Hoe afzuigkapgat passend maken

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Hoi,


Vanavond wilde ik de afzuigkap gaan plaatsen in mijn nieuwe keuken. Het plafond waar de afzuigkap in moet komen is opgebouwd uit watervast multiplex en gipsplaten (+ een dunne stuc en verf laag) Nu blijkt dat de maximale dikte van het plafond 18-23mm kan zijn voor het plaatsen van de afzuigkap en het is om dit moment 30mm.

Nu vroeg ik mij af wat de beste manier is om de multiplex dunner te krijgen langs de rand. Ik heb tot mijn beschikking een bovenfrees (zonder geleider of iets dergelijks) en een elektrische schaaf. Eventueel met een beitel kan ook, maar dat lijkt me erg veel werk. Hoe kan ik het beste die 7-12mmvan het multiplex af krijgen?

Echter zitten in de binnenkant wat latjes getimmerd (zoals misschien op de foto te zien is), waardoor ik er met de bovenfrees niet bij kan.

Heeft iemand nog ideëen?

Groetjes,
Cas
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-05-10 at 20.28.09.jpeg
    WhatsApp Image 2021-05-10 at 20.28.09.jpeg
    70,2 KB · Weergaven: 40
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het plafond waar de afzuigkap in moet komen is opgebouwd uit watervast multiplex en gipsplaten (+ een dunne stuc en verf laag) Nu blijkt dat de maximale dikte van het plafond 18mm kan zijn voor het plaatsen van de afzuigkap en het is om dit moment 30mm.
Nu vroeg ik mij af wat de beste manier is om de multiplex dunner te krijgen langs de rand. Ik heb tot mijn beschikking een bovenfrees (zonder geleider of iets dergelijks) en een elektrische schaaf. Eventueel met een beitel kan ook, maar dat lijkt me erg veel werk. Hoe kan ik het beste die 12mmvan het multiplex af krijgen?
ik vind het raar dat je de mpx dient te / wil verdunnen, en niet de gipsplaat
de enige stevige struktuur is immers de mpx
blijkbaar had hier geen gips op de mpx mogen zitten
ik zie dat de opklemgrenzen tussen 18 & 23 mm liggen
kan je de mpx niet ongemoeid laten + het gips wegsnijden ?
dat kan met een multitool + zelf met een breekmes
daarna de in het gips gemaakte snede weer opvullen
alternatief: mpx (+ uiteraard gips) te breed uitzagen - onderaan op de mpx een nieuwe mpx ter dikte van de gips & volgens de maten van de dampkap plaatsen + dampkap daarop bevestigen
bedenking: er is wat fout gelopen in de planning - maw plafond geplaatst zonder met de dampkap rekening te houden
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
214
49
Grönnen
Vreemd, ik zou die wasemkap wel eens van dicht bij willen zien.
Maar, je zou een schijf zaagfrees kunnen gebruiken, dan kun je van onder af frezen.
Begrijp je wat ik bedoel ?
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
ik vind het raar dat je de mpx dient te / wil verdunnen, en niet de gipsplaat
de enige stevige struktuur is immers de mpx
blijkbaar had hier geen gips op de mpx mogen zitten
ik zie dat de opklemgrenzen tussen 18 & 23 mm liggen
kan je de mpx niet ongemoeid laten + het gips wegsnijden ?
dat kan met een multitool + zelf met een breekmes
daarna de in het gips gemaakte snede weer opvullen
alternatief: mpx (+ uiteraard gips) te breed uitzagen - onderaan op de mpx een nieuwe mpx ter dikte van de gips & volgens de maten van de dampkap plaatsen + dampkap daarop bevestigen
bedenking: er is wat fout gelopen in de planning - maw plafond geplaatst zonder met de dampkap rekening te houden
Gezien de afzuigkap over de rand aan de onderkant moet komen zal de gipsplaat gelijk moeten blijven. De afzuigkap wordt gedragen middels 4 lange ijzeren pinnen dus het plafond zelf hoeft in principe niks te dragen.

