Hoe kan ik het beste Mangohout bewerken?

Milou

Nieuw lid
22 dec 2021
1
0
Helmond
Hallo allemaal!

Ik heb mangohouten salontafels ingekocht maar hier zitten helaas kringen op. Hoe kan ik de bladen het beste behandelen?

Schuren, maar welke lak/beits moet er dan op?

Groetjes Milou
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.498
344
Torhout, België
Zaten die kringen er al op? Of heb jij ze veroorzaakt? Indien al aanwezig, gewoon terugbrengen naar winkel. Indien zelf veroorzaakt: welke vloeistof? Water? Koffie? Kun je eens een foto posten? Wat had je in gedachten qua afwerking? Mat of glanzend? Ik neem aan dat je liefst waterafstotend hebt? Mag het iets donkerder kleuren na afwerking, of liever niet?
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
912
765
Nootdorp
dag Milou,

Vooraleerst. Welkom! Ik ben het zeker eens met het advies van BossyRangs. Terugbrengen en anders even wat foto's posten. Ik ben wel benieuwd hoe mangohout eruit ziet.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
727
749
de buurt van den bosch
mangohout heeft van zijn eigen een prachtige tekening,afkomstig uit zuid oost india.(hardhout)
Is goed af te werken met een transparante matte blanke lak.
Als je foto,s hebt,kunnen we even kijken wat het probleem is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.776
2.609
Gaanderen
De topic starter heeft het over meerdere tafels. Ik vermoed dat hij dit voor de verkoop heeft ingekocht. Dus terug brengen lijkt me niet eenvoudig.
Nu heb ik het idee dat het mangohout dat op de goedkopere tafels zit "afvalhout" is. Als je daarvan houd prima.
Ik vind het niets. Als er foto's komen kunnen we wat meer zeggen.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Er zijn verschillende Mango species, het is dry hard hout, zoiets als Esdoorn.

Kleuren gaan van vrij light to donker bruin, makkelijk te bewerken en kan mooi hout zijn, have a look.


De kringen er van verwijderen zal meer aan de finish liggen denk Ik, soms is een heet strijkijzer met een zakdoek er onder al genoeg, zo eerst uitvinden wat er op zit is een goed begin IMO
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.