Hoe bescherm ik vers hout tegen schimmels

Jochgem

Nieuw lid
25 mrt 2015
1
0
Graag had ik wat advies aangaande het conserveren van vers hout.

Ik heb een aantal boomkronen (Grenen 200 stuks) die ontbast zijn en die nu binnen te drogen staan. Uit eerdere ervaring weet ik dat er na een aantal dagen/weken schimmel gaat ontstaan doordat er te weinig ventilatie is in de ruimte waar ik het heb opgeslagen. Helaas heb ik niet de mogelijkheid het hout buiten op te slaan zodat het door de wind gedroogd zou kunnen worden. Weet iemand misschien een mogelijkheid om het hout bijv te impregneren zodat er geen schimmel vorming ontstaat? Vorige keer heb ik hermadix pre activ gebruikt dit werkt echter niet tegen schimmels want na een aantal weken was al het hout beschimmelt.

Ik heb daarnaast ook zitten denken om het hout kunstmatig te laten drogen in een droogkamer, maar ik zou daar op voorhand de kosten graag willen weten. Kan iemand mij hier misschien een en ander vertellen aangaande wat het ongeveer zou gaan kosten om het hout kunstmatig te laten drogen.
 

JRe

Nieuw lid
14 jul 2015
1
0
Hallo Jochgem

Je kan een preservative gebruiken welke MIT/CIT en BIT bevat. verdunnen met water en vervolgens hout insmeren.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.851
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maar ik ben bang dat geen enkel preservatief erg goed werkt op nat vers hout? Ik denk dat snel en effectief drogen de enige werkende optie is. Hoe 'slechter' de droogomstandigheden zijn, hoe 'kleiner' je het hout moet maken.

Maar CIT/MIT is op zich wel een acceptabele keuze. Of iets met koperzouten (da's wel milieubelastender als het nu of later kan 'vrijkomen'). CIT/MIT is niet heel gevaarlijk voor de toepasser, maar kan wel tot overgevoeligheid leiden. Je kunt t iig proberen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.