hoe lang drogen?

Eli

Nieuw lid
16 apr 2021
5
0
Goes
Hallo,

Ik ben nieuw hier op dit forum en nog helemaal blanco als het gaat om houtbewerking. Ik bouwde al wel graag constructies met hout. En heb altijd wel een "warm" gevoel gehad bij mooie houten objecten. Ik wil nu proberen om zelf ook wat te gaan maken, een snijplank of tafeltje of zoiets.

Een poosje geleden heb ik twee dode olijfboompjes gekocht en ik heb deze laten verzagen.Ik heb de planken vandaag in mijn schuurtje (een oud varkenskot) neergelegd met latjes er tussen. Ik heb geen idee hoe lang dit moet drogen? Kan ik nu ook al wat bewerken?

Ik weet ook niet of ik de goede schuur heb gekozen ? Mijn andere schuren zijn droger maar geisoleerd en dat varkenskot tocht lekker door.

Kan ik de planken ongeschaaft bewerken? Je ziet nu duidelijk de zaagsnedes, lijkt mij wel veel werk met het schuurmachine of valt dat wel mee? Ik heb zelf geen schaafmachine.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom
vers gehakt hout laat je 1 tot 3 jaar drogen
voor binnen dient het een vochtigheidsgraad rond de 12° te hebben
dat meet je met een vochtigheidsmeter
gereedschap of materiaal dat je (nog) niet hebt, kan je bij een bereidwillige collega in de buurt zoeken & hopelijk vinden
 

Eli

Nieuw lid
16 apr 2021
5
0
Goes
Bedankt voor uw snelle reactie. Maakt het voor het droogproces ook wat uit dat de stammen al een aantal jaren dood waren?
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
761
Nootdorp
dag Eli, je kan dit goed zelf berekenen. De grove indicatie is dat hout ongeveer 1 cm per jaar droogt. Een stam van 6 dikte duurt dus 3 jaar. Dit kant iets varieren afhankelijk van het type houtsoort. Een tochtige schuur lijkt me fantastisch voor het drogen van hout. Meerdere houthandelaren leggen ook het hout in de buitenlucht te drogen (windgedroogd hout).

En natuurlijk welkom op dit forum.!!
 

Eli

Nieuw lid
16 apr 2021
5
0
Goes
Bedankt Henk,

Ik zie net dat die meters niet zo duur zijn dus zal er 1 bestellen. De stammen waren best dik en lang dus volgens mij zijn dan alleen de buitenste planken wellicht al wat droger. Ik begin in ieder geval goed met de zomer voor de boeg lijkt mij. Met een beetje geluk kan ik dan volgende winter beginnen.

Ik heb de meeste planken op 3 cm laten zagen en een aantal op 6 cm
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.062
1.693
Terkaple
www.woodworking.nl
Vers hout bewerkt wel gemakkelijker, maar de planken blijven niet vlak tijdens het drogen. Dus goed en ook voorzichtig drogen om te zorgen dat er niet grote spanning ontstaat waardoor het hout scheurt. In het schemer in een tochtige schuur is inderdaad perfect. In zon gaat het meestal te hard.
Eenmaal droog kun je beslissen hoe je ze verder gaat bewerken.

jaap
 

Eli

Nieuw lid
16 apr 2021
5
0
Goes
De stammetjes waren zo een 2,5 meter lang. En loeizwaar ik dacht dat mijn kar door zijn assen zou zakken. Daarna twee uur bezig geweest met de hogedruk om al het zand etc er van tussen te krijgen. 1 stam was massief en de andere een eind hol.

Ik heb de planken een stuk boven de betonnen vloer gehouden en laat de deur van het schuurtje open staan. De ingang is op het Noorden.

Nu maar wachten maar mijn vingers jeuken om te gaan beginnen:). Ik heb in ieder geval de tijd om mij eens verder te gaan verdiepen in welk gereedschap ik nog zou willen.
 

Bijlagen

  • 20210416_152807 (1).jpg
    20210416_152807 (1).jpg
    159,3 KB · Weergaven: 36
  • 20210416_122332.jpg
    20210416_122332.jpg
    138,4 KB · Weergaven: 36
  • 20210331_085720.jpg
    20210331_085720.jpg
    251,6 KB · Weergaven: 36

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
150
45
Bedankt Henk,

Ik zie net dat die meters niet zo duur zijn dus zal er 1 bestellen. De stammen waren best dik en lang dus volgens mij zijn dan alleen de buitenste planken wellicht al wat droger. Ik begin in ieder geval goed met de zomer voor de boeg lijkt mij.

