Hoe een kader netjes haaks krijgen?

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Ik maakte een lijstje voor 'n schilderij en dat ding is schots en scheef. Geen erg, maar later had ik het ook voor toen ik een deurtje maakte uit houten latjes. Nu wil ik, na wat meer oefenen, een venster maken, maar ik voel de bui al hangen. De weinige YT tutorials omtrent dit onderwerp sloegen er alvast niet in (timmerman koos bv). Enfin, de vraag is; hoe maak je een kader, koud op elkaar, zonder verstek, haaks? Maak ik het nu moeilijker dan het is, en is een winkelhaak gebruiken voldoende, of speelt er meer? De ondergrond moet vlak zijn -- nog tips?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Als je begint met hout dat vlak haaks en recht is is het een kwestie van in paren even lang afkorten.
nauwkeurig in elkaar zetten en zorgen dat de diagonalen even lang zijn.
dan even een schoortje er in tot de lijm is uitgehard.

een winkelhaak kan maar meten is nauwkeuriger als de werkstukken wat groter zijn
je kan een veelvoud van de 3 4 5 steek gebruikten
je zet bijvoorbeeld 60 cm aan de ene kant uit 80 aan de andere kant dan met de diagonaal tussen die punten 100 lang zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: N1ls

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Als je begint met hout dat vlak haaks en recht is is het een kwestie van in paren even lang afkorten.
nauwkeurig in elkaar zetten en zorgen dat de diagonalen even lang zijn.
dan even een schoortje er in tot de lijm is uitgehard.

een winkelhaak kan maar meten is nauwkeuriger als de werkstukken wat groter zijn
je kan een veelvoud van de 3 4 5 steek gebruikten
je zet bijvoorbeeld 60 cm aan de ene kant uit 80 aan de andere kant dan met de diagonaal tussen die punten 100 lang zijn.
Die 3 4 5 regel kende ik niet. Hartelijk dank.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
@rolandvs misschien bedoel je een trapezium maar daarvan zijn de twee overgelegen zijde niet even lang.
1707080709987.png

het begint met het op de juiste maat afkorten van de onderdelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: stvno

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Enfin, de vraag is; hoe maak je een kader, koud op elkaar, zonder verstek, haaks?
Begrijp ik je goed, dat je dit wil doen zonder verstek? Dus kops hout lijmen aan langs hout? Ik vrees dat dit niet gaat werken.
Probeer anders met een verstekbak de latjes in verstek te zagen en vervolgens te lijmen en samen te houden met een goede kwaliteit schilderstape.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.