Hoe het barsten van een middenpaneel vermijden ?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.135
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Tot nu toe heb ik deurtjes van 60 cm breed gemaakt met een massieve kader en een loszittend middenpaneel.
De deurtjes werden altijd geölied.
Het paneel kan dus uitzetten en krimpen zonder dat het barst.
Nu ben ik aan een schouw-/dampkap van 180 cm breed met een middenpaneel over de volle breedte toe.
Op dat paneel komt geen olie maar acryl pu lak.
Da's makkelijk voor het onderhoud (vetrijke kooklucht), maar die lak werkt ook als lijm.
Daardoor zullen de randen van het paneel aan de kader vastplakken.
Hoe kan ik vermijden dat het middenpaneel barst wanneer het krimpt ?
De delen lakken vooraleer de kader te verlijmen is één mogelijkheid, maar dat is een minder efficiënte manier van werken.
Eerst lijmen, dan kader en paneel om beurt afplakken en lakken is tijdrovend.

1597520752472.png
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
1800mm is te breed. Zeker op een schouw en/of dampkap zal je met krimp/uitzetten door warmte en vocht rekening moeten houden. Verdeel het in 3 secties, zodat je krimp ook maar 1/3 is.
Ik zou de panelen maken en aflakken, en daarna het kader maken, om het paneel verlijmen en daarna aflakken. Dan hoef je alleen het paneel af te plakken, en door de andere werkvolgorde kunnen de panelen drogen terwijl je het kader voorbereid.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Hoe heb je dit uiteindelijk aangepakt? Is de werking van hout niet 'sterker' dan zo'n laklaag?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.135
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe heb je dit uiteindelijk aangepakt? Is de werking van hout niet 'sterker' dan zo'n laklaag?
1.800 mm is veel
het is de schouwmantel boven de dampkap van een keuken
de tweestrijd waarmee ik zat, is dat de (omringende) zichtbare delen van de keuken in massief hout (es) gemaakt zijn + ge-pu-lakt
het lag voor de hand dat ik dat schouwpaneel ook zou lakken, omwille van het uitzicht
maar dan zou ik het eerst moeten lakken + pas achteraf in mekaar zetten
omdat de schouw iets inliggend geplaatst is + de deurtjes van de kasten op de grond geölied zijn, ging de klant akkoord om ook de schouwmantel te oliën
het werd dus 1 paneel losdoor van ongeveer 1.800 mm breed + 700 mm hoog en 8 mm dik met aan de zijkanten een boord van 60 mm breed + 20 mm dik, en daarin een groef van 8 mm voor het paneel
men (ten minste ik, want ik zit in de stiel :ROFLMAO: ) kan zien dat het paneel gewerkt heeft, in dit geval gekrompen is, maar gebarsten is het niet
en dát zou pas een ramp geweest zijn
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: joppe en Petrolhead

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.