Hoe kan ik een massief houten blad van verschillende delen zonder al te zichtbare naad op locatie brengen?

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
89
48
Utrecht
Beste forum,

Een kennis van mij heeft mij gevraagd om een lang houten werkblad aan de muur te maken. Het blad zal 460 cm lang worden en 60 diep. Het blad wordt gemaakt van massief eiken en wordt opgesloten tussen twee muren. Aan de uiteinden zal ik ruimte voor een L profiel infrezen en in het midden wordt het blad opgevangen door 4 zware witte stalen beugels die op de balken zitten.
Echter is 460cm eigenlijk te groot om in één keer te maken en daar naar boven te krijgen. Is het mogelijk om dit in twee delen te doen en zo min mogelijk naad te zien? Ik dacht zelf gewoon twee delen, drie lagen voorlakken in de werkplaats, en dan de laatste laag ter plekke doen. Het is geen optie om alles daar te doen, dan zou ik drie dagen achter elkaar terug moeten komen en dan is de slaapkamer slecht bruikbaar.
Hebben jullie ideeen over hoe dit goed te doen is? Of is dit onbegonnen werk?

Groet,
Guus
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Als je de delen koppelt als een aanrechtblad, dus met klemmen aan de onderkant, dan zou ik de stukken blad eerst lakken en als de lak droog is, na frezen. Dan kan je net als bij een aanrechtblad een bijna onzichtbare naad maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
908
764
Nootdorp
Ik zou het wel jammer vinden van zo'n mooi project om dan de plank door midden te zagen. Ik zou de raam-optie serieus overwegen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Volgens mij moet hij de plank nog maken. Ik weet nog van mijn 3 meter lange beuken werkbladen, dat je daar niet mee wil gaan wandelen. Dit blad zou nog eens 1,6 meter langer moeten worden. En als je hem boven hebt moet je hem nog strak tussen twee muren maken. Ik heb nog nooit meegemaakt dat muren echt haaks en overliggend parallel waren. Als je dan twee stukken blad hebt , kan je er nog wat mee.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Hij geeft niet aan hoe dik het blad gaat worden. Als het 2cm dik word, is het prima te tillen. Als het 4cm dik word, word het een ander verhaal, maar nog steeds te doen met genoeg mensen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl
Er zij twee (eigenlijk drie maar daar beginnen we niet aan) manieren om het blad te delen. Is 460 x 30 cm wel boven te krijgen? Dan natuurlijk de vraag, is een dwars-naad zichtbaarder dan een langs-naad? Het antwoord is ongetwijfeld, hangt er van af hoe de tekening is.

Andere weg; Ik neem aan dat de plank uit een reeks planken is opgebouwd? Zijn in dat geval alle planken 460 of kan een strook uit meerdere planken bestaan? In dat geval kun je de twee delen van ca. de halve lengte als ongelijkmatige vingers in elkaar laten schuiven en dan zie je geen dwars naad meer. Op locatie na montage nog een maal schuren en lakken? Als je de verbindingen "slim" laat verspringen zou je het zelfs in drieën kunnen doen.

Verder zoals @chevy66 aangeeft. Dan is het geheel ook nog demontabel.
 

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
89
48
Utrecht
Hallo allemaal, ik ben helemaal vergeten te reageren op dit topic. Bedankt voor alle tips. Ik heb uiteindelijk besloten om het inderdaad in tand vinger verbinding te doen en dan bladverbinders in te frezen. 2 lagen lak in de werkplaats 1 op locatie. Bedankt!
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en knotwilg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.