Hoe bruikbaar is dit hout?

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Ik heb net een notelaar verzaagd. Nauwelijks kernhout. Hoe bruikbaar is dit hout redelijkerwijs, op bijvoorbeeld een schaal van brandhout tot een fijn juwelenkistje….
7C4B88AF-0703-4C56-9C4E-F651B04259BD.jpeg
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
dat ligt er maar aan hoeveel moeite je wilt doen . Deze tafel was van een boom vol worm en andere ellende , maar het een beetje goed wil en inspanning is het ons toch gelukt !
 
  • Leuk
Waarderingen: Poortstuk en Willem11

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.510
969
Riemst
Op zich is het spinthout wel bruikbaar. Je kan het laten verdonkeren door wateren of zelfs een tijdje gewoon buiten te laten liggen. Je ziet hoe op de koppen het verdonkeren zich al heeft ingezet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Willem11

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
595
139
58
Linter
Hangt inderdaad ervan af wat je er wil meedoen. Voor draaiwerk kan je het in een afgesloten doos zetten op een rooster met onder het rooster wat ammonium. Voor groters stukken kan je opzoek naar een paardenhouder en of manage en vragen om het daar een tijdje op de zolder te mogen laten liggen
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
voor donker maken met ammoniak moet het hout wel looizuur bevatten , dat verschilt per grond waar iets groeit en de soort , ik heb dat met noten nog nooit gedaan !
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Zoals gezegd is prima te bewerken, maar als je van plan bent om het een tijdje te laten liggen voor de verkleuring, haal asteblief de schors eraf, want het is er gevoelig voor aantasters.
Een paar jaar geleden heb ik ook eens zo'n jonge boom uit de buurt op mijn Hammer verzaagd, maar helaas blijkt alles krom getrokken, dus van de winter zitten we er warm dankzij notenhout!
Jong hout misschien ietsje dikker zagen voortaan?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.