Hoe dimensiestabiliteit van fineer verhogen?!

Valentijn

Nieuw lid
5 jan 2013
14
0
Hallo houtmannen/vrouwen,

Ik zit al een tijdje te rommelen met het volgende vraagstuk. Voor een bepaald type lamp gebruik ik aparte fineersoorten die ik opspan in een houten frame. Hieronder enkele foto's van de lampen voor een idee. Er zijn wat uitgangspunten voor dit ontwerp:
- ik gebruik het liefst gewoon puur fineer, niet geplakt op een backing van plastic oid
- lak liever niet, olien behouden het natuurlijke karakter beter
- vaker zijn de fineersoorten wat scheurgevoeliger door de onregelmatige samenhang (noesten, warrig hout)
00 (24).jpg00.jpg

Nu wil het wel voorkomen dat het fineer krimpt onder invloed van een lage luchtvochtigheid, bijv. als de kachel weer aan gaat, en er dan een scheur in springt (dit gebeurt extra makkelijk omdat het fineer meestal vol zit met warrig weefsel, noesten e.d. - wat de samenhang zwakker maakt). Om dit tegen te gaan heb ik aan het volgende gedacht:

- Impregneren met polyethyleen glycol (moleculair gewicht 1000). Deze behandeling schijnt zich vooral goed te lenen voor 'vers' hout, en kan volgens de literatuur de krimp/zwel reactie met 80% verminderen. Ik gebruik fineer wat al gedroogd is, door het eerst water te verzadigen (het zinkt dan) en vervolgens in een 30% PEG-1000 oplossing te leggen laat na terugdrogen een restant van ongeveer 23% PEG achter. Volgens de literatuur is dit precies de hoeveelheid die voor een optimale werking nodig is. Maar na testen van dit fineer blijkt het nog steeds extreem te krimpen. Dit komt denk ik doordat het hout niet meer vers is en de gewenste reactie niet goed plaatsvindt. Er is overigens een heel mooie how-to over dit onderwerp uit de USA, zie bijlage. Bekijk bijlage how peg helps the hobyist who works with wood.pdf

- Impregneren met ethyleen glycol (antivries), dit is een wat minder vriendelijk goedje, en zeer hygroscopisch. Het schijnt wel te werken voor droog hout, maar het neemt vervolgens heel makkelijk vocht op terwijl het fineer niet echt zwelt. Je kan dit tegengaan door het hout te sealen met een goede hardwax, maar ik heb er nog niet genoeg mee getest om te weten of het de krimp/zwel reactie werkelijk tegengaat. Voor de geinteresseerden, hier kan je er alles over lezen (de posts van Dave Carnell):
http://forum.woodenboat.com/showthread.php?7970-Repost-Wood-Stabilization-and-Preservation
http://forum.woodenboat.com/showthread.php?116126-anti-freeze-to-swell-checks

Is er wellicht iemand die ervaring met bovenstaande stoffen heeft, en misschien een licht kan werpen op mijn doeleinde?

- En als 3e optie: het terugdrogen van het fineer tot een wat lagere MC (in equilibrium met een gemiddelde huiskamer met 50% RV), en dat het dan vervolgens zo veel mogelijk tegen vochtopname/afgifte wordt geseald met een mooie hardwaxolie. Dan is de reactie tegen een plotselinge verandering in luchtvochtigheid gedempt, het fineer zal nog wel zwelllen of krimpen, maar hopelijk niet zoveel dat het te strak gaat staan met scheuren tot gevolg, of juist te los hangt en dat het te zeer gaat golven. Ik heb weinig ervaring met hardwaxolien die het materiaal ook echt min of meer sealen, en vraag me af of iemand me er een tip voor zou kunnen geven? Ik denk bijv. aan verschillende lagen Osmo hardwax (zijdemat 3032) na elkaar, waarbij je de eerste behandeling de olie verdunt door met terpentine zodat het er beter intrekt. Maar ik lees ook dat hout onder osmo kan blijven ademen door de open porienstructuur.... zijn er misschien andere, betere olien voor dit doeleinde?

- En de 4e optie: een backing aanbrengen van vlieselinedoek op de achterzijde van het fineer, bijv. de soort vlieseline wat opstrijkbaar is, of het doek verlijmen met bijv. een PVAC lijm en dan in een fineerpers. Het idee is dat de vlieseline de krimp/zwel krachten regelmatiger verdeelt. Daarnaast moet het wel netjes worden gedroogd en ook nog geseald met een hardwaxolie (alleen de buitenzijde). Ik ga het eens proberen, maar als iemand er een ervaring mee heeft dan zou ik het erg leuk vinden om deze te horen.

Als iemand een ander idee heeft voor het krimp/zwel probleem van het fineer in een dergelijke lamp, ik hoor het graag!

Bij voorbaat heel hartelijk dank voor je reactie!

Vriendelijke groet,

Valentijn de Vos
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik zou geen passend antwoord kunnen geven, maar Pfiew... Wat een mooie lampen Valentijn! Ik heb ooit eens een lamp gemaakt uit heel dun (saai) geolied vliegtuigtriplex, dat bleef prima zonder krimp, maar daar heb je natuurlijk niks aan. Ben ook wel erg nieuwsgierig naar de oplossing van dit probleem.

Nogmaals, fraaie lampen!

Groet, Rob.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dat zijn prachtige lampen, mijn complimenten ! Het idee om met fineer te werken had ik al eens in gedachten maar nog nooit iets mee gedaan, wist ook niet waar dit te verkrijgen was. (Nu wel)
Je kunt het krimpen ook omzeilen door het fineer in een sponning te zetten, hierdoor heeft het ruimte om te kunnen werken. Dan kun je naar mijn idee gewoon toe met alleen een olie.

