Hoe brengen jullie (lijn)olie aan?

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Simpele praktische vraag, maar hoe brengen jullie je (lijn)olie afwerking aan? En vooral, waarom op die manier?

Wat ik tegenkom kan ik grofweg indelen in twee scholen:
1. Nat in nat blijven aanbrengen met tussenpozen van 15-30 minuten totdat het oppervlak niets meer opneemt. Dan na 15-30 minuten de overtollige olie afnemen en de afwerking laten uitharden. Voordeel: oppervlak wordt doorgaand verzadigd en het gaat snel achter elkaar door.
2. Dikke laag aanbrengen, 20-30 minuten laten absorberen en dan de overtollige olie afnemen. Na 24 uur herhalen tot zoveel lagen als gewenst. Nadeel: meerdere lagen duurt lang. Voordeel: betere laagopbouw?

Mijn intuïtie zegt dat de tweede manier vooral een laag óp het hout gaat vormen na de eerste gang. Als bij de eerste gang het houtoppervlak namelijk redelijk verzadigd is en de olie dan uithardt, wordt het oppervlak ook grotendeels afgesloten.
De werkwijze voor gekookte lijnolie op Hout-olie.nl volgt de tweede manier en dat zou moeten worden herhaald tot het oppervlak niets meer opneemt. Wat is dan effectief het verschil met de eerste manier, waarbij in één keer wordt verzadigd?

Met verf snap ik dat waarom het in meerdere lagen moet worden aangebracht, omdat het een film op het oppervlak vormt en die kan maar eindig dik zijn per laag. Maar voor een product dat grotendeels in het hout moet trekken, probeer ik vooral de redenatie te begrijpen.
 

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
79
34
Waddinxveen
Mijn ervaring is dat bij 2 je er heel goed voor moet zorgen dat er voldoende olie wordt aangebracht, als er iets droogt zie je dat in het eind resultaat. Daarnaast, wanneer je veel olie aanbrengt en achteraf de overtollige olie gaat verwijderen heb je heel veel verlies. Dit is mijn ervaring met oppervlakten van 2 m2. Ik heb zo één MDF plaat, na het drogen, helemaal moeten afschuren voor ik opnieuw kon beginnen met een goed resultaat.

1 is eenvoudiger met aanbrengen. Wel opletten dat wanneer je nog bezig bent met aanbrengen je niet een deel per ongeluk laat opdragen, dat wordt het op die plek niet mooi wanneer je er nog een keer overheen gaat.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Lijnolie met föhn in overdaad aanbrengen, na half uur afnemen. Na een paar dagen nogmaals aanbrengen, zonder föhn, niet te dik, weer na half uur afnemen. Laatste behandeling zonodig herhalen na een week of een maand. Belangrijk is dat de Lijnolie niet te dik blijft zitten na een behandeling. Eventueel bij eerste behandeling Lijnolie wat verdunnen met terpentijn of terpentine. Gebruik gekookte lijnolie.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Martijn1990

Nieuw lid
14 jan 2024
4
2
Almelo
Kortgeleden de werkbanken van ons praktijklokaal behandeld met gekookte lijnolie, verdund met terpentine. Door het te verdunnen trekt het mengsel diep in het hout waarna de terpentine verdampt. In ieder geval een dag wachten en dan herhalen.
Heb het aangebracht met kwast en roller, de roller voor de oppervlakken en de kwast voor de slechter bereikbare plekjes.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Methode 3: Dunne laagjes aanbrengen, kort na elkaar, zo loop je niet het risico dat er plaklagen achterblijven, zeker met lijnolie. Hardwax olie breng ik in ieder geval wel zo aan, dat gaat veel sneller en met mooier resultaat dan met overvloed aanbrengen. zo hoef je ook niet te letten op tijd en achterblijvende dikkere stukken her en der.

Anders zou ik idd voor methode 1 gaan, ik heb slechte ervaringen met methode 2..
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
395
173
Groene Hart
Mijn (nog maar beperkte) ervaring met gekookte lijnolie is dat de grootste helft van je olie verdwijnt in de doeken met het afnemen. (even overdreven gezegd).
Ik breng op met een kwast, en probeer zo veel mogelijk olie uit te smeren.
En na een half uur of zo alles er afhalen wat je er af kunt halen met een doek.
En een dag later nog een keer.
Maar ik vind het (ontvlamgevaarlijke) gedoe met doeken vervelend, vanwege het afval dat dat geeft.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Mijn (nog maar beperkte) ervaring met gekookte lijnolie is dat de grootste helft van je olie verdwijnt in de doeken met het afnemen. (even overdreven gezegd).
Ik breng op met een kwast, en probeer zo veel mogelijk olie uit te smeren.
En na een half uur of zo alles er afhalen wat je er af kunt halen met een doek.
En een dag later nog een keer.
Maar ik vind het (ontvlamgevaarlijke) gedoe met doeken vervelend, vanwege het afval dat dat geeft.
Ik bewaar de doeken in een afsluitbare glazen pot. Geen, of toch weinig afval, geen ontbrandingsgevaar en je kunt ze gewoon weer hergebruiken. Ik heb een grote weckpot voor dit doel.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
395
173
Groene Hart
Hoort het dan zo dat die doeken kletsnat worden?
Of kun je ze uitknijpen en die olie opnieuw aanbrengen?
Ik bewaar ze een paar dagen buiten (onder een klinker, op het stenen terras), maar dan zijn ze hard en stug geworden. en gooi ze dan weg.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Ik bedoelde meer dat als je de doeken over meerdere dagen wilt gebruiken dan is de glazen pot een prima optie. Nog steeds koel en donker wegzetten op een plek waar ze, mocht er -in het niet echt aannemelijke scenario- toch spontane ontbranding ontstaan dan kunnen ze in elk geval niet de hele Kiet af fikken ;)

