Hoe baluster vastzetten op houten vloer?

Paul5376

Actieve deelnemer
6 okt 2019
27
3
Ik ben een (korte) balustrade aan het maken voor bij een enkele trede trap in onze woonkamer. Nu ligt daar al een houten vloer en wil ik de baluster monteren op die houten vloer.

Plan wat ik nu heb is om met de kreg-tool een zgn pocket-hole te maken rondom de baluster en dan dus met schroefjes de paal direct op de vloer vastzetten. Vervolgens afwerkplint eromheen zodat je de holes niet ziet.

Vroeg mij af of er andere betere methodes zijn hiervoor? Ik kom bijvoorbeeld ook montageplaten tegen (al lijken die meer voor buiten te zijn?) en ook "post attachment kits" (https://www.westfirestairparts.com/3019-3-1-2-newel-post-attachment-kits/)? Iemand ervaring hiermee? Waar koop ik dat hier in NL?

Paul
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
724
289
RegioRotterdam
Een baluster op een traptrede is net zoiets als een tafelpoot onder een tafelblad maar dan omgekeerd. Kijk dus eens bij beslag voor tafelpoten.
 
Laatst bewerkt:

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
107
32
Alkmaar
Kan je de baluster niet beter monteren op het beton onder de houten vloer? Zeker de montage van de eind baluster kan wel wat buigbelasting krijgen bij struikelende mensen of spelende kinderen.
 

Paul5376

Actieve deelnemer
6 okt 2019
27
3
@Bean idd ook tegengekomen echter:
- liever geen gat in mijn baluster die ik weer moet herstellen
- en voor beide oplossingen (montageschroef en PU lijm) geld dat ik later nog wil kunnen demonteren :)
 

Paul5376

Actieve deelnemer
6 okt 2019
27
3
Ik moet erop terugkomen, met een hoekanker ga ik het nooit stevig genoeg krijgen, ik vrees dat het blijft wiebelen. Nieuw plan is toch zoals voorgesteld Montageschroef voor hoofdbaluster kopen! | HORNBACH maar dan zelf met een moer vastdraaien door een gat naar zijkant, dat gaat ook geen probleem geven omdat er toch een afwerk plint overheen komt, zo kan ik er altijd alsnog bij :).

Nu zoek ik wel een "ring" om tot een vlakke plaat te komen zodat de kracht van de moer netjes wordt verdeeld (hoop dat het te volgen is); zoiets:
1675371909798.png
Alleen hoe heet zo'n ring?
Paul
 

Paul5376

Actieve deelnemer
6 okt 2019
27
3
Nee, echt zo'n halve maan ring; hij komt dan namelijk in het geboorde gat (haaks erop)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.