Hoe heb je de frames met elkaar verbonden ?
 

Valentijn

Nieuw lid
5 jan 2013
14
0
Bedankt voor de complimenten :) Op 29 juni sta ik op de expositie 'De 2 levens van hout' in het Grimborn arboretum in Doorn! Het bedrijfje is in oprichting....

Ik ken het vliegtuigtriplex, ik gebruik het als paneel waar een lasersnijder gravures uithaalt in een ander ontwerp lamp. Het is helaas te weinig lichtdoorlatend om de speciale fineersoorten er op te lijmen, wel heel sterk en stabiel door de 3 lagen.

Ik denk nu aan concreter aan een een vlieseline doek, de Lotek lamp van Benno Premsala bestaat daar helemaal uit, zie hier
http://www.designaanbiedingen.nl/da...amp_benno_premsela_vlieseline_doek_WEProd.htm

Ik heb contact gezocht met allerlei stoffenwinkels maar de stevigere variant (liefst niet geimpregneerd met thermisch modificeerbare lijm) heb ik nog niet gevonden.

Heeft iemand ervaring met dergelijke weefsels? Glasvezelmat vind ik geen optie omdat het tezeer 'kunsttof' is...

En als iemand een tip kan geven voor een goede hardwaxolie die het hout ook echt afsluit: heel graag!
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Nog een ander idee: Lijm het fineer op Japans papier (Shoji) mbv decopatch lijm. Die lijm wordt goed transparant en neemt daarbij het papier mee. Zou dat kunnen werken? Je blijft dan ook redelijk in de natuurlijke materialen,vwb het papier in ieder geval.

Groet, Rob.
 

Flat4ever

Nieuw lid
18 jan 2013
11
0
Glasweefsel en epoxy wellicht nog een optie? Trekt alleen wel in het hout, maar de glasweefsel geeft wel een zeer hoge stijfheid aan je panelen.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Valentijn,

Allereerst complimenten met je lampen, ze zijn erg mooi. Verder heb ik goede ervaringen met de bootolie van Barend Palm. Daar zit wat Alkyd hars in en het impregneert als de beste en sluit volgens mij mooi af. Het is wel laagvormend, maar bij twee lagen niet storend.

Wat betreft de vliesline tipt mijn vrouw me net op 'stik en trek' voor onder borduurwerk en niet-plakbare tussenvoering. vlieseline schijnt altijd plakbaar te zijn. Verder heeft fourniturenshop.nl in haar ervaring een goed assortiment.

Groeten,
Hans
 
Laatst bewerkt:

Valentijn

Nieuw lid
5 jan 2013
14
0
Dank voor de tips wederom! Ik ben wat verder gaan kijken rond de stevigere vlieselines, 'stik en trek' is inderdaad een goede optie, en er zijn er nog een paar die wellicht nog iets sterker zijn. Ik bestel wat en ga het uit proberen.

Het idee van de decopatch lijm is interessant, het is ook geschikt voor textiel schijnbaar. Shoji papier gebruiken zou wel mooi zijn, maar qua sterke als backing voegt het te weinig toe. Ik kwam op het spoor van een hele interessante lijm die denk ik beter is dan decopatch: Paverpol. Is geschikt voor zo ongeveer alles en wordt veel in de kusnt wereld gebruikt (zelfs om beelden mee af te werken zodat ze buiten kunnen staan). Polyservice levert het o.a., heb gelijk wat besteld.

De bootolie van Barend Balm is ook interessant! Als het een mooi transparante afwerking geeft (niet juist heel geel voor de gouden uitstraling op een boot?) die een mat of zijdemat aanzicht heeft is dat een hele goede optie (is dat ook jou ervaring Hans?). Niet helemaal 'uit de natuur', maar het is denk ik lastig iets geheel natuurlijks te vinden wat hout echt afsluit...

Als er mensen zijn die nog meer tips hebben voor een olie-wax achtig product wat hout echt kan afsluiten, ik hoor het graag!
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Enige wat ik er van kan zeggen is dat polyethyleen glycol wel eens gebruikt word in humidors vaak icm gedistileerd water. Ook dat spaans ceder gebruikt word voor de binnen liner van een humidor omdat het goed tegen vocht kan en blijkbaar niet zo veel werkt.

Anders zou je moeten impregeneren met een hars... maar dan verlies je zoals je zelf al zegt de hout look/feel.

Nu ik brainstorm, wat dacht je van kurkdroog fineer in een pers met aan de lampkant een film van verdunde pva houtlijm, ik denk dat je kleinschalig moet gaan experimenteren.
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb het idee dat als je de hitte van de lamp kunt verlagen je minder last zult hebben van krimpen, omdat hier de huizen van hout gebouwd worden met kalkplaat erover (drywall) en houtkachels worden gebruikt voor verwarming,moet de Kachels ver genoeg van de muur afstaan, en dan nog word er dikwijls een netalen plaat tussen de kachel en de muur gezet, dit verlaagd de hitte enorm veel.

Nou dit can ook werken met andere materialen, zoals glas, mijn idee is als je een glazen buis om de lamp kunt plaatsen dan kan did de verhitting heel veel verminderen, omdat het werkt als een schoorsteen en de lucht er door stroomt zal die lucht het glas afkoelen.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
In mijn ervaring kleurt het niet geel en het laat na twee lagen een amper zichtbare laag met een zijdeglans achter; geheel natuurlijk is de biopin olie, maar ik weet niet in hoeverre die alles afsluit. Ik vermoed dat de Alkyd in de Barend palm dat namelijk wel doet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.