Hoe kan ik deze verbinding maken?

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
245
19
Hallo iedereen,

ik wil voor mijn huis de dakconstructie versterken. Dat betekent dat ik kreupele stijlen wil maken die de spanten met de vloer gaan verbinden zodat het geheel sterker wordt. Er komt een balk op de vloer geschroefd die evenwijdig aan de voorgevel loopt, maar wel iets daar vanaf. Op deze balk worden de onderkanten van de kreupele stijlen gemonteerd. Hier zie je een afbeelding hoe zoiets er uitziet (zij aanzicht):


En hier nog een afbeelding:


Als je goed kijkt zie je dat de diagonale balk iets in de platte balk op de vloer verzonken ligt. Dit is echter een schuine inkeping die niet door de hele balk gaat, maar enkele centimeters er voor stopt. De schuine balk drukt naar voren en beneden en zit zo goed vast. Nu is mijn vraag: hoe kan ik een dergelijke balk van meerdere van deze inkepingen voorzien? Ik wil ten minste vijf inkepingen / kreupele stijlen toevoegen. Ik zou het met de hand kunnen uitbeitelen wat mij vrij bewerkelijk lijkt, maar wat mij vooral lastig lijkt is om de hoek overal gelijk te krijgen. Dat wil ik wel precies krijgen, zodat de balken overal goed contact maken voor een degelijke verbinding van de delen. Omdat de inkeping niet over de volledige breedte van de balk loopt kan ik ook niet makkelijk met lijntjes zien hoe diep ik zit met zaag of beitel. Hebben jullie wellicht tips hoe je dit handig en netjes aanpakt?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.088
415
Als je het echt goed wil doen, dan heb je zowel boven als onder een pen die in het hout steekt. Dat krijg je achteraf nooit meer voor elkaar. Ik zou het boven en onder over de breedte van de balken inzagen en links en rechts hout toevoegen om het op zijn plek te houden.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.836
398
39
Enkhuizen
schuine balk er recht koud opzetten en de schuine balk klem zetten met een strook multiplex bovenop de liggende balk
Of platen multiplex aan de zijkant vast zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
245
19
Dank voor jullie reacties! Zelf zat ik te denken of je hier ook een bovenfrees-mal voor zou kunnen maken, rechthoekige projectie van bovenaanzicht uitsnede liggende balk, en dan de freesmal hellend maken zoat hij onder een hoe alles wegneemt...
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Als ik er zo naar kijk voegt de pen vnml beveiliging tegen zijwaartse beweging toe. Dat kun je ook anders oplossen. Bv een lat of plank tussen de stijlen plaatsen.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
245
19
hebben jullie ook een idee hoe je onder een hoek kunt beitelen in hout? Maak je dan zelf een houten hulpstuk (hoekprofiel), of is daar iets voor?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.355
2.694
Je hoeft alleen de balken strak pas te zagen. Daarna zet je de verbindingen vast met spijkerplaten en batnagels. je hebt vermoedelijk de variant met een omgezette kant nodig. Ik slijp ze meestal op maat , omdat ik dat mooier vindt.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Drie jaar geleden de kap op mijn garage vervangen en het daar zo opgelost. De oude constructie drukte de muur naar buiten, nu breng ik het gewicht over naar de vloer. Dit zo uitvoeren in bestaand werk is niet eenvoudig, de suggestie van Chevy lijkt me nog niet zo gek en het erin rammelen van batnagels is heerlijk werk:) Voor mij waren het slechts 2 stuks en volgens mij had ik het spant al voorbereid vóór plaatsing.
 

Bijlagen

  • Kreupelestijl.jpg
    Kreupelestijl.jpg
    103,2 KB · Weergaven: 72

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
245
19
@rene: dat ziet er goed uit! Ik zie dat je de spant ingekeept hebt en dat de kreupele stijl er onder / in verzonken is. Nou heb ik mijn 2 proefstijlen er slechts "koud" tegenaangezet met 4 schroeven, maar normaal zie je altijd dat kreupele stijlen ingekeept worden. Ik twijfel of mijn oplossing wel stevig genoeg is en of ik niet alsnog de stijl moet inkepen zodat deze verzonken in de dakspant komt te liggen? In de bijlage wat foto's van de situatie.
 

Bijlagen

  • 20221101_193437_copy_1024x1365.jpg
    20221101_193437_copy_1024x1365.jpg
    62,5 KB · Weergaven: 52
  • 20221101_193328_copy_1024x1365.jpg
    20221101_193328_copy_1024x1365.jpg
    86,2 KB · Weergaven: 45
  • 20221101_193409_copy_1024x1365.jpg
    20221101_193409_copy_1024x1365.jpg
    82,4 KB · Weergaven: 52

