Hoe center monteren op as?

Arminko

Nieuw lid
28 feb 2023
6
1
Haaren
Hallo allemaal,
ik heb een oude Scheppach draaibank op de kop getikt en wil deze gaan gebruiken.
Er zit een vierklauw op gemonteerd en als ik deze er af haal kom ik op een as met M33 schroefdraad.
Ik vraag mij nu af hoe ik daar een Center op kan monteren want voor zover ik deze op Internet tegen kom, hebben deze allemaal een volgens mij konische as waarmee deze op de draaibank gemonteerd moeten worden.
Wie kan mij op weg helpen, het liefst met een plaatje.

ik heb alsnog een foto van de m33 as zonder vierklauw bijgevoegd.

bij voorbaar dank voor jullie reacties.
 

Bijlagen

  • 74C818C9-220D-44DB-8A9F-0D6C93422AF5.jpeg
    74C818C9-220D-44DB-8A9F-0D6C93422AF5.jpeg
    116,2 KB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.612
Er zijn ook setjes met een adapter. Die heeft m33 binnendraad en aan de andere kant kan je er verschillende modellen centers in draaien. Verkochten ze vroeger bij hbm, maar kan ze nu niet vinden.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Indien de as hol is : controleer o fhet conisch is en dan is het mogelijk een MK2 ( conische boring ,maat 2 ). Dan steek je een MK 2 center erin en klaar. Die zijn standaatd en vind je overal

Indien dit niet het geval is , kun je een center kopen die een M 33 x 3.5 binnendraad heeft en draai je die over de buitendraad van je as. Controleer eerst of je de as van de machine kunt blokkeren, voordat je ermee aan de slag gaat., want anders krijg je die er moeilijk weer vanaf.

vb bij Steinert hebben ze de juiste "Mitnehmer"

Stirnmitnehmer mit Gewinde M33 x 3,5 (4-Zack)​


Ø 15, 20, 24, 30 oder 35 mm​


1677585238190.png

link hiernaar Stirnmitnehmer mit Gewinde M33 x 3,5 (4-Zack)

Ze hebben ook nog andere modellen met M 33 binnendraad, zie je wel op hun site.

groeten

Ornament
 

Arminko

Nieuw lid
28 feb 2023
6
1
Haaren
Hallo allemaal,

jullie hebben mij op het juiste been gezet en ik ben er inmiddels uit.
bij Baptist heb ik een meenemer besteld die in vierklauw vast gezet kan worden. Dit lij́kt mij een mooie oplossing omdat ik de klauw dan kan laten zitten en desgewenst de meenemer daarin kan monteren.
ik dank jullie de snelle reacties en het meedenken.
 

Bijlagen

  • EC9748FD-B773-45A7-9C40-BCB87263FBC6.jpeg
    EC9748FD-B773-45A7-9C40-BCB87263FBC6.jpeg
    28,2 KB · Weergaven: 28

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.612
Ja dat was de vraag. Vaak zijn 4 klauwen onafhankelijk. Dan is het wat lastiger om het center precies in het midden te krijgen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Chuck voor houtdraaien heb ik nog niet onafhankelijk gezien. Voor metaal is dat natuurlijk heel anders.
Wat niet betekend dat ze niet kunnen bestaan maar de meerwaarde voor een houtdraaibank zie ik niet.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Bij een gesynchroniseerde vierklauw voor houtdraaien is het overigens niet gezegd dat de binnenkanten van de sleden exact gelijk lopen. In de praktijk zullen er twee of als je geluk hebt drie sleden zijn die dragen. De inklemcenters en de schroeven die bij de houtklauwplaten worden geleverd hebben daarom afgevlakte kanten om te zorgen dat wat slip geen grote gevolgen heeft.
Zo te zie op het plaatje heeft het center dat Arminko heeft besteld geen vlakke kanten en lijkt me daarom bedoeld om in een drieklauw te worden gebruikt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.612
Het voordeel van een onafhankelijke klauwplaat is het excentrisch kunnen spannen en het kunnen centreren van ongelijkvormige werkstukken. Bij metaaldraaien gebruik je een gesynchroniseerde 4 klauwplaat vooral als je met vierkant materiaal werkt.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zo te zie op het plaatje heeft het center dat Arminko heeft besteld geen vlakke kanten en lijkt me daarom bedoeld om in een drieklauw te worden gebruikt.
Nee, die zijn wel degelijk bedoeld voor (gesynchroniseerde) houtvierlklauwen, De gleuf accomodeert de platen van de vier bekken, waarmee het center niet alleen lateraal, maar ook axiaal en parallel verankerd wordt. Stebcenters hebben exact zulke pasvormen.

Overigens dragen houtvierklauwen eigenlijk altijd wel op vier bekken, omdat hout vervormbaar is en de klauwen dus IN het hout gedrukt worden. Kleine afwijkingen in de sync van de klauw worden daarmee opgevangen. Grote afwijkingen in de afmetingen van je hout uiteraard niet - houten regels die significant rechthoekig zijn klemmen vaak maar op 2 klauwen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.