Als je klus eenmaal klaar is kun je de pot met doeken vullen met water en daarna weggooien. Ze worden afgesloten van zuurstof niet snel hard.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
kleine objecten kan je ook gewoon in een potje of een zak doen met een ruime hoeveelheid olie.
en het daar lekker een week laten zitten.

daarna de overtollige olie afnemen
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mijn (nog maar beperkte) ervaring met gekookte lijnolie is dat de grootste helft van je olie verdwijnt in de doeken met het afnemen. (even overdreven gezegd).
Daarom heb ik altijd een rol wc papier op de werkbank staan ;-) Ik breng olie altijd met een velletje papier aan. Na afloop goed uitwringen, en dan gewoon uitrollen en in de afvalbak.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb een rol keukenpapier staan op de werkbank. Dit gebruik ik dus meestal voor veel afwerkingen op basis van olie of was. Moet ik groter oppervlakten doen dan een keukenspons.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Bedankt voor alle reacties. Interessant om de uiteenlopende manieren te zien. Vooral dat eigenlijk niemand de tweede manier - aanbrengen in meerdere dunne lagen - strikt volgt. Terwijl dit wel de manier is die wordt aangeraden door o.a. Hout-olie?
Nu ben ik ook benieuwd naar de waarom. Waarom werkt bijna niemand volgens de tweede manier?
Mijn (beperkte) ervaring is dat, na de eerste laag goed te verzadigen, het hout daarna nauwelijks tot geen olie meer opneemt om nog meer lagen op te bouwen.

Ik gebruik overigens ook gewoon keukenpapier om de olie aan te brengen en weg te vegen. De lappen hang ik daarna even in de tuin te drogen.
Eén van de redenen voor mij om met olie te werken is dat het op deze manier heel makkelijk en snel aan te brengen is, en ik niet het gedoe heb van kwasten of rollers voorbereiden en daarna weer schoonmaken (of erger, weggooien).
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Methode 3: Dunne laagjes aanbrengen, kort na elkaar, zo loop je niet het risico dat er plaklagen achterblijven, zeker met lijnolie. Hardwax olie breng ik in ieder geval wel zo aan, dat gaat veel sneller en met mooier resultaat dan met overvloed aanbrengen. zo hoef je ook niet te letten op tijd en achterblijvende dikkere stukken her en der.
effe off-topic : ivm de hardwaxolie, hoe lang laat je tussen die dunne laagjes ? Breng je de olie dan met een roller aan ?
 

munckf

Actieve deelnemer
Een van de onderdelen van mijn violen waar alleen lijnolie op gaat is de hals. De afwerking daarvan luistert heel nauw omdat het gevoel van de hals heel veel uitmaakt in het gevoel dat de speler bij het instrument krijgt. Dus het is essentieel dat de hals super-de-super glad is en een zijdenachtige "feel" heeft. Zo glijdt de duim/hand er heerlijk overheen.

Als ik die lijnolie aanbreng wrijf ik er een dun laagje lijnolie op met een katoenen doek. Vervolgens wrijf ik dat met veel kracht in het hout, tot het echt "heet" wordt van het wrijven. Dat doe ik zo'n 3-4 keer met steeds enkele uren rusttijd tussendoor. Dan heb ik een laag die prachtig transparant is (en blijft) en heel aangenaam is om overheen te strijken, zonder het minste "plakken". Die laag blijft ook na tientallen/honderden jaren nog fantastisch uitzien.

Ik weet niet of dat type afwerking voor jouw doel geen overkill is, maar voor gebruiksvoorwerpen die mensen echt heeeeeeel veel in hun handen gaan nemen loont het mijns inziens de moeite.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
effe off-topic : ivm de hardwaxolie, hoe lang laat je tussen die dunne laagjes ? Breng je de olie dan met een roller aan ?
Met een doek, of een witte scotchbrite (niet schurend). of een combinatie. En niet met een te hoge grit schuren voor de eerste laag. Ligt een beetje aan de temperatuur, bij 20 graden kan dat vrij snel achter elkaar, al ben ik gauw geneigd om de fabrieksopgave te volgen en dat is meestal 6 tot 8 uur
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.