Het buigen van mahonie latjes.

Frans Verbij

Nieuw lid
27 jan 2011
4
0
Hilversum
Voor de renovatie van mijn zeilboot moet ik een paar latjes van 20 mm breed en 8 mm hoog buigen in een vrij grote radius van ongeveer 1500 mm
Het buigen moet over de 20 mm as. In het verleden heb ik het ook wel eens geprobeerd. Dit was geen succes. Het hout brak steeds. Mogelijk was het te droog.
Wie heeft voor mij de juiste tip. Bij voorbaat dank
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Wordt hout dat men in een vorm wil buigen normaal niet met stoom verhit en dan beetje bij beetje in een mal gevormd.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.779
746
Enschede, Twente
Je zou zoiets kunnen maken middels lamineren. Dwz in of op een vorm (mal) een aantal dunne stroken op elkaar lijmen en persen.

Aanvulling/correctie: nu ik daar over nadenk lijkt me dit problematisch als je dat over een 20 mm as wilt. Of mss zie ik het verkeerd voor me.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi Frans

Hoe worden de latjes toegepast ?
Worden ze "vrijstaand" gebruikt of worden ze om een bestaande radius gemonteerd. Een tafelrand bijvoorbeeld.
Als ze ergens omheen gemonteerd worden, is dat met spijkers/schroeven of lijm ?
Buigen lukt het beste met stoom. Dit lijkt moeilijker dan het is. Met een PVC buis en een behangafstomer of ouderwetse fluitketel heb je eigenlijk al voldoende.
Voor details even op het forum zoeken of op Youtube.
Als de latjes vrijstaand een radius moeten hebben zul je ze om een mal moeten buigen. Terugveren is bij deze dikte en lengte onvermijdelijk. Dan is lamineren een betere optie.
Ik ga er echter vanuit dat ze ergens omheen komen te zitten.
Worden ze mechanisch vastgezet (spijkers/schroeven) dan kan je dit direct na het stomen doen.
Moeten ze worden gelijmd, dan zul je ze om een mal moeten buigen en laten drogen. Dat ze dan nog iets terugveren is niet zo erg. Dit is bij het klemmen/verlijmen makkelijk weer in de juiste radius te duwen.
Er zijn ook tabellen te vinden hoe lang je moet stomen bij bepaalde diktes en houtsoorten.
Mijn ervaring is dat zoekopdrachten in het engels op dit gebied iets meer resultaten opleveren.
"Steambending" bijv.


gr Ed
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.644
700
Antwerpen
klopt allemaal war je beschrijft maar het is wat Bert al opmerkt, het moet over de 20mm as en zoals ik het begrijp dwars op de houtnerf ?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.997
821
Omgeving Leiden
Hoi Frans,
Je toelichting: Het buigen moet over de 20 mm as, is onduidelijk voor mij.
Bedoel je dat de lat van 20mm breed en 8mm dik getordeerd wordt, terwijl je de lat ook buigt met een radius van 1,5 meter?
 

Frans Verbij

Nieuw lid
27 jan 2011
4
0
Hilversum
Hoi Frans

Hoe worden de latjes toegepast ?
Worden ze "vrijstaand" gebruikt of worden ze om een bestaande radius gemonteerd. Een tafelrand bijvoorbeeld.
Als ze ergens omheen gemonteerd worden, is dat met spijkers/schroeven of lijm ?
Buigen lukt het beste met stoom. Dit lijkt moeilijker dan het is. Met een PVC buis en een behangafstomer of ouderwetse fluitketel heb je eigenlijk al voldoende.
Voor details even op het forum zoeken of op Youtube.
Als de latjes vrijstaand een radius moeten hebben zul je ze om een mal moeten buigen. Terugveren is bij deze dikte en lengte onvermijdelijk. Dan is lamineren een betere optie.
Ik ga er echter vanuit dat ze ergens omheen komen te zitten.
Worden ze mechanisch vastgezet (spijkers/schroeven) dan kan je dit direct na het stomen doen.
Moeten ze worden gelijmd, dan zul je ze om een mal moeten buigen en laten drogen. Dat ze dan nog iets terugveren is niet zo erg. Dit is bij het klemmen/verlijmen makkelijk weer in de juiste radius te duwen.
Er zijn ook tabellen te vinden hoe lang je moet stomen bij bepaalde diktes en houtsoorten.
Mijn ervaring is dat zoekopdrachten in het engels op dit gebied iets meer resultaten opleveren.
"Steambending" bijv.


gr Ed
 

Frans Verbij

Nieuw lid
27 jan 2011
4
0
Hilversum
De latjes komen over een naad van de rand van het hechthouten dek en de massieve rand van de boot te liggen. het dek ligt in een sponning van die rand en de naad wordt daarna afgedekt door de latjes.
Mijn plan is de latjes voor te buigen in de gewenste radius en ze daarna op het dek te lijmen met hier en daar een nageltje. Vast bedankt voor het meedenken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.