Hoe kan ik best houtfineer in verstek zagen

belz

Nieuw lid
16 dec 2014
15
0
Ik heb een klein hobbyprojectje om in mijn badkamer te hangen. Ik ga het maken met voorgemaakte eikenfineer platen op multiplex (van 18) die ik bij de lokale houthandel gewoon kan opladen.

Screen Shot 2016-09-07 at 21.18.20.jpg

Ik heb de volledige plannen uitgetekend: plannen meubeltje

Nu zijn er sommige stukken die over de lengte in verstek moeten gezaagd worden. Aangezien het houtfineer is wil ik het voorzichtig aanpakken, maar ik weet niet hoe ik dit het beste doe.

Ik ben bang dat ik met de hand-circelzaag in verstek alles kapotmaak, mijn houtfineer versplinstert en niet mooi kan werken. Mijn tafelcircelzaag is niet stabiel genoeg op mooi op de millimeter juist te zagen. Nu had ik gedacht om het met een bovenfrees te doen misschien, maar de frees die ik heb om verstekjes te frezen (Bosh POF 1200 AE) kan maar tot 8mm gaan.

Wat zou volgens jullie de beste manier zijn om dit verstek zelf tot een redelijk goed einde te brengen?
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste Belz,


Je hoeft niet bang te zijn, dat je alles kapot zaagt met de cirkel-zaag, het is gewoon een zekerheid dat je het dan kapot maakt.

Voor dit probleem is er slechts één specifiek stuk gereedschap: De fineerzaag. Ik denk echter, dat lastig zal zijn er eentje te vinden. Misschien bij Baptist in Arnhem of via baptist.nl.

Je kan het ook snijden langs een stalen liniaal met een stanley-mes, met een nieuw mesje. Maar dan heel vorzichtig, en een paar keer snijden. Niet in 1 keer er door willen zijn.

En je kunt het tussen twee lagen dun triplex in zagen met een figuurzaag. Daarbij moet je de lagen goed op elkaar klemmen.

Succes.

Met hartelijke groeten,

Bert Rosbach.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ondanks dat ik zoiets nog niet heb gedaan zou ik niet meteen de cirkelzaag aan de kant gooien. Het te zagen verstek afplakken met tape wil in zulke gevallen al een hoop schelen. Beter nog zou je een dunne plank mdf op en onder het te zagen verstek kunnen leggen, zo voorkom je tear-out van het fineer.
 
P

Pel

Guest
Probeer het eerst uit door er tape op te plakken en een proef te zagen, eventueel met tape en het voorstel wat BeRo heeft gedaan twee triplex plaatjes erop klemmen? hoe breed zijn de platen die je moet zagen, er is ook een mogelijkheid om met de hand te zagen.

Groet Pel
 

belz

Nieuw lid
16 dec 2014
15
0
Geldt dit ook voor voorgefineerde platen? De houtfineer is al gepressed op de multiplex plaat van 18mm. Ik dacht dat de fineerzaag enkel nodig was als je dunne soepele fineerbladen had. Als ik met een fineerzaag die platen van 18mm handmatig moet zagen ben ik wel een paar dagen zoet vrees ik :) Maar als het moet dan moet het!
 

belz

Nieuw lid
16 dec 2014
15
0
Met tape kan ik zeker eens proberen en inklemmen tussen twee andere platen ook, al wordt het dan wel moeilijker om exact in verstek te zagen misschien.

De lange stukken zijn 1m 60cm en 55cm (ziek ook technische plannetjes), dus dat is wel een eindje. Met een frees is precies ook geen goed idee aangezien niemand het aanhaalt :)
 

belz

Nieuw lid
16 dec 2014
15
0
Ik wou nog even melden dat het fineer maar aan 1 kant zichtbaar blijft, dus er moet maar 1 kant mooi afgewerkt blijven, de onderkant valt toch aan de binnenkant en is niet zichtbaar.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Neenee, fineerzaag is enkel om het laagje fineer apart te zagen. Denk dat men je verkeerd begrepen heeft. Om de plaat te zagen zou ik ook tape gebruiken. Werkt bij mij altijd perfect!
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Belz, als de platen alleen maar aan één kant mooi hoeven te blijven dan zou ik er gewoon een plaat onder plaatsen en de bovenkant afplakken met tape. Moet je wel de kant die je mooi wilt houden naar beneden plaatsen. Wij deden dit altijd bij mijn vorige stagebedrijf met minimale tot geen beschadigingen aan de "goede" kant op de formaatzaag. Met een geleidingsrail en een goed nieuw zaagblad lijkt mij dit ook prima te doen, maar ik zou ongeacht de methode altijd even testen op een stuk resthout.