We hebben met het maken van het plafond geen rekening gehouden me het dikte van het plafond, omdat wij (onterecht) alleen aan de buitenmaten van de afzuigkap hebben gedacht.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Het was handiger geweest als het vooraf voorzien was, maar dat wist je al.

Nu wordt het een klein beetje improviseren....

Uiteraard moet de dikte gewonnen worden in de multiplex en niet in de gipsplaat....

Bekijk om te beginnen de dampkap eens, en ga na waarom de dikte van de 'plafondplaat' max. 23mm mag zijn, wellicht zit er een profiel of een paar klemmen of beugels aan de achterkant / bovenkant die de rand van de dampkap strak tegen de gipsplaat aan trekken. Kijk eens of het nodig is om de dikte over de ganse omtrek te verdunnen of het eventueel volstaat om het enkel op de plaatsen van de beugels te doen. bij beugels volstaat het vermoedelijk om het op de plaatsen van de beugel te doen. Het zou ook kunnen dat de plafondplaat over de ganse omtrek in een soort van profiel terecht komt, dan moet het wellicht wel de ganse omtrek zijn. Dampkap bestuderen dus (kan je niet opmaken uit de tekeningen of het filmpje). Ook kijken over welke breedte de plaat dunner gemaakt moet worden.

Mogelijkheden om het uit te voeren:

Bovenfrees met een schijffrees, ondersteboven werken met een niet te zware machine, je kan hier denk ik een rabat van een goede cm mee wegfrezen. De frees zo monteren dat de lager het dichtste bij de spantang staat , de diepteinstelling zo stellen dat de lager langs de mpx geleidt en de frees wegneemt aan de achterkant van de mpx. De zool van de bovenfrees tegen de gipsplaat dus.
Dit soort spullen (je kan de lagers, de spil en de schijven doorgaans los krijgen): Schijffrees, HW
Als je de ganse omtrek moet doen, zal je de hoekjes met handgereedschap moeten bijwerken.

Een eenvoudig hulpstukje maken om met een lamellomachine te werken kan ook: je klemt een plaatje mdf onder het plafond, dat een 10tal cm uitsteekt over de rand. Lamellomachine met zool op dit plaatje zetten, eventueel wat dun plaatmateriaal tussen de mdf steun en de lamello om hoogte juist te zetten. Als je de volledige omtrek moet doen, moet je nu wel meer met de hand doen in de hoeken. Op gelijkaardige wijze kan je ook met een dominomachine te werk gaan of zelfs met een invalcirkelzaag naargelang het model (machine op de stofkap leggen, sommige modellen zijn hierop voorzien).

Opletten voor schroeven waarmee de gips evt. tegen de mpx geschroef is !!!!!

Handgereedschap: beitels en fineerzaagjes (Veneer Saws | FINE TOOLS), met fineerzaagje langs geknutseld geleidertje in mdf gaan ofzo...


Succes ermee. Moet zeker lukken

Als het enkel een paar beugeltjes zijn is een houtbeitel wellicht een snelle eenvoudige oplossing...
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Ik heb geen ervaringen met afzuigkappen, maar als de afzuigkap door de 4 bouten wordt gedragen, dan hoeft de afzuigkap toch alleen maar (enigzins) tegen de onderkant (de afgewerkte kant) van het plafond te komen.
Dan heb je de lipjes die afsteunen op de binnenkant van het plafond toch eigenlijk niet nodig ?
(en dan maakt het dus helemaal niet uit hoe dik het plafond daar is)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Volgens mij zitten daar geen lipjes. Dan krijg je hem er niet in. Zitten er veertjes die de rand moeten fixeren, dan boor je een paar gaatjes van 4,5 mm ter hoogte van je multiplex en zet je de rand vast met een paar rvs schroefjes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.