Hoe een houten schaal afwerken

Friesland

Actieve deelnemer
5 jul 2022
50
13
drachten
Ik heb gister een van mijn eerste schaaltjes gedraaid (van bospest geloof ik) en ben hem nu op de snelle manier aan het drogen. Op een bepaalde plek in de wand ben ik uitgeschoten waardoor de wanddikte daar erg beperkt is, ik denk niet dat ik hem weer rond kan draaien zonder de wand te doorbreken.

Mijn vraag gaat over de afwerking: Ik kom er maar niet achter hoe ik deze het beste kan afwerken. Ik heb wel eens een eerder schaaltje afgewerkt met notenolie maar ik zie ook berichten dat sommigen schalen afwerken met Osmo en ander spul. Een zoektocht op dit forum leverde niet het gewenste antwoord. Kunnen jullie zo aangeven waarmee dergelijke schaaltjes het beste mee afgewerkt kunnen worden?

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • schaaltje bospest.jpg
    schaaltje bospest.jpg
    68,6 KB · Weergaven: 24

Friesland

Actieve deelnemer
5 jul 2022
50
13
drachten
Dank Jurriaan. Is er niet ergens een overzicht waarin staat welk middel je het beste kunt gebruiken als je glans, waterdichtheid, oid wilt bereiken?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Glans en waterdichtheid is te bereiken met epoxy. Als je hier nog nooit mee gewerkt hebt zou ik niet met een schaal beginnen. Het eenvoudigste om een hoge glans te bereiken is met frictie polish.
Gebruik de zoekfunctie, er zijn al heel veel vragen hier voorbij gekomen. De interne zoekfunctie s niet zo geweldig maar met een beetje google kom je heel ver,
 
  • Leuk
Waarderingen: Friesland

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Er zijn talloze soorten olie, was, vernis, kleurloze lakken en tal van andere producten.
Ieder product heeft zijn voor en nadelen.
Specifieke afwerkingen zoals hoogglans, waterdicht en speciale effecten hebben hun eigen producten. Daar moet je dan op zoeken.
Notenolie uit de keuken wordt in principe enkel gebruikt voor toepassingen in de keuken.
Als starter zou ik beginnen met tungolie, eventueel aangelengd met terpentijn voor betere verwerking.
Staar je niet blind op het gigantische aanbod in de webwinkels.
Deze olie is een uitstekende starter, maar het kan even goed met iets uit de lokale drogisterij.
(Het resultaat is in belangrijke mate afhankelijk van het schuren. Besteed daar voldoende aandacht aan!).
 
  • Leuk
Waarderingen: Friesland

Friesland

Actieve deelnemer
5 jul 2022
50
13
drachten
Er zijn talloze soorten olie, was, vernis, kleurloze lakken en tal van andere producten.
Ieder product heeft zijn voor en nadelen.
Specifieke afwerkingen zoals hoogglans, waterdicht en speciale effecten hebben hun eigen producten. Daar moet je dan op zoeken.
Notenolie uit de keuken wordt in principe enkel gebruikt voor toepassingen in de keuken.
Als starter zou ik beginnen met tungolie, eventueel aangelengd met terpentijn voor betere verwerking.
Staar je niet blind op het gigantische aanbod in de webwinkels.
Deze olie is een uitstekende starter, maar het kan even goed met iets uit de lokale drogisterij.
(Het resultaat is in belangrijke mate afhankelijk van het schuren. Besteed daar voldoende aandacht aan!).
Dank je, ik zal eens een litertje kopen en mij verder eens richten op het verbeteren van de techniek.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Dank je, ik zal eens een litertje kopen en mij verder eens richten op het verbeteren van de techniek.
Tenzij je badkuipen gaat maken zal een kwart litertje volstaan. Zoveel heb je niet nodig om een schaal af te werken. In grotere hoeveelheden is het wel goedkoper, maar je kan beter enkele kleine flesjes van verschillende producten aanschaffen. Kan je testen en zien wat het best bevalt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Friesland

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.172
352
Etten-Leur
Heel algemeen kun je zeggen dat producten die in het hout trekken (‘olie’) zorgen voor verdonkering en meer contrast of accentuering van de houttekening. Producten die op het oppervlak blijven (lak, vernis) hebben dat veel minder. Van beide heb je tientallen soorten en merken, en dan bovendien de mengvormen (oorspronkelijk is zo danish oil ontstaan). Bij olie heb je uithardende varianten onder invloed van zuurstof bijv lijn- en tungolie, andere blijven in feite zacht. Sommige olies zijn van plantaardige oorsprong en sommige synthetisch (bijv minerale olie). Van lak, vernis kun je meer bescherming tegen invloed van buitenaf verwachten (krasvast, watersfstotend, etc). Een goed naslagwerk is understanding Woodfinishing van Bob Flexner. Voor de houtdraaier is kennis van houtsoorten in combinatie met afwerking een behoorlijk stevig leertraject.
 
  • Leuk
Waarderingen: Friesland

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.172
352
Etten-Leur
Nog even een nabrander: minerale olie is het hoofdbestanddeel van Chestnut food safe finish maar ook van (baby) massage olie (al dan niet met parfum). Het is ook per liter verkrijgbaar als minerale olie bij de bouwmarkt . Ik gebruik het liefst de neutrale massage olie van de drogist om de hoek voor ‘slakommen’.
 
  • Leuk
Waarderingen: Friesland

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.