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.355
2.694
Hans 81, wat wil je precies bereiken? Jij hebt een sporen kap, geen kreupele kap. De muurplaat en het houtwerk ziet er zo op de foto's nog prima uit. Dus waarom wil je dat extra hout toe voegen?
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
245
19
@chevy66: in het verleden is de kapconstructie aan 1 zijde 10 cm naar voren geschoven. Het gaat om een mansardedak, dus platdak bovenop, waar vrij veel water op ligt. De vorige eigenaar heeft de laatste 20 jaar bijna geen onderhoud gepleegd en hierdoor is er lekkage ontstaan met houtrot als gevolg. De dakspanten liggen op een muurplaat (houten balk), en deze muurplaat is met een aantal stalen ankers op de vloerbalken bevestigd zodat de vloer de spatkrachten van de dakspanten opvangt. Ik, en ook de constructeur die wij ingehuurd hebben, vermoeden dat het een combinatie van achterstallig onderhoud en aardbevingsschade is waardoor het dak destijds 10 cm naar voren is geschoven. Wat je niet op de foto's ziet is de vrij lelijke niet optimaal uitgevoerde tijdelijke extra aangebrachte steuncontructie van verticale houten balken die onder het dak zijn gezet. Deze kunnen uiteindelijk weer weg, mits er over de lengte van het dak kreupele stijlen aangebracht worden. Dit heeft de constructeur destijds geadviseerd. Eigenlijk zijn de extra kreupele stijlen dus om de functie van de aanwezige ankers aan te vullen, omdat in het verleden een aantal van deze ankers losgeschoten zijn. Enkele vloerbalken zijn aan de bovenzijde ook aangetast door vocht en soms zijn ankers door de vorige eigenaar alleen maar in de vloerplanken gezet, dus niet in de vloerbalken. Hopelijk is de achtergrond hierdoor iets duidelijker uitgelegd waarom ik deze kreupele stijlen wil toevoegen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Je probleem is vergelijkbaar met het mijne destijds. De stijl dient onkreukbaar onder het spant te staan, het gewicht dient door het hout te worden opgevangen en schroeven dienen vooral ter fixatie dat het niet gaat verschuiven door gewicht of werking. Dat mijn oude kap slechts geconstrueerd was wist ik, maar pas toen ik een keer bij (nieuwe) buren in de tuin stond en de scheuren in mijn muur zag, begreep ik dat er een structurele oplossing moest komen. Anders kom je een keer op slopers niveau.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
245
19
Dank voor al jullie reacties! Wat ik mij nu nog afvraag is of het inkepen van de kreupele stijl de stevigheid van de contructie nog veel beter maakt t.o.v. alleen "koud" op elkaar schroeven zoals op de foto's? En zo ja, hoe kan ik het beste 1 a 2 cm dikte van het hout waar de kreupele stijl en dakspant elkaar raken wegnemen? Ik zou dat met een japanse zaag kunnen doen, maar dat vind ik wel redelijk bewerkelijk?
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Je wilt de kreupele stijl iig het liefst onder het spant/spoor. Anders hangt het allemaal alleen aan de schroeven/spijkers. Daarmee kun je natuurlijk wel tegen een klos steunen en met een paar houtdraad bouten de boel opvangen.
Eigenlijk is de kreupele stijl bedoelt om de trekplaat lager dan de muurplaat te kunnen leggen.
 
Laatst bewerkt:

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
245
19
@AvdLinden dank voor je reactie! Dan ga ik zeker de moeite nemen om de stijl in te kepen. Rest alleen nog de vraag hoe ik dat handig kan doen: het snijvlak van spant en stijl is wat ik tot zo'n 2 cm diepte uit de stijl weg wil nemen zodat dit verzonken in de spant valt. Wat mij vooral was lastiger lijkt, maar ik heb dat al wel eerder met succes gedaan, is om haaks op de kop van het hout in te zagen, dat moet dan wel zo'n 20 a 25 cm diep denk ik. Het is vergelijkbaar met een halfhoutverbinding wat ik al eens met een japanse zaag heb gemaakt. Wat daar vooral opletten was, was om de potloodlijntjes die ik ter controle op alle zijden van het hout had getekend, goed in de gaten te houden, want als je dat niet doet zaag je snel 1 zijde niet helemaal over het lijntje met als gevolg een het volledig haaks vlak. Zijn daar nog handigere methodes voor? Ik heb (helaas) geen zaagtafel, want ik zie ook dat er mensen zijn die de zaag op een vaste diepte instellen en dan iedere x cm een zaagsnede maken en vervolgens alles met beitel weghakken...
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
245
19
@klusrob: ik heb een bovenfrees, dus dat zal goed te doen moeten zijn!

Rest nog een nieuwe vraag: de spanten zijn 6 cm dik, het hout dat ik heb voor de kreupele stijlen zijn (slechts) 4,8 cm dik. Er zijn vergelijkbare houtverbindingen in de originele dakconstructie waar 2 balken in elkaar verzonken zijn, hier is van beide balken 1,5 cm ingekeept zodat er een raak oppervlak van 3 cm is voor enige stevigheid. In mijn geval laat ik de dakspanten liever met rust, dus ga daar niet in frezen, maar zal bij voorkeur alleen in de nieuw aan te brengen kreupele stijlen inkepen / frezen. Ik zou bijv. 2 cm in kunnen kepen (uit de 4,8 cm dikte). Dan is er wel een wat beperktere overlap van 2 cm (ipv de 3cm als je beide 1,5 zou inkepen). Zou dit afdoende zijn? Dus slechts 1 balk uit de verbinding inkepen? (uiteindelijk zullen er om de 75 cm over de gehele lengte van meer dan 10 meter extra kreupele stijlen komen, dus ik vermoed dat de krachten per stijl mee zullen vallen door het aantal)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.