We gaan wel wat off-topic, maar een goede discussie is nooit weg. Ik vind wel dat als je een mening hebt, je stelling begint met "ik vind.." ipv het op te schrijven als algemene aanvaarde waarheden. Waar wij jaarlijks miljoenen dieren slachten en vissen vangen vind ik het niet helemaal gepast om zo veroordelend over andere landen te spreken die een afgesproken quotum walvissen vangen. Dat hebben wij vroeger ook gedaan. En om echt straatarme bewoners van een aantal landen in Afrika, Azie of Zuid-Amerika als criminelen te te bestempelen, omdat ze bomen omzagen en verkopen, als enig middel van bestaan, gaat mij ook te ver. Wij hebben in een paar honderd jaar het complete aanzien van Nederland veranderd, er is geen vierkante meter meer origineel, het heeft ook niet veel meer met natuur te maken, die stukken die nog enigszins onbebouwd zijn en onze inwoners stoppen we veel te dicht op elkaar in betonnen getto's met alle gevolgen van dien. Wij roven onze bodem leeg en maken al het daarmee verdiende geld ook direct op, zodat er voor de volgende generaties niets overblijft. Die zadelen we op met honderden miljarden staatsschuld en alle bodemschatten zijn opgemaakt.
Ik vind, dat veel Nederlanders menen dat ze hun normen op kunnen leggen aan mensen met een heel ander economisch perspectief, een heel ander land met een heel andere cultuur. En dat zonder dat we ons daar in verdiepen. Wat hebben wij nou te vinden van een arme visser, een boomzager etc die de hele dag alleen maar bezig is om een beetje eten voor zijn gezin te verdienen en hoopt dat zijn kinderen het wat beter zullen krijgen.
jaap
ps on topic: in sportscholen zie je veel van dezelfde toestellen staan, het schijnt nogal gezond te zijn