Hoe kopse kanten van mdf afwerken ?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Uiteraard plamuur en grondverf, maar wat eerst ?
Of zelfs grondverf, plamuur, grondverf, en pas dan de eigenlijke verf ?
Hoe de kopse kant schuren ?
Wat wanneer je er een ronding aan wil geven ?
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Ik heb mdf gezien waar een ronde kant aangefreesd was en die was met blanke lak afgewerkt, dat zag er bijna uit als beukenhout. Dus geen plamuur.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Altijd eerst in de grondverf zetten, al is het maar om de losse/flexibele vezels te binden.
Daarna opvullen, met een plamuur waarmee je dun kunt strijken, lakplamuur bijvoorbeeld.
Maar misschien dat randsealer voor multiplexplaten ook wel goed gaat werken, het is mij afgelopen zomer opgevallen hoe goed dat vult en hoe lekker dik dat op te brengen is en het dus ruwe randen glad maakt.

Na het plamuren uiteraard goed glad schuren en dan aflakken.

De ronding maken voor de 1e laag, en bij het plamuren steeds lichtjes opvullen en tussendoor licht schuren om de ronding te behouden.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Wat ik tot nu toe heb gedaan is gewoon de kopse kant dicht schuren met schuurpapier en een blokje. Daarna 2 keer gronden met tussentijds schuren. Dan aflakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

jorisvh

Post veel
Plamuur hecht minder goed aan blote MDF dan aan primer dus, als je plamuurt, best na een 1ste grondlaag.
Kanten van buitenhoeken breken of afronden voor 1ste grondlaag, anders frees je de primer weer weg en dat maakt het schilderen gemakkelijker (minder kans op “afdruipers”).

In mijn ervaring is met goeie kwaliteit MDF (geen zacht bouwmarkt karton), propere zaagsnedes, goed schuren en 2 grondlagen geen plamuurwerk nodig. als 1ste grondlaag gebruik ik soms een randsealer. Dus:
  1. kantenfrees
  2. primer of randsealer op randen
  3. primer op plaat + randen
  4. aflakken 1 of 2 lagen
tussen elke stap schuren en ontstoffen natuurlijk.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
De laatste keer heb ik het gedaan met wat verdunde Titebond, 3 laagjes lijm . Tussen het aanbrengen van de lijm de laagjes schuren. Daarna gronden en geen last van zuigende werking. MDF was geen bouwmarkt kwaliteit maar ook geen top kwaliteit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Risikoos en ZotVanHout

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Ik heb het de laatste keer gedaan door de kopse kant eerst te behandelen met verdunde houtlijm, schuren, nog een keer verdunde houtlijm, schuren, grondlak, opschuren en aflakken. Resultaat was best strak
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik heb de laatste keren latex als grondverf voor de kopse kanten gebruikt.
1. Handmatig schuren 180 en de kantjes breken, schuurstof niet uit de kopse kant zuigen
2. Latex aanbrengen met roller, wegvegen van het grote vlak dat het daar later niet een dik randje krijgt
3. Handmatig schuren 180
4. 2de laag latex aanbrengen
5. Handmatig schuren 180
6. Laklaag aanbrengen met roller
7. Schuren met zo'n schuursponsje
8. Laklaag aanbrengen

Ik zag uiteindelijk niet echt verschil tussen de kopse kant en het platte vlak. Alsnog was ik niet 100% tevreden omdat ik het allemaal niet glad genoeg vond, bleef een reliëfje inzitten. Maar in hoeverre dat te voorkomen is met rollen ipv spuiten weet ik niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Ik schuur de kantjes eerst met een schuurmachine (ik heb de ETS 125 met kantenschuurattachment, die is goed hiervoor). Dan radius frezen, 3-4 keer met een rollertje de kanten in de grondverf zetten. Vervolgens nevel ik er een beetje zwarte spuitbusverf over als gidslaag, weer met de ETS de kanten schuren (totdat het zwart verdwijnt). Daarna de platte vlakken schuren (daarmee verdwijnen ook de eventuele kloddertjes grondlak) en als laatste de radii nog even naschuren met een schuur blokje. Omdat daar ook nog wat zwart op zit kun je nauwkeurig schuren totdat het glad is. Meestal vlak voor het spuiten met de lak, neem ik nog een witte spuitbus en spuit even een laagje over de doorgeschuurde plekken.

Rick
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Voor de mindere kwaliteiten MDF gebruik ik de volgende methode. Kopse kanten als deze redelijk gezaagd zijn niet schuren. Kopse kanten plamuren met staalplamuur. Niet te veel aanmaken want dit droogt snel. Schuren. Hierna gronden. Opschuren en je vergeten/mindere stukjes weer plamuren en schuren. Hierna gronden. Hierna twee keer aflakken.
Bij goede kwaliteit MDF schuren gronden met dikke grondverf eventueel na de eerste laag plamuren nog een maal gronden en dan twee keer aflakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
zo zie maar weer iedereen heeft zo zijn manier.
is schuur met 120 schelder dan de kanten lekker dik met grondverf.

na goed drogen schuren (120) en dan vooral ook druppels op het langshout goed verwijderen
De hele plaat in de grondverf.

mocht de plaat heel erg zuigen gelijk nog een laag er achteraan.

goed drogen
schuren 120/180 schoonmaken en aflakken aantal lagen afhankelijk van de gekozen kleur
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

lukkens

Nieuw lid
23 aug 2015
3
3
Een beetje afhankelijk van de grootte van je project maar zelf gebruik ik vaak Everbuild secondelijm (medium viscositeit) van Toolstation. Trekt lekker snel in en gemakkelijk glad te schuren. Als je de randjes handmatig af wilt ronden raad ik wel aan om dat voortijd te doen want je schuurpapier gaat snel af op de harde scherpe randen
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Da’s net het voordeel, dit is ineens de grondlaag, opschuren met korrel 220. Ook te gebruiken bij multiplex, dus niet enkel voor mdf.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
da's die voet die op het blad komt, en waarmee je de ets 125 in 90° of een andere hoek zet ?
Ja, klopt! Mits correct gehanteerd kun je daar bijzonder goede resultaten mee behalen. Ik doe er soms zelfs klusjes mee die eigenlijk voor een handschaaf bedoeld zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.