Hoe meet je een deur op?

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik moet nieuwe stalen kozijnen plaatsen (Berkvens Berdo BA opdek)
de bestaande deuren worden hergebruikt en gaan naar de spuiter.

Nu moet ik nieuwe kozijnen kopen, maar welke maat moet ik aanhouden?
Ik heb voor het verwijderen de sponningmaatbreedte opgemeten, of moet ik daar 70mm bij optellen en dus de kozijnbreedte aanhouden?
Van het weekend ga ik naar de Hornbach en ik weet niet zo zeker of daar iemand is die me het juiste antwoord kan geven namelijk.

Hoe zat het ook alweer met de draai richting?
Als ik bij de tekening hieronder op de plek staat waar "kozijnbreedte" staat heb ik de klink links in de hand en komt de deur naar me toe.
Dan is het toch rechts draaiend?
Dus het is niet de deur van je af duwend positie hoe je het bekijkt toch?


Scherm­afbeelding 2023-08-11 om 09.16.09.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.610
De deur is rechts draaiend. De bovendorpels geven de deurmaat aan. Dat is dus de sponningmaatbreedte in jouw plaatje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Bedankt voor je antwoord.
Ik zie nu op de site dat het kozijn en de bovendorpel los van elkaar worden verkocht.
Begrijp nu ook als de sponning 890 breed is, dan je dan over een deurmaat van 880 praat.
Morgen even verder kijken bij de Hornbach.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
rechts draaiend
helaas zijn de be-benamingen anders dan de duitse/eu
heb van een schrijnwerker gehoord die zijn deuren in de bestelde, maar het verschil uit het oog verloren was
alle deuren draaiden in de 'verkeerde' richting
daarom hier de toevoegingen 'trekkend' en 'duwend'
bovenstaande deur is hier een rechts trekkende of een links duwende
vermoed dat je daar in nl niet op moet letten
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.610
Als je vanaf de kant kijkt waar de scharnieren zitten, dan is de deur rechts draaiend als de scharnieren rechts zitten en linksdraaiend als de scharnieren links zitten.
 

jorisvh

Post veel
dat is inderdaad de Europese norm EN 12519. in België is het helaas andersom
1691786846297.jpeg
bron
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Vandaag in de Hornbach, ik vroeg naar de Berdo BA, die bestaat niet meer werd mij verteld.
Ik, ja zeker wel, die medewerker, nee, we hebben hem niet meer omdat hij niet meer bestaat :poop:
Omdat hun hem niet hebben betekend niet dat hij niet meer in het assortiment is.
Maar goed, ging weer met een lege kar naar huis, dan maar 2 weken wachten tot dat Berkvens weer terug is van vakantie dan maar.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Het moet in de handel bekend zijn dat Hollands links Din rechts is en andersom. Op diverse verpakkingen van sloten stond dit vermeld. Leve de Din normen vooral als we eea door elkaar gaan gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.