Hoe pootjes vastmaken onder tafeltje

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Van een oude sportvloer werden panelen (22mm dik) gerecupereerd, incl afgeronde plinten (zie foto's)
Uit een van die panelen werd een ronde schijf gefreesd (doormeter bijna 1m) en nu is het idee om vd plinten 3 pootjes te maken. Enig idee waar ik ideeen kan opdoen om deze plinten elegant en stevig aan het paneel te verbinden (heb geen domino).
plinten.jpegsportvloer.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
poten stevig aan een blad van 22 mm dik bevestigen is geen makkie
ik zou er een haaks een 3-hoek van een paar cm hoog onder zetten & de poten in de hoeken daarvan zetten
als je de 3-hoek een schuinte geeft, kan je de poten ook schuin zetten
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
bedoel je zoiets ?
zeker
alhoewel zekerheden in de houtwereld niet bestaan
voor mij is de basisuitdaging dat je in een blad van 20 mm dik moeilijk een rechtstreekse bevestiging voor poten kan maken, want dat wringt zich er zo uit wanneer er volle bierglazen op staan, of iemand hard op tafel staat
dus moet het met een ommetje, maw een struktuur die dwars op het blad staat
het voordeel hiervan is dat je tegelijk het blad vlak kan houden (wervels gebruiken)
op die struktuur kan je de tafelpoten vastmaken
ivm de struktuur: jij tekent die in stervorm, waar ik een 3-hoek in gedachten had
de jouwe is eleganter
ivm de bevestiging van de poten: bij jou komt de druk op een pot van 20 mm dik (buigt snel door) + je ziet de breedte van de poot
dat is minder stevig dan wanneer je de poot 90° draait (dan komt de druk op de breedte) + het is minder elegant, omdat je op de volle breedte kijkt
uiteraard hangt 'kijken op de volle breedte' af van de richting waaruit je kijkt
moet de poot nog steviger, dan kan je links een rechts van de stralen van de ster een plank zetten + er tussen nog een plank, wat de pootdikte op 3 planken brengt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.