hoe gaten en oneffenheden MDF opvullen?

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hallo,

ik ben momenteel bezig met het bouwen van luidsprekers uit MDF platen. Nou heb ik bijv. schroefgaten verzonken en op enkele plekken wil ik wat gaten opvullen. Vaak 1 a 2 mm diep. Ik heb lakplamuur en vloeibaar hout, maar ik lees dat er ook twee componenten lakplamuur bestaat wat ik niet bezit. Hoe zouden jullie deze gaten en oneffenheden opvullen? Het staat mij bij dat lakplamuur vrij gemakkelijk afbrokkelt. Is de gewone lakplamuur of vloeibaar hout daarom sterk genoeg vraag ik mij af?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ik gebruik graag het vulmiddel van Osmo. Ik heb nog nooit meegemaakt dat het los ging of brokkelde. Maar, hoewel de reclame zegt dat het niet zo is, krimpt het toch wel een klein beetje. Meerdere dunne laagjes is dus het devies. En zorgen dat de waslaag van het MDF is voordat je gaat vullen, want dat belemmert een goede hechting. Vloeibare cellulose is ook prettig spul, maar dat zou je eerst eens op een proefstukje moeten uitproberen, want dat heb ik nog nooit op MDF gesmeerd. Iets anders dat ik wel eens gebruik als primer om de hechting te bevorderen is activator (die van Den Braven). Het klinkt heel gek, omdat het normaal niet op hout gebruikt wordt (ik zie het vooral in de automottve wereld terug), maar het heeft me al meer dan eens uit een penibele situatie gered.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.773
741
Enschede, Twente
MDF Vuller van Alabastine. Gebruik ik voor het weer toonbaar maken van het blad van mijn MFT/3. Werkt makkelijk, vult en hecht goed, laat zich goed schuren. En als je de lucht een beetje uit de tube drukt blijft het lang goed.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
ik zou een houtvuller gebruiken om de gaten dicht te maken
en na het drogen en schuren nogmaals er overheen gaan met een lak plamuur als het helemaal strak moet worden
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.152
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
zelf blijf ik bij de red devil
gebruik die altijd bij mdf
alom te koop
max 5 euro voor 0,25 l
geen geklooi met 2k
restjes gooi je gewoon weer in de pot
1 keer aanbrengen
smeert als make-up, maar loopt niet uit
schuren kan
bij make-up wordt dat afgeraden
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa en 3xtr3m3

studiohettinga

Actieve deelnemer
28 jul 2014
42
13
Gelderland
Voor grote gaten is muurvuller goed genoeg. Na eventuele krimp nog een laagje lakplamuur daaroverheen. Voor MDF is 2-Componenten plamuur in verhouding te goed/duur.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank voor jullie tips! Ik heb het uiteindelijk toch met lakplamuur geprobeerd, in 3 lagen. Maximale diepte was op de meeste plaatsen 1mm, op enkele plaatsen iets meer. Lijkt vooralsnog goed te zijn gegaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.