Ik heb een vrij dikke appel gescoord, en dit was een reststuk. Weggooien is zonde, maar gaandeweg kwam er iets meer scheuren tevoorschijn c.q. liepen ze iets verder naar binnen door dan ik dacht. Het glimmende is dus 2s lijm. De hoogte op de foto is zo'n 32 cm.

Omdat dit vers hout is en een fruitboom en het geheel dus wel behoorlijk zal gaan werken, draai ik het dun - zo'n 3 mm. Het begin gaat nog vrij gemakkelijk met een schalenguts.

Maar op een 20 cm diep met een uitholbeitel ging het mis. Nu heeft 3 mm kopshout ook niet veel sterkte, maar ik had toch gehoopt dit te vermijden.

Zeker omdat er aan de andere kant ook een gaatje ontstond.

Nu is het gaatje dicht, met plakband

Plakband plakt nauwelijks aan nat hout, dus even snel de vaas weer opgevult met houtsnippers.

En toen de gelegenheid gebruikt om de trucendoos te openen en eens wat te proberen. Dit is een helder opdrogende 2-componenten epoxylijm.

Dit is tin-poeder. Ik heb ooit bij Amerikanen (experts in het opvullen/opleuken van houtdraaiwerk met allerlei opvulsels) gevraagd hoe ik het beste iets metaligs in het hout kon krijgen. Tin- of aluminiumpoeder in epoxy zou werken, net als zelf tin smelten. Maar omdat nu in nat hout te proberen? Fijn aluminiumpoeder lijkt me iets te brandbaar, maar tin-poeder leek me wel wat.

Mengen in een plastic dekseltje met een sateprikker

En vullen maar. De verwerkingstijd bij 10 gr. C was precies goed - een paar minuten.

Bij twee tegenover elkaar liggende gaten zit er natuurlijk eentje onderop, dus die maar even afgeplakt met wat pleister.
Ik ben benieuwd of het vanavond hard is (in vochtig hout, bij 10 graden omgevingstemperatuur zal het wel iets langer duren, lijkt me?).