Hoe diepte instellen van sponning-blokschaaf?

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi allemaal,

hopelijk kunnen jullie mij helpen bij de volgende beginnersvraag: hoe stel ik de diepte van een sponning / blokschaaf in? Momenteel heb ik een tweedehands Juuma sponning / blokschaaf, wat mij een kopie lijkt van de Lie-Nielsen sponning-blokschaaf #60 ½ -r. (?)

Wat ik mij afvraag over het gebruik: als ik de diepte van de beitel wil instellen, dien ik aan een wieltje aan de achterkant van de schaaf te draaien. Er zit echter ook een groter wiel onder de kap, waarmee je de schaafbeitel vastzet. Als ik de handleioding van de Lie-Nielsen lees, dan begrijp ik dat je eerst de schaafbeitel wat losser moet zetten met het grote stelwiel, waarna je de diepte van de schaafbeitel kunt instellen om vervolgens de schaafbeteil weer vast te zetten, maar niet te vast. Op de Duitse site van Dieter Schmid in de PDF bij de Juuma schaaf lees ik een iets ander verhaal, hier interpreteer ik het als volgt: bij het instellen van de diepte van de schaafbeitel moet er enige wrijving voelbaar zijn. Er wordt niet expliciet vermeld dat je vooraf het grote stel / fixeerwiel losser draait en na het instellen van de schaafdiepte vaster.

Nu is mijn vraag: hoe stel ik de diepte van de schaafbeitel voor deze schaaf in: haal ik vooraf de spanning er af, of niet? Ik zou denken dat de werkwijze die Lie-Nielsen beschrijft het meest logisch is: eerst haal je de spanning er af, dan stel je de diepte in, daarna zet je hem weer vast, maar niet vaster dan nodig, dus dat de beitel niet beweegt tijdens het werken. Wat zeggen jullie?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beste Hans,

Gewoon handvast vastzetten dan diepte instellen en als goed mag je hem altijd wat vaster zetten.
Is de schaafbeitel te los dan verlies je steeds je laterale instelling en dat noemen we ook wel wat nerveus.

Maar.... je bent welkom op de open dag hout bij mijn stand, ik laat je dan graag de mogelijkheden zien.

Groetnis,

Roeland
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi, dank voor je reactie - en ik heb besloten naar de open dag te gaan - dus dan zie ik je daar!
 
  • Leuk
Waarderingen: Roeland

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Tip: Als je dan ook je eigen schaaf meeneemt, kan Roeland gelijk laten zien hoe het instellen bij jouw schaaf gaat, zonder dat je de vertaling moet maken naar een schaaf van net een ander type/merk, waar de instelling mogelijk weer net iets anders zit. Idem voor het slijpen van de beitel, mocht je daar hulp bij nodig hebben.
Hout om 'm uit te proberen is er vast wel ergens, dan kan je ook gelijk voelen hoe hij hoort te zitten, dan weet je ook thuis weer als de afstelling net niet goed is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.