het drogen van hout

michael pijnenburg

Actieve deelnemer
12 okt 2013
40
0
kamperland
hallo,

ik heb hout gezagen volgens mij eiken, maar wat is de beste manier om het te laten drogen??
om er vervolgens iets van te draaien zonder dat het te veel gaat scheuren.
moet ik de stammen rechtop zetten of juist plat, grofweg draaien en als het droog is afdraaien.
hier en paar foto's van het hout.

alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • 1388826112264.jpg
    1388826112264.jpg
    18,9 KB · Weergaven: 218
  • 1388826116243.jpg
    1388826116243.jpg
    25,7 KB · Weergaven: 212
  • 1388838994142.jpg
    1388838994142.jpg
    20,1 KB · Weergaven: 212
  • 1388838998423.jpg
    1388838998423.jpg
    17,6 KB · Weergaven: 212
  • 1388839006759.jpg
    1388839006759.jpg
    18,3 KB · Weergaven: 212
A

Athanor

Guest
In dit topic vind je alle antwoorden op je vraag! Zelfs een PDF te downloaden met heel veeel info!

Succes! Fons
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
hallo,


moet ik de stammen rechtop zetten of juist plat, grofweg draaien en als het droog is afdraaien.
hier en paar foto's van het hout.

alvast bedankt.

Als het droog is..... Dan zul je wel wat geduld moeten kweken. zulke stukken hout zullen meerdere jaren nodig hebben om te drogen. Gelukkig is er wel een snellere oplossing.
Eerst grof draaien. De kopse kanten insmeren met houtlijm, latex of een houtsealer. Na een aantal maanden tot een jaar kun je het draaiwerk dan weer op de draaibank spannen en z'n uiteindelijke vorm geven.
Over dit hele proces is erg veel te vinden op de verschillende houtfora en ook op youtube.

Groeten
 

Stelt

Actieve deelnemer
23 sep 2012
138
1
Schellinkhout
www.facebook.com
Ik sluit me aan bij Rik. Nat draaien heeft mijn voorkeur.
Maar als ik stammen bewaar, zodat ik ze op een later tijdstip kan draaien, kort ik ze op minimaal 80cm af. Je moet er vanuit gaan dat de eerst 20cm inschuurt, en weg kan gooien. Als ze vers gezaagd zijn een week laten liggen, en dan de koppen met een goedkope houtlijm insmeren/kwasten, en dan vlak en uit de zon opbergen. Zo bewaar ik mijn hout.

gr mark
 

michael pijnenburg

Actieve deelnemer
12 okt 2013
40
0
kamperland
bedankt voor de reacties,

ik ben nu van een halve stam een schaal aan het maken wat is ongeveer de dikte die de schaal moeten hebben??
voor ik de schaal laat drogen.

michael
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nee Michael, dat is de juiste maat voor een voorgedraaide schaal. In deze dikte berg je de schaal op op een tochtvrije plaats en niet in de zon. Zoals Nico schreef: de kopse kant insm,eren met (verdunde) houtlijm. Daarna een paar maanden wachten om de dan door het drogen vervormde schaal in zijn uiteindelijke vorm te draaien.
Die dikte van 3 centimeter is nodig om na vervorming voldoende massa over te houden om alles weer keurig rond te draaien tot een dan veel dunnere schaal.
Je kunt vers hout ook direct tot enkele millimeters dikke schalen draaien - iets drogen met een föhn - schuren en oliën en dan laten drogen. De vervorming die dan ontstaat moet je voor lief nemen en zien als "kunst der natuur".
Zie b.v. de schalen van Ben Bohlinger www.benbowl.de.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 
Laatst bewerkt:

michael pijnenburg

Actieve deelnemer
12 okt 2013
40
0
kamperland
Nee Michael, dat is de juiste maat voor een voorgedraaide schaal. In deze dikte berg je de schaal op op een tochtvrije plaats en niet in de zon. Zoals Nico schreef: de kopse kant insm,eren met (verdunde) houtlijm. Daarna een paar maanden wachten om de dan door het drogen vervormde schaal in zijn uiteindelijke vorm te draaien.
Die dikte van 3 centimeter is nodig om na vervorming voldoende massa over te houden om alles weer keurig rond te draaien tot een dan veel dunnere schaal.
Je kunt vers hout ook direct tot enkele millimeters dikke schalen draaien - iets drogen met een föhn - schuren en oliën en dan laten drogen. De vervorming die dan ontstaat moet je voor lief nemen en zien als "kunst der natuur".
Zie b.v. de schalen van Ben Bohlinger www.benbowl.de.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl

bedankt,
ik bedoelde dat ook met de dikte, dat de schaal voor het drogen die maat moet hebben.
maar met wat kan je het beste houtlijm verdunnen??
 
Het goedkoopste is houtlijm van de Action, en die verdunnen met een weinig water.
De lijm van CetaBever kan je ook verdunnen met water, maar is een stuk duurder.
Je kan wat lijm in een jam potje doen, water erbij, omroeren en met een kwastje aanbrengen.
Meestal als de lijm droog is doe ik nog een tweede laag lijm.
Vr.gr. Nico Oosthoek
www.ambachtelijkhoutdraaien.comu
 

michael pijnenburg

Actieve deelnemer
12 okt 2013
40
0
kamperland
Het goedkoopste is houtlijm van de Action, en die verdunnen met een weinig water.
De lijm van CetaBever kan je ook verdunnen met water, maar is een stuk duurder.
Je kan wat lijm in een jam potje doen, water erbij, omroeren en met een kwastje aanbrengen.
Meestal als de lijm droog is doe ik nog een tweede laag lijm.
Vr.gr. Nico Oosthoek
www.ambachtelijkhoutdraaien.comu

dankje,

dan ga ik dat eens proberen

michael
 

michael pijnenburg

Actieve deelnemer
12 okt 2013
40
0
kamperland
dit is het resultaat van de schaal.
het staat nu ingesmeerd met houtlijm en nu maar hopen dat er geen scheuren inkomen.
 

Bijlagen

  • 1388924728823.jpg
    1388924728823.jpg
    19,2 KB · Weergaven: 57
  • 1388924732221.jpg
    1388924732221.jpg
    17,6 KB · Weergaven: 57

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.