook (te) weinig voorbereidend rekenwerk heb gedaan. Ik heb puur opgemeten welke lengtes/diktes/breedtes ik nodig had, maar dat komt natuurlijk niet noodzakelijkerwijs overeen met wat de houthandel heeft liggen. Ik kocht vandaag 6 stukken Iroko hout om daarmee de plinten, de lichtkoof, de dorpel en de vensterbank te creëren voor mijn nieuwe kantoor. De stukken in kwestie zijn 335cm lang, 20cm breed en 27mm dik, flinke planken dus.

Welnu, de houthandel publiceert heel netjes en tijdig de prijzen op hun website, en voor Iroko werden twee kuub-prijzen genoemd; ik leerde al snel (door een snelle uitleg bij de pinautomaat met de pas in de aanslag... :p) dat die lagere prijzen de 'vallende breedtes' zijn. Tja, daar hebben ze natuurlijk minder werk én verlies aan. Ik kwam dus op de hogere kuubprijs terecht en dan is het toch even slikken bij het afrekenen.

Wat voor tips kunnen jullie delen over hoe jullie die inschatting maken? Ik moet namelijk straks ook het bureau gaan ontwerpen/bouwen en dat wil ik óók met Iroko doen.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.046
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
heb je een vandikte/schaafbank/vlakbank zodat je ook met bruut hout kan beginnen?
Zeker, tot 25 cm breedte. Nu zie ik dit wel als bruut hout overigens, ik moet nog gaan splitsen met de lintzaag om plinten te maken bijvoorbeeld, dus het is niet alsof ik dit geschaafd en wel kan verwerken. Nog bruter dan dit en ik moet echt boomstammen gaan kopen en zelf verwerken :p.

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.862
849
Antwerpen
afhankelijk van de houtsoort, kijk ik altijd bij AF.nl en Houtshop.be naar de geschaafde en brute prijzen, en ifv de beschikbare afmetingen (die bijna overal standaard zijn), maak ik mijn ontwerp en schat ik af wat het mij gaat kosten

Edit : en bij bruut hou je conservatief rekening met 20-30% verlies

Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.046
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
1 belletje naar een houthandel en je weet het....
Nee, ze weigeren prijzen te geven aan de telefoon. Al eens vaker geprobeerd. Je moet langskomen, aangeven welke stukken je wilt en dan krijg je een bedrag. Een offerte kan, maar kost tijd (enkele dagen) en is wederom alleen de stukken die ze hebben liggen, terwijl ik juist moet uitrekenen wat ik waaruit kan halen, en dat is een zwak punt bij mij :D ik bouw meestal ter plaatse met wat ik heb staan/liggen. Vaak begin ik met één maat (b.v. de lengte/breedte van een tafel of de ruimte die een kast mag inneme) en de rest volgt vanaf die maten tijdens het bouwen. Bouwtekeningen zijn vaak slechts een schets...

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.862
849
Antwerpen
nou ja, zonder een iet of wat schets en een summiere houtstaat zal je nooit tot een betrouwbare houtprijs komen voor je projecten

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.906
2.485
Klein-Brabant, Vlaanderen
vallende breedtes zijn normaliter beterkoop dan vaste
het gebeurt ook dat je meet, en ze jou verklappen dat dit de droge maat is, terwijl hun prijzen op het natte hout gebaseerd zijn . . . en dat natte hout was 10 % breder :cry:
elke handel heeft zijn eigen werkwijze
die uitzoeken, daarnaar handelen én de prijs vragen vooraleer te betalen, is de beste aanpak
andere aanpak is per pak of stam of kuub te kopen ;)

• Leuk
Waarderingen: mink

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.351
512
Je kan toch ook geen hout kopen als je niet uitzoekt wat je nodig hebt
(of fiets je per plankje naar de houthandel ?)

• Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Nee, ze weigeren prijzen te geven aan de telefoon. Al eens vaker geprobeerd. Je moet langskomen, aangeven welke stukken je wilt en dan krijg je een bedrag. Een offerte kan, maar kost tijd (enkele dagen) en is wederom alleen de stukken die ze hebben liggen, terwijl ik juist moet uitrekenen wat ik waaruit kan halen, en dat is een zwak punt bij mij :D ik bouw meestal ter plaatse met wat ik heb staan/liggen. Vaak begin ik met één maat (b.v. de lengte/breedte van een tafel of de ruimte die een kast mag inneme) en de rest volgt vanaf die maten tijdens het bouwen. Bouwtekeningen zijn vaak slechts een schets...
Ik krijg gewoon prijzen via de telefoon en afmetingen en foto's als ik een daagje geduld heb.
Daarnaast kan ik het ook laten aanbieden op bestek met een paar dagen.
Een bestek moet je toch altijd maken wil je gepast kunnen bestellen, wil je uit de hand werken dan zul je zelf hout/stammen op voorraad moeten nemen.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.213
1.156
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wellicht kijken bij de restpartijaanbiedingen van de Amsterdamse Fijnhouthandel dan? Daar hebben wij een paar keer fijne partijen gescoord voor schappelijke bedragen. Dan kun je 'gewoon' een voorraadje aanleggen...

