Hoe deze afwerking bekomen?

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
20141230_133641.jpg

Op de foto een gedeelte van een aangekochte kast.

Nu zou ik een zelfgemaakte speelgoedkist op dezelfde manier willen afwerken zodat deze er ook ouder uitziet.

Is dit wat ze noemen krijtverf of kalkverf misschien? Ben al gaan kijken bij de lokale Gamma en Verf met Advies maar zonder resultaat.
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Je kan het ook met latex doen, kaal hout gronden met een primer 1 a 2 keer schilderen met latex ( kleur gelijk als de aflak ) kwarst of roller net wat je zelf mooi vind 24 uur laten drogen en dan met een mate of zijdeglans lak op waterbasis aflakken dan kom je een heel eind in de buurt van oude dikke verflagen.
 

A.N

Actieve deelnemer
Kijk eens op de site van Painting the Past, die verkopen Shabby Chic soorten verf met een old look uitstraling.
Zelf denk ik dat de kleur cotton white redelijk in de buurt van jouw kast komt.
Er zijn veel dealers die het merk verkopen waarschijnlijk ook bij jouw in de buurt, adressen vind je op de website.
Je kunt evt een la o.i.d meenemen want vaak hebben ze wel kleurstaaltjes.

Om een oud en verweerd uiterlijk na te bootsen kun je de randen hier en daar iets doorschuren.
Als je vervolgens iets zwarte verf mengt met wit en dat opbrengt op de door geschuurde plekken krijg je een soort donkergrijze waas op die plekken hetgeen sterk lijkt op oude slijtage plekken.
Als je de verf opbrengt moet je het even laten indrogen en daarna afvegen met een doek waardoor het slijtage effect ontstaat.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Bedankt voor de reacties, dat is heel interessante informatie. Volgende week ga ik zeker eens langs bij een dealer in de buurt.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Dit is het resultaat geworden.
Heb gewoon de P. U. verf die ik nog liggen had verdund met een beetje water. Dit in 2 lagen aangebracht en telkens licht doorgeschuurd en dan op sommige plaatsen met een donkerdere verf even ingewreven en er terug afgehaald en erna 2lagen matte vernis erover.
20150107_144120.jpg
20150107_144147.jpg
20150107_144133.jpg
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Erg mooi geworden! Bedankt voor het delen van je werkwijze en het resultaat. Je hebt niet toevallig ook n bouwverslag van die gave kist?
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Erg mooi geworden! Bedankt voor het delen van je werkwijze en het resultaat. Je hebt niet toevallig ook n bouwverslag van die gave kist?
Bedankt, ben zelf tevreden over de "look" van de kist en mijn vrouw is er ook zeer tevreden mee. De kist komt dan ook in onze living te staan.

in de thread " welke mutiplex nemen" op dit forum staan enkele foto's van de bouw maar ik raad aan op youtube te zoeken naar " John Peters Toy Chest" .
Die kist heb ik als voorbeeld genomen, het filmpje is in 2 delen en elke sta wordt door John goed uitgelegd.
 

WR1944

Oud hout
Omdat ik nu in een land woon dat het begrip "fake" op eenzame hoogte heeft gebracht ben ik dubbel kritisch geworden als het om verouderen gaat. Als je het object visueel gaat verouderen moet je ook gebruikssporen kunnen zien op de oppervlakken en langs de randen. En beproefde methode is om met een flinke sleutelbos op het hout te gaan rammen. Alleen in een museum kan je een meubelstuk in mint conditie houden. Ook voor deze behandeling heeft het bedrijfsleven een ruim assortiment beschikbaar. Als je een meubel bekijkt en je je voorstelt hoe het gebruikt wordt zie je vanzelf waar slijtage moet zijn. Rond knoppen en hendels van de vingers, rond sleutelgaten door een sleutelbos en de randen van deuren en deksels op de "natuurlijke" plaats waar je je handen gebruikt.
Maar als effect is het goed gelukt. Ook het model van de kist is ambachtelijk sjiek te noemen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.