Pas op dat de planken geen direct zonlicht krijgen en niet te snel drogen. Beste is om ze af te dekken van boven met afschot zodat de zon er niet opvalt en regenwater er niet van boven op valt, van de zijkant is niet zo erg..

Als je ze netjes hebt opgelat (om de 40/60cm) en alle latjes netjes boven elkaar blijven de planken het beste recht. Om inscheuren door snel drogen aan de kopse kant te beperken is het raadzaam om de buitenste oplat latten niet verder dan een aantal centimeter vanaf het einde van de planken te leggen.

Om schotelen en kromtrekken te beperken kan je er nog zwaar materiaal bovenop leggen, stenen, jerrycans met water...
Met een beetje geluk kan ik dan volgende winter beginnen.

Ik heb de meeste planken op 3 cm laten zagen en een aantal op 6 cm
De planken van 3cm zouden, volgens de vuistregel, 1cm per jaar per zijde drogen en dus in 1,5 jaar voldoende droog zijn.
De dikkere planken van 6cm zullen volgens de vuistregel 3 jaar nodig hebben.

Maar zoals reeds gezegd, meten is weten. :)
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
754
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Bedankt voor uw snelle reactie. Maakt het voor het droogproces ook wat uit dat de stammen al een aantal jaren dood waren?
Ja.
Ik heb mij altijd laten vertellen dat "een op stam gestorven boom" het beste hout geeft. Het droogproces is hoogstwaarschijnlijk heel langzaam gegaan. Vroeger werden bomen onder aan de stam geringd ( dwz de schors werd rondom de stam doorgehakt) waardoor de boom langzaam afstierf.

Als ik er literatuur van kan vinden dan voeg ik dat nog toe.
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
150
45
Ik zie net dat die meters niet zo duur zijn dus zal er 1 bestellen.
Vergis je niet, somigge goedkopere meters zijn iet zo nauwkeurig of meten maar een paar milimeter diep. Ik raad je aan hier even goed naar te kijken.
 

Eli

Nieuw lid
16 apr 2021
5
0
Goes
Pas op dat de planken geen direct zonlicht krijgen en niet te snel drogen. Beste is om ze af te dekken van boven met afschot zodat de zon er niet opvalt en regenwater er niet van boven op valt, van de zijkant is niet zo erg..

Als je ze netjes hebt opgelat (om de 40/60cm) en alle latjes netjes boven elkaar blijven de planken het beste recht. Om inscheuren door snel drogen aan de kopse kant te beperken is het raadzaam om de buitenste oplat latten niet verder dan een aantal centimeter vanaf het einde van de planken te leggen.

Om schotelen en kromtrekken te beperken kan je er nog zwaar materiaal bovenop leggen, stenen, jerrycans met water...

De planken van 3cm zouden, volgens de vuistregel, 1cm per jaar per zijde drogen en dus in 1,5 jaar voldoende droog zijn.
De dikkere planken van 6cm zullen volgens de vuistregel 3 jaar nodig hebben.

Maar zoals reeds gezegd, meten is weten. :)
Oei ik heb wel meer tussenruimte dan 60 cm aangehouden bij de planken. Ik zal vandaag opnieuw stapelen met een extra lat er tussen. Er valt geen zonlicht op.
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
150
45
Oei ik heb wel meer tussenruimte dan 60 cm aangehouden bij de planken. Ik zal vandaag opnieuw stapelen met een extra lat er tussen.
Vergeet niet dat dan ook voor de onderste plank te doen anders heeft een extra lat niet zoveel meer waarde. De stapel moet vanaf de grond op ieder punt om de 40-60cm ondersteunt worden.

Lees dit eens, ik denk dat dat je een eind op weg zal helpen: Oplatten en drogen van hout (bron: binthout.nl)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.141
Fryslân
Wel heel mooi hout trouwens! Hopelijk gaat het droogproces zonder teveel bijwerkingen. Dan kan je er leuke dingen van maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.