Aangezien je fineerlaag relatief dun is sla je met een bovenfrees de splinters uit je fineer, met als resultaat een vrij slordig ogende fineerlaag.
 

belz

Nieuw lid
16 dec 2014
15
0
Bedankt iedereen al voor de uitgebreide hulp.

Ik ben nu toch maar aan het zien om een deftige invalzaag te kopen. Ik twijfel of ik ik ga voor een Bosch / Mackita (SP6000) of bij deze klus beter ineens voor Festool of Mafell (mt55) ga. Ik vermoed dat die voorrits functies wel eens een veel beter resultaat zou kunnen opleveren.

Voor de korte stukjes ga ik misschien ook een betere afkortzaag moeten aanschaffen.

Weet iemand wat voor zaagblad ik best gebruik? Degene die ik op internet vind voor fineer zijn precies te goedkoop.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik denk ineens nog aan iets nu je het over voorritsen hebt. Het bovenste laagje doorsnijden met scherp mesje wordt ook gedaan om uitbraak van vezels te voorkomen. Veel methodes om te testen dus :)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zou Bossy z'n methode wel volgen, dan is de kans op splinters klein als je daarna recht zaagt.
Oefen even van te voren en tape gebruiken is altijd goed.
 

belz

Nieuw lid
16 dec 2014
15
0
Het heeft allemaal wat lang geduurd, maar mijn kastje is ondertussen klaargeraakt en ik wou jullie de eerste foto's niet onthouden.

kastje1.jpg kastje2.jpg

Ik ben nu aan het bekijken hoe ik het ga ophangen, want het komt tegen een houten wand met gyproc (OSB). Ik denk dat een french cleat het wat moeilijk gaat krijgen met de 60kg van het kastje omdat de lat die ik tegen de muur moet aanvijzen dan maar aan de ene OSB plaat vastzit. Misschien kan ik het oplossen door een paar stukken hout langs de achterkant van de muur als versteviging te zetten (de andere kant van de gyproc wand is nog open dus daar kan ik nog overal aan).
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Normaal plaats je wat multiplex achter het gips waar je iets wilt gaan bevestigen.
Een keeplat, haaklat, french cleat, kan makkelijk 60 kg hebben, mits je hem goed bevestigd.

Kan je ook nog even je handelswijze uitleggen, hoe je het verstek gemaakt hebt.
 

belz

Nieuw lid
16 dec 2014
15
0
Ik heb het verstek gezaagd met de voorrits functie van de Mackita SP6000 met het standaard zaagblad dat er op zit (32 tanden). In de lange zijde was dit altijd perfect. Dwars kwam er hier en daar een heel klein tikkeltje los, maar dat was echt verwaarloosbaar. Ik heb 45 graden gezaagd en met plakband eerst de buitenkant en de binnenkant in een rechthoek gezet. Daarna heb ik de afstanden opgemeten om te zien hoe ik de afwerklatten zou maken en uiteindelijk beslist dat ik mijn technisch plan ging volgen en hier en daar een klein beetje bijschuren als het niet volledig aansloot. Daarna heb ik alles geplamuurd nadat ik eindeloos heb gezocht naar goede plamuur (juiste kleur). Daarna heb ik alles nu geolied met Woca natural oil (invisible).

Ik ga misschien proberen zoveel mogelijk multiplex verstevigingen aan te brengen achteraan (er lopen daar nog wel wat leidingen en afvoeren ook, dus ik kan niet gewoon over heel de lengte overal platen tegenaan vijzen. En daar dan de french cleat tegenaan vijzen met gewone vijzen (ik vond niet echt speciale vijzen in de winkel).
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Om verwarring te voorkomen, in dit geval.
Van boven naar beneden is hoogte.
Van links naar rechts is breedte.
Van voor naar achter diepte.
Ik neem aan dat tussen de gipsplaten staanders staan.
Daartussen, aan de achterkant, multiplex schroeven.
Dan zijn er ook nog een of meer staanders om iets tegen te schroeven(vijzen).
Als het niet kan om de volledige breedte aan de achterkant te benutten, neem dan een zo groot mogelijk stuk multiplex, waar geschroefd wordt.
Als er een dragende achterkant in het meubel zit, kan hij ook rechtstreeks tegen de wand.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.