Hoe mijn interesse voor messenmaken begon:

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.895
593
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik kwam dit filmpje weer tegen op YouTube. Puur sentiment. Deze filmpjes hebben me destijds, misschien wel 20 jaar geleden, enthousiast gemaakt om zelf messen en later gereedschappen te maken. De relaxtheid, het vuur, de omgeving, de eenvoudige benadering. Pure nostalgie 😀

Toevallig staan ze ook nog steeds op z'n website! Volgens mij stonden deze filmpjes al op het internet voordat YouTube groot werd.

Knife Making – Greenpete

Het is een heel basale manier van messen maken, en dat is wat me destijds aantrok.

Ik herinner me mijn eerste poging van het harden van het mes. Na alle moeite die ik gedaan had om het mes in vorm te vijlen en slijpen, had ik het houtskoolvuur zodanig hoog opgestookt dat de helft letterlijk eraf gesmolten was voordat ik er erg in had. Dat was een tegenvaller.🫣☺️

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.547
2.314
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik herinner me mijn eerste poging van het harden van het mes. Na alle moeite die ik gedaan had om het mes in vorm te vijlen en slijpen, had ik het houtskoolvuur zodanig hoog opgestookt dat de helft letterlijk eraf gesmolten was voordat ik er erg in had. Dat was een tegenvaller.🫣☺️

jammer dat daar geen filmpje van is....

jaap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.320
3.452
Gaanderen
Wilco heb je dat bewaard? Ik heb mijn eerste smeedwerkstuk (1986) nog steeds. Moest een lamp "smeden"
Het eerste stukje werd een sterretje. Witgloeiend en de vonken kwamen eraf. Binnenkort ga ik dat ding eens renoveren. Smeden is erg leuk. Ik zal er wel genetisch mee besmet zijn. De eerste kluck begon in 1823 een smederij.

• Leuk
Waarderingen: SunRayes

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.