• Leuk
Waarderingen: trigger

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
419
409
Nu zal ik als eerste toegeven dat ik hier nog niet heel veel ervaring in heb, en ook (te) weinig voorbereidend rekenwerk heb gedaan. Ik heb puur opgemeten welke lengtes/diktes/breedtes ik nodig had, maar dat komt natuurlijk niet noodzakelijkerwijs overeen met wat de houthandel heeft liggen. Ik kocht vandaag 6 stukken Iroko hout om daarmee de plinten, de lichtkoof, de dorpel en de vensterbank te creëren voor mijn nieuwe kantoor. De stukken in kwestie zijn 335cm lang, 20cm breed en 27mm dik, flinke planken dus.

Welnu, de houthandel publiceert heel netjes en tijdig de prijzen op hun website, en voor Iroko werden twee kuub-prijzen genoemd; ik leerde al snel (door een snelle uitleg bij de pinautomaat met de pas in de aanslag... :p) dat die lagere prijzen de 'vallende breedtes' zijn. Tja, daar hebben ze natuurlijk minder werk én verlies aan. Ik kwam dus op de hogere kuubprijs terecht en dan is het toch even slikken bij het afrekenen.

Wat voor tips kunnen jullie delen over hoe jullie die inschatting maken? Ik moet namelijk straks ook het bureau gaan ontwerpen/bouwen en dat wil ik óók met Iroko doen.
Wat bedoel je met vallende breedtes? Ik ga een eettafel maken van esdoorn en merk dat er nogal wat prijsverschil is tussen houthandels in gedroogd (ruw) hout.

Ik snap dat sommige handels gewoon de platen aanbieden die van de boom af komen (in bool geloof ik dus na het lezen van dit topic) en sommige zoals die in arnhem verkopen "nette" planken van een bepaalde range aan afmetingen waar je natuurlijk netto bijna alles van kan gebruiken.

Dan nog zie ik prijzen vanaf 1250 ex per m3 voor gedroogd hout (in bool) en planken van 3500 per m3. dat is nogal een verschil.

Wat is nu eigenlijk een beetje geaccepteerd qua kwaliteit? Stel dat er een flinke barst voor een ruw stuk hout loopt.. dan moet je dan maar gewoon gaan oplossen als bewerker? of eruit zagen? maar je betaalt het wel en hebt niks te zeuren?

offtopic: maar als iemand enige tips heeft van waar ik esdoorn hout kan kopen (ruwe planken a 52mm dik minimaal) tegen schappelijke prijzen. AF heb ik tot nu toe altijd gewinkeld maar dat is wel enorm duur.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.046
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De vallende breedtes zijn volgens mij inderdaad gewoon de boom in plakjes gezaagd zonder verdere bewerkingen aan hun zijde behalve stapelen en drogen. Je koopt dus tegen een lagere kuubprijs, maar je krijgt bast ét ál en dus ook schuine kanten. Zodra je vaste maten koopt hebben zij meer verlies (qua hout wat eraf gesneden word maar ook hetgeen verloren gaat bij herzagen) en ook meer werk natuurlijk, dus dan is de kuubprijs hoger.

• Leuk
Waarderingen: Robert_T

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.906
2.485
Klein-Brabant, Vlaanderen
De vallende breedtes zijn volgens mij inderdaad gewoon de boom in plakjes gezaagd zonder verdere bewerkingen aan hun zijde behalve stapelen en drogen.
bij ons betekent 'vallende breedtes' bekantrechte planken zonder een vaste breedte
dus een vaste dikte
en de breedte gaat van X tot Y
die zijn duurder dan delen met schuine kanten en soms met schors
die zijn beterkoop dan vaste breedtes, want daarvoor moet men echt sorteren, of naar een bepaalde breedte toe zagen, wat verlies geeft

• Leuk
Waarderingen: jorisvh en Athanor

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.822
1.206
Riemst
Wat bedoel je met vallende breedtes? Ik ga een eettafel maken van esdoorn en merk dat er nogal wat prijsverschil is tussen houthandels in gedroogd (ruw) hout.

Ik snap dat sommige handels gewoon de platen aanbieden die van de boom af komen (in bool geloof ik dus na het lezen van dit topic) en sommige zoals die in arnhem verkopen "nette" planken van een bepaalde range aan afmetingen waar je natuurlijk netto bijna alles van kan gebruiken.

Dan nog zie ik prijzen vanaf 1250 ex per m3 voor gedroogd hout (in bool) en planken van 3500 per m3. dat is nogal een verschil.

Wat is nu eigenlijk een beetje geaccepteerd qua kwaliteit? Stel dat er een flinke barst voor een ruw stuk hout loopt.. dan moet je dan maar gewoon gaan oplossen als bewerker? of eruit zagen? maar je betaalt het wel en hebt niks te zeuren?

offtopic: maar als iemand enige tips heeft van waar ik esdoorn hout kan kopen (ruwe planken a 52mm dik minimaal) tegen schappelijke prijzen. AF heb ik tot nu toe altijd gewinkeld maar dat is wel enorm duur.
1250 op bool en 3500 voor gesorteerde planken van A kwaliteit op vaste breedte voor dezelfde houtsoort kan. Wil je goedkoop, dan moet je een volledige stam kopen en daar je project uit halen. Wil je het gemakkelijk en enkel eerste keus hout, dan ga je betalen. Voor een tafelblad kan je perfect vallende breedtes gebruiken. Dat doet niets af aan het uitzicht.

• Leuk
Waarderingen: Emilio

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
419
409
1250 op bool en 3500 voor gesorteerde planken van A kwaliteit op vaste breedte voor dezelfde houtsoort kan. Wil je goedkoop, dan moet je een volledige stam kopen en daar je project uit halen. Wil je het gemakkelijk en enkel eerste keus hout, dan ga je betalen. Voor een tafelblad kan je perfect vallende breedtes gebruiken. Dat doet niets af aan het uitzicht.
Ben ondertussen even aan het rekenen geslagen en aan het vergelijken tussen de houthandel in Arnhem (waar ik altijd m'n hout vandaan heb gehaald tot nu toe) en de houthandel in Loenen.

Als ik bij AF voor het project wat ik ga doen de perfecte afmeting planken koop in de juiste dikte (52mm) ben ik zo'n 0.35m3 aan hout kwijt en dat komt neer op EUR1295 inc btw. Ik kan ze tenslotte uitzoeken.

Ik kan me haast niet voorstellen dat ik met een m3 prijs in Loenen (gedroogd en op dikte) ook maar in de buurt kom van dit bedrag als de m3 prijs op bool EUR1250 per m3 is? Dan betekent dat ik 2/3 niet kan gebruiken of moet afzagen wat ik wel moet afrekenen?

Overigens prima tevreden over AF, heb er vaak genoeg hout gekocht maar dit zijn wel flinke bedragen vandaar dat ik me er eens in verdiep of het niet slimmer kan.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
419
409
bij ons betekent 'vallende breedtes' bekantrechte planken zonder een vaste breedte
dus een vaste dikte
en de breedte gaat van X tot Y
die zijn duurder dan delen met schuine kanten en soms met schors
die zijn beterkoop dan vaste breedtes, want daarvoor moet men echt sorteren, of naar een bepaalde breedte toe zagen, wat verlies geeft
Dat is de definitie van "vallende breedte" die ik net ook online lees..

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.822
1.206
Riemst
Je mag rekenen op zo'n 30% uitval (spint, scheuren, knopen etc). Dan heb je nog een gedeelte wat korte planken oplevert. Dat is bruikbaar, maar niet voldoende lengte voor een tafelblad. Zijn de planken in vaste breedtes, dan is er nog meer uitval dat aan lagere prijzen verkocht moet worden. En nog het werk.
Je kan het vergelijken met een biefstuk. Een biefstukje kost snel 25 tot 30 euro per kg. Koop je een volledige koe, dan betaal je maar een fractie.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh en ZotVanHout

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
419
409
De vallende breedtes zijn volgens mij inderdaad gewoon de boom in plakjes gezaagd zonder verdere bewerkingen aan hun zijde behalve stapelen en drogen. Je koopt dus tegen een lagere kuubprijs, maar je krijgt bast ét ál en dus ook schuine kanten. Zodra je vaste maten koopt hebben zij meer verlies (qua hout wat eraf gesneden word maar ook hetgeen verloren gaat bij herzagen) en ook meer werk natuurlijk, dus dan is de kuubprijs hoger.
Dan denk ik dat in je startpost je bedoelde te schrijven "niet de vallende breedtes...." ? als in, de lagere prijzen, zijn de hout op bool prijzen...

Zo ja, dan ben ik weer helemaal bij voor nu. :